Læsetid: 4 min.

Ni timer på Village Vanguard

19. januar 1998

De 'hemmelige' live-optagelser med Bill Evans 1966-75 er en guldgrube for beundrere af den store pianist - samt noget om den internationale pædagog-kongres i Århus til juli og det europæiske ungdoms-jazzorkester

The Village Vanguard, et kælderlokale i den sydlige del af Manhattans 7th Avenue, er New Yorks ældste jazzhus. Her begyndte Thad Jones/Mel Lewis-bigbandet som mandags-orkester, her indspillede John Coltrane og Sonny Rollins under deres engagementer nogle af deres bedste plader, her har også en lang række andre jazz-notabiliteter haft deres navne på plakaten fra 1950'erne og frem til i dag.
Først og fremmest var Village Vanguard dog pianisten Bill Evans' faste tilholdssted i New York. Hans mange engagementer, flere om året af en eller to ugers varighed, blev først dokumenteret med de enestående trio-optagelser fra sommeren 1961, som blev bassisten Scott LaFaros svanesang, og 19 år senere optoges Evans' sidste trio, kun tre måneder før Evans' død.
Disse sidste optagelser fra Vanguard er først for nylig blevet udgivet i en 6-cd-boks (Warner Bros.), og tilsvarende er optagelser fra et engagement i 1967 først nu blevet publiceret i deres helhed som en del af Verves 18-cd-boks. Den mest fyldige dokumentation af Evans' engagementer på Village Vanguard finder man dog på The Secret Sessions (Milestone 8MCD-4421-2/Amigo Musik), otte cd'er med over ni timers triomusik optaget under Evans-engagementer mellem 1966 og 75.

Under bordet
Optagelserne blev gjort privat af et amerikansk ægtepar, Mike og Evelyn Harris. Han, der er fysiker og amatørpianist, dyrkede oprindelig klassisk musik og lærte sig bl.a. Rachmaninovs 2. og 3. klaverkoncert, men i 1962 kendte han endnu ikke Bill Evans. Så hørte han på radioen Evans' Waltz For Debby og var straks solgt, købte alle de Evans-plader der fandtes, og blev fast gæst på Vanguard hver gang Evans spillede der.
I 1966 begyndte han desuden at optage musikken. Han spurgte Van-
guards ejer, Max Gordon, om det gik an at lave optagelser, og da Gordon trak på skulderen og nævnede at mange gæster medbragte små båndoptagere, valgte Harris at tage det som et grønt lys. Herefter indfandt ægteparret Harris sig fast til Evans' engagementer, fortrinsvis fredag aften og søndag eftermiddag, hvor publikum var mest stille. Båndoptageren, en Uher, hvis volumen-knap var indstillet fast, var anbragt i en taske som havde et hul til mikrofonen, og som de stillede under et bord helt fremme ved tribunen.
Sådan fortsatte det frem til 1980. Harris mener, at Evans ikke kan have undgået at bemærke stamgæsterne med det faste bord ved tribunen og den underlige taske, men de to mænd vekslede kun få bemærkninger, og Evans hentydede aldrig til at Harris måske optog musikken.

Nyt og sjældent hørt
For nogle år siden blev alle legale spørgsmål i forbindelse med udgivelse forhandlet på plads, og heldigvis blev Orrin Keepnews, der havde været Evans' første producer (gennem syv år), også producer af det ny sæt.
Hans ekspertise har givetvis en stor andel i at der er blevet truffet så mange overbevisende valg m.h.t. repertoire, musikalsk og teknisk kvalitet osv.
Bassist er, bortset fra de allerførste optagelser, Eddie Gomez, mens der skiftes mellem syv trommeslagere. Af dem er Evans' gamle makker fra Miles Davis-tiden i 1958, Philly Joe Jones, uovertruffen. Han høres i 25 optagelser fra maj, juni og september 1967, deriblandt Sonny Rollins' Airegin, som ellers ikke kendes med Evans, og hvor Evans viser at han også kan sin Bud Powell.
Star Eyes, Peri's Scope, Haunted Heart, Easy Living og Wonder Why, alle med Jones, er sjældne i Evans-diskografien, og blandt numrene uden Jones har hverken I'll Remember April eller The Shadow of Your Smile tidligere eksisteret i trio-versioner.
Andet materiale er mere velkendt, og noget findes i op til fire udgaver her, men adskilt i tid og akkompagnement (f.eks. Time Remembered, Turn Out the Stars, Very Early og Waltz For Debby, alle bl.a. med Philly Joe Jones).
Den tekniske kvalitet er selvfølgelig ikke professionel, men iøvrigt overrumplende høj. Og som Keepnews ganske rigtigt påpeger: "Det er nødvendigt at renoncere lidt for at få meget, at bære over med en mindre end perfekt balance mellem instrumenterne og en klaverlyd der ikke er optimal, for at kunne smuglytte til en stor jazzkunstners forbløffende kreativitet."

Flerkulturel kongres
Fra den 2. til den 5. juli afvikles i Århus en international kongres med titlen Music Education In a Multicultural Society.
Den er en opfølgning af kongressen Rhythmic Music Education i 1996 og er ligesom den iværksat af UNESCOs International Music Council (IMC), to markante institutions-gennembrud for den såkaldt rytmiske musik.
Hvor den første kongres beskæftigede sig med den rytmiske musiks placering i uddannelsessystemerne, tager sommerens kongres fat på problemerne ved flerkulturel musikundervisning og har, udover workshops, koncerter og diskussioner, foredrag af prominente gæster fra bl.a. USA, Indien, Ghana og Cuba, Holland og Skandinavien. Nærmere oplysninger kan fås hos kongres-koordinatoren, Jan Ole Traasdahl, Øster Farimagsgade 45 A, 2100 København Ø.

Swinging Europe
På kongressens åb-ningsdag, torsdag den 2. juli, er der premiere på European Jazz Youth Orchestra, som under devisen 'Swinging Europe' præsenterer 19 unge musikere fra lige så mange europæiske lande under ledelse af Pierre Dørge og Joze Privsek fra Slovenien. Dørge og Privsek har også skrevet musikken sammen med to af orkestrets musikere, den svenske slagtøjspiller Per Ekdahl (vinder af sidste års Thad Jones-pris) og den finske basunist Antti Rissanen.
Orkestret høres også ved Copenhagen Jazz Festival og skal turnere i Norden, de baltiske lande, Rusland, Polen og Tyskland. Projektet er en forlængelse af det internationale orkester fra det baltiske krydstogt i sommeren l996 og det efterfølgende Brande International Jazz Workshop Orchestra.
Primus motor er fortsat Erik Moseholm, der altså ikke ligger på den lade side efter at han for et halvt år siden trak sig tilbage som rektor for Det rytmiske Musikkonservatorium.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu