Læsetid: 3 min.

Gennem kamp til sejr

30. januar 1998

George Crumbs 'Star-Child' for fire dirigenter og kæmpe-mæssigt kor- og orkester var fængslende, forvirrende musikteater - perfekt koblet med Brahms

KONCERT
Crumbs kor- og orkesterværk Star-Child har det til fælles med en god amerikansk stumfilm - en Chaplin-film, f.eks. -, at det rummer både det gribende og det morsomme. I hvert fald når det opleves live i koncertsalen, sådan som det skal for at komme til sin ret.
Musikken er mestendels tyst - uforblommet programmatisk og i bund og grund religiøs. Værket begynder med menneskets bøn om frelse. Det ender med, at lyset og håbet bryder igennem og fortrænger mørket og ondskaben. Så langt, så alvorligt. Men det kan være svært ikke at trække på smilebåndet, når man oplever en solobasunist, der taler latin ned i sit instrument - for ikke at tale om slagtøjsspillere, der uden at fortrække en mine stryger deres instrumenter med kontrabasbuer og håndterer tunge jernlænker, en vindmaskine og andet isenkram.
Man kan derfor diskutere, om musikken bør ses eller kun høres. Strengt taget rummer den ingen komiske intentioner, så vidt komponistens bagvedliggende idé da er til at gennemskue. Smilebåndenes trækninger skyldes musikkens spilletekniske krav til musikerne. Det teatralske aspekt er altså et symptom på nødvendige dele af komposi-
tionen, et følgefænomen.
Men symptomerne stjæler opmærksomheden fra det væsentlige, mens Crumb - stærkt inspireret af Ives - lader sin stilfærdige sfæriske strygermusik køre i ring og hen over denne Musica Mundana iscenesætter forskellige musikalske begivenheder, heriblandt en imponerende sekvens for syv dommedags-trompeter, hvis syrede udbrud ytres fra positioner foran, rundt om og bag ved tilhørerne.
Størst oplevelse fik man efter min mening ud af at lukke øjnene og lytte til den klangligt raffinerede musik, hvis indhold meget amerikansk spænder lige fra eksotismer til middelalderinspiration i drengekorets sang om lyset, der lyser i mørket - Crumbs optimistiske 'hymne til den nye tid'.

Det gør en forskel
Med hensyn til balancen mellem de mange, meget forskellige medvirkende gik opførelsen godt. Hornstederne i det stærkt rytmiske apokalyp-se-afsnit, der skal få det til at isne helt ind i marven, har jeg imidlertid hørt mere overbevisende. Eva Hess Thaysen var fyldestgørende som røsten, der råber i ørkenen. Den glimrende teatersopran fik professionel støtte af orkestrets solobasunist, Athelas-manden Jan Olov Lundberg, der optræder som sangstemmens instrumentale alter ego, og hvis fantasifulde soloparti kræver mere end det lille kørekort til trækbasun.
At sætte dette stykke amerikansk antimodernisme fra 1970'erne op på en dansk koncertscene anno 1998 er i sig selv fortjenstfuldt. At koble det sammen med Brahms' første symfoni, skrevet over præcis samme beethovenske tema - 'fra mørke til lys' eller 'gennem kamp til sejr' - viser musikalsk og programsætningsmæssig begavelse på et plan, man ikke er forvænt med ved symfonikoncerter, selvom man da af og til oplever tilsvarende begavede tilrettelæggelser.
Michael Schønwandt dirigerede en varm og spændstig Brahms' første symfoni, den traditionsbevidste romantikers svar på Beethovens femte. Med fremhævede træblæ-sere i mellemsatserne og en An die Freude-inspireret finale, der fra den langsomme indledning til de triumferende
C-dur-akkorder holdt grebet i tilhørerne, selvom basunernes indsats - efter tre satser i venteposition - var mere forkølet end nødvendigt.
Tak til Sjællænderne fordi de efter Berlioz' Requiem og Berios Sinfonia endnu en gang har taget et stort og sjældent spillet værk op - trods besværligheder og ekstraudgifter til hele fire dirigenter og en maskinpark af lejet slagtøj foruden ekstra musikere. Orkestret skal vide, det er be-sværet værd. Den slags initiativer gør en forskel - også for vores måde at høre Brahms på.

*Brahms: Symfoni nr. 1, George Crumb: Star-Child. Eva Hess Thaysen (sopran), Jan Olov Lundberg (basun) og Københavns Drengekor dirigeret af Michael Schønwandt, Martin Åkerwall, Kaisa Roose og Roland Haraldson, Tivolis Koncertsal, onsdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her