Læsetid: 3 min.

Kærlighedens gidsler

3. januar 1998

Noël Cowards komedie 'Design for living' er en energisk trekantshistorie, der præsenteres med en gennemført og flot kropslig spillestil, men den kunne med held være kortet ned

TEATER
Der skændes og elskes og elskes at skændes. Temperament og lyst fører driftigt Noël Cowards substantielle komedie Design for living over scenegulvet på Teatret Mungo Park i Allerød. Med et energifyldt replikskifte genfortælles den klassiske trekantshistorie om kvinden og de to mænd, hvis indbyrdes kærlighed sprænger parforholdets traditionelle rammer. Instruktørens egen forelskelse i manuskriptet resulterer dog i et meget langt teaterstykke, der med held kunne være kortet ned.

Selvkomponeret kærlighed
Design for living har den rodede indretningsarkitekt Emma (Ann Eleonora Jørgensen) som omdrejningspunkt. Hun lever et broget bohémeliv i Barcelona med den drengede fotograf Otto (Peter Reichhardt), mens trekantens tredje hjørne udgøres af den fælles ven Leo (Troels Lyby). De tre har for længst taget hinanden som gidsler i et selvkomponeret kærlighedsspil. De har selv lavet spillets regler og må følgeligt efterleve dem. Ved Ottos fravær har Emma derfor uden fortrydelse og anger taget sin sorte kjole på og udspiller med Leo det ældste af alle spil - den gensidige flirt, der ender i forførelse.
Stykket starter med afslø-ringen. Ann Eleonora Jørgensen præsenterer en karismatisk Emma i underkjole, der med skæv mimik og stor gestik intenst forsøger at forklare stykkets fjerde deltager kunsthandleren Ernst (Jesper Hyldegaard), hvorfor det uundgåeligt måtte ske før eller siden. Ernst er den evige tilskuer for hvem den alternative kærlighedspagt, som de tre efterlever, forbliver en gåde, og han ender derfor som spillets offer. Han forstår ikke den pagt, der sætter fælles kærlighed og erotisk tiltræk-ning over moralsk troskab og tosomhedens konformitet.

Energiske bevægelser
Men det er ikke kyniske personer vi introduceres for i Geir Sveaass' instruktion. Gennnem et rendyrket kropssprog og en til tider danselignende koreografi, cirkler personerne om hinanden i en uendelig energisk bevægelse, der får dem til ærligt at fremstå som de driftige og livsnydende væsner, de er. Cirkelbevægelsen er ikke entydigt styret af selviske mål, men af et immanent ønske om en levende og levet kærlighed. Den kropslige spillestil virker sammen med den markante mimik på én gang forfriskende, komisk og naturlig nødvendig.
Både tematisk og præstationsmæssigt kommer de mandlige spillere til at stå i skyggen af Ann Eleonora Jørgensens temperamentsfulde Emma. Som en furie farer hun over scenen, og det er først da Leo og Otto udvikler deres egen fortrolighed, at henholdsvis Troels Lyby og Peter Reichhardt fremviser et elegant modspil til den dominerende femme fatal. Jesper Hyldegaard er som Ernst den mindst overbevisende. Han fanges i stykkets lange afslutningsscene og ender som en karikatur på en forsmået elsker.

Dalende intensitet
Christian Friedländers kukkasse-scenografi åbner op for en rodet bohémelejlighed, der med tydeligt henviser til handlingens turbulens. Bagvæggens glasvinduer virker som afskærmning mod den ydre virkelighed, samtidig med at tankerne ledes i retning af et lukket forsøgslaboratorium, vi som publikum kigger ned i. De følgende scenebilleder af lejligheder i henholdsvis København og New York fremstår glatte og simplificerede i forhold til det mere interessante åbningsbillede.
Men Design for living er for langt. De lange ordfyldte scener er i sig selv en fysisk bedrift, som spillerne kommer forholdsvis godt omkring. Men den intensitet, der indledningsvis åbnes op for, daler stødt som stykket skrider frem. Ved beskæring af manuskriptet kunne den fortættede form være blevet bibeholdt og stykkets spændstighed forblevet intakt.
Historien om de alternative elskende og de dynamiske præstationer fra skuespillernes side, hvor især Ann Eleonora Jørgensen skal fremhæves, samt stykkets samlede kropslige udsigelse er dog bestemt togturen værd til Allerød.

*'Design for living' af Nöel Coward. Instruktion: Geir Sveaass/Mungo Park. Scenografi: Christian Friedländer. Medvirkende: Ann Eleonora Jørgensen, Troels Lyby, Peter Reichhardt, Jesper Hyldegaard, Jakob Cedergren, Inger Norderhaug og Lotte Bergstrøm. Teatret Mungo Park til 28. feb.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her