Læsetid: 4 min.

Det korsfæstede menneske

24. januar 1998

Francis Bacons kunst er en af vort århundredes fundamentale oplevelser

Francis Bacon var en dybt erotisk kunstner. Når han lader sine modeller vride sig, bløde og skrige, er det en kamp med billedet i lighed med det virkelige livs betingelser set fra hans egen depraverede eksistens. Han var spilleren, der satsede alt, både i Monte Carlo og i kærlighed, og hvis voldsomme temperament og ekstreme sensibilitet fandt dækning i hans maleri. Hans behov for at male stimuleredes af desperation og var samtidig en protest mod menneskelivets tragiske betingelser.
Det London-miljø, som var hans, (og som i en halv snes år også var mit eget), var intelligent, vittigt, nådesløst og - forkælet. Det bestod af malere, digtere, kunsthistorikere og rige kunstsamlere. Mange var, som Bacon, homoseksuelle, og der var ingen tolerance over for 'bores' og tåber, men en bred margin for eksentricitet - forudsat den var talentfuld. Et af vennernes hjem holdt i guld, sort og purpur synes at have smittet af på nogle af Bacons billeder fra 50'erne. Og kredsen var kosmopolitisk.

Et ledemotiv
Bacon var lidt yngre end billedhuggeren Henry Moore og malerne Graham Sutherland og John Nash, men påvirket af deres naturnære kunst og interesse for Heinrich Füsslis erotisme, William Blakes litterære syner og Alice in Wonderlands mareridtpoesi. Lucian Freud, barnebarn af Sigismund og selv maler, var en af hans nære venner, men der er ikke megen basis for en sammenkædning af disse to med Leon Kossoff, Frank Auerbach og Michael Andrews under betegnelsen London-skolen; det er en bekvemmelighedskonstruktion.
Korsfæstelsen er et ledemotiv i Bacons kunst. Dette billede af det yderste øjeblik, hvor smerte og forløsning mødes har i verdenskunsten været en formel for de stærkeste følelser lige fra den romanske kunsts stolte Kristus med kongekrone og vidt åbne øjne, 1300-tallets udsultede og martrede smertensmand og renaissancens harmoniske nøgenstudier og nuancerede udtryk. Mennesket mellem liv og død, hvor livet endnu ikke har sluppet sit tag, men kroppen har nået sin grænse, er det urtema ud over al forstand, hvoraf kristendommen har skabt den perfekte komposition: de tre kors på jorden og treenigheden i himlen. Og ud af motivet voksede den tre-fløjede altertavle, triptykon, med midte og sidefløje.
Et af Bacons første forsøg i malerkunsten - han arbejdede i nogle år som dekoratør - var en korsfæstelse, og hans gennembrudsarbejde fra 1944 var en triptykon med titlen Tre figurer ved foden af en korsfæstelse, med tre brølende væsener, vanskabte som flinteknolde (ikke i udstillingen, men gengivet i kataloget). Motivet indgår også i et af
udstillingens ældste arbej-der, Fragment af en korsfæstelse, fra 1950, hvor et abeagtiget fantasidyr med hugtænder i den kvæstede mund er hængt op som en flagermus mellem to lærreder, der vender bagsiden udad, mens et beslægtet væsen kravler op over den barre af mørke - den vandrette arm af et T-kors - og op på et store nøgent lærred.

Virkelighed og vision
Her præsenteres således de væsentlige elementer i Bacons maleri, hans vekslen mellem virkelighed og vision, sandhed og løgn, både motivisk og teknisk, hvor det faktiske lærred - og han foretrak det uden primering - fungerer som farve i samspil med lette, tørre strøg af sortviolet, sart rosa hudfarve og enkelte effektfulde klatter af sort, levret rødt og hvidt. Når billedet ikke ville som han, brugte han at sabotere sin egen vilje til kontrol ved at slynge maling mod lærredet, idet han havde erfaret, at han ved vansiring ofte opnåede en dybere lighed, mere dækkende for hans idé.
Der er således et stort spring fra hans sædvanlige malemåde til den isolerede og forbavsende Van Gogh-serie fra 1956-57 med dens fede pastose farve og gennemmalede ekspressionistiske teknik.

Ikke religiøs
Bacon var ikke religiøs: Vi er alle "potentielle kadavere" og bevæger os fra "intet til intet". Han levede "by chance", men han indrømmede dog, at han så til begge sider, når han gik over gaden. Men selv om han ikke var troende, har nogle af verdenskunstens markante korsfæstelser sat deres spor, f.eks. Martin Grünewalds korsfæstelsesscener og Giovanni Cimabues gotiske Kristus på korset i Firenze. Bacon arbejdede ofte på basis af fotografier, og det er Chimabues kors vendt på hovedet så Kristus bliver som "en orm der kravler ned ad korset", der har inspireret højre fløj af Tre studier til en korsfæstelse, 1962.
Også billedet med paraplyen, 1972, anden version af et maleri fra 1946, var oprindelig baseret på en samtidig korsfæstelse af Graham Sutherland, hvad Bacon siden har benægtet. Selve den fastnaglede krop dukker også op i anden forbindelse f.eks. i maleriet af den nøgne George Dyer vis á vis den portrætterede Dyer.

To- og trefløjede
To- og trefløjede billeder, dvs. en afbrudt fortælling, der forener isolerede billeder, var hele livet et af Bacons kompositionelle særkender, ligesom den indre opdeling af lærrederne ved en armatur eller et bur.
Det er i denne iscenesættelse, at han som i en slags simultanforestilling udstiller sig selv og sine venner eller blot grusomt martret kød genkendeligt som menneske og flankeret af fantasifostre benævnt Erynier.
Man aner bag kødets korsfæstelse en snært af den angelsaksiske skyldfølelse overfor et liv, som han mishandler for at føle, at han lever, udtrykt ved malingens karakter, farveklange og suggestive plasticitet.
Bacons kunst er en af vort århundredes fundamentale oplevelser.

En træffer
*Selv om vi kun er i begyndelsen af året, tegner den store Francis Bacon-udstilling på Louisiana til at blive publikumstræfferen. "En af vort århundredes fundamentale oplevelser", skriver Gertrud Købke Sutton, den ene af de to anmeldere, der for Information har besøgt udstillingen. "En fantastisk oplevelse", mener Lisbeth Bonde. Francis Bacon regnes for århundredets betydeligste britiske maler. Udstillingen, der er undfanget af museumsinspektør Steingrim Laursen, og som kun vises denne ene gang, kan ses frem til d. 26. april. Åbent dagligt kl. 10-17. Onsd. 10-22.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu