Læsetid: 3 min.

Et gennemsigtigt kærestebrev

7. januar 1998

Anemone Teatret og dets usynlige postnisser har et kærligt tag i børnehaveungerne

BØRNETEATER
Der er kolde breve og varme breve. Det forklarer postbudet i hvert fald på Anemone Teatret, hvis nye forestilling handler om den allervarmeste slags brev - Kærestebrevet. Og så spiller postbudet historien om Jens, der skrev et brev til sin elskede Marie - men glemte at skrive navn uden på kuverten...
Forestillingen blev opført på Husets Teater for ti år siden, men Anemone Teatret har nu fået Søren Skjold og Thorkild Lindebjerg til at nyinstruere stykket. Teatret har således klaret skærene, efter at Jens Johansen fratog dem bevillingen som egnsteater sidste år - og takket være nogle økonomiske 'opmuntringsgaver' fra fonde og den kommunale udviklingspulje lader også resten af sæsonen til at være reddet.
Den nye forestilling virker. Anemone-spillerne har et kærligt tag i børnehaveungerne, og de forstår at give børnene afløb for deres spontane og bramfri historier om hundehvalpene derhjemme og om far, der en gang blev bidt i armen af en gravhund. Først når børnene har snakket af, begynder den rigtige historie - den om Jens og Marie.

Teaterkaffe
Som teaterforestilling betragtet er Kærestebrevet derved en slags teater-i-teatret, hvor skuespillerne spiller almindelige mennesker, en postbud og en bibliotekar, der så spiller teater... Formen er svær, fordi fiktionen hele tiden skal etableres på ny, når skuespillerne sådan hopper ind og ud mellem rollerne.
Men netop denne gennemsigtighed gjorde tydeligvis stor lykke, ikke mindst hos de fire-seks-årige, der nød legen med illusionen. "Der er ikke noget rigtig kaffe i koppen, vel?", lød det fra en barnesjæl, der lige skulle have styr på forskellen mellem leg og virkelighed. Og meldingen kom prompte fra scenen: "Nej, det er bare noget, vi lader som om".
Det gør de til gengæld med upåtaget godt humør. Elena Strøbeck strør varme om sig med sin eventyrgyldne stemme og sin bestemte krop, og Ole Hinsch imponerer ungerne med sine højtgearede lastbilchauffør-bevægelser og sin frække tunge.
Scenografien af Anette Hansen virker faktisk som det mindst sprælske i forestillingen - et par lodrette 'gemmevægge' og en stol er det bare blevet til. Men for de små tilskuere blev væggene tydeligvis til det vildeste slot for stykkets usynlige 'postnisser' - efter forestillingen myldrede de i hvert fald rundt på scenen for at finde de små nattevæsener, der havde kastet rundt med postpakkerne og spillet kort med rudekuverterne lige for øjnene af dem.
Men her efter tæppefald var der ingen slinger i tango'en fra skuespillernes side: "Postnisserne er gået hjem!", sagde de bare.
Og det er børnene så også. Måske for at få hjælp til at skrive varme breve.

nKærestebrevet. Af Ole Hinsch og Elena Strøbeck efter idé af Karel Capek. Instruktion: Søren Skjold og Thorkild Lindebjerg. Scenografi: Anette Hansen. Anemone Teatret i Suhmsgade til 13. februar, derefter på turné. For de 3-9-årige

Nytårsgaver til Anemone

Anemone Teatrets økonomi er reddet det næste halve år. Den afgåede kulturborgmester Jens Johansen nåede lige inden nytår at tildele teatret 137.500 kroner til dækning af et halvt års husleje.
Det var ellers selvsamme Jens Johansen, der fratog Anemone Teatret dets status som egnsteater sidste år. Og eftersom teatret ikke derefter har haft mulighed for at få driftsstøtte eller forestillingsstøtte fra Teaterrådet, har det måttet klare sig selv - dels gennem forestillingerne på scenen i Suhmsgade, dels gennem turnéforestillinger.
Også andre glade givere er siden dukket op. I oktober donerede Wilhelm Hansen Fonden et legat på 75.000 kroner i opmuntringsgave, og i december modtog Anemone Teatret 276.500 kroner fra den nye kommunale udviklingspulje, særligt til bearbejdning og opsætning af forestillingen Kærestebrevet.AMC

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her