Læsetid: 3 min.

Regeringen lader bilisterne beholde deres skattefradrag

2. januar 1998

Mogens Lykketoft siger, at der ikke bliver pillet ved befordringsfradraget, så længe Socialdemokratiet sidder i regeringen

Finansminister Mogens Lykketoft vil ikke røre ved skattefradraget for befordring mellem hjem og arbejdsplads. Men Det Radikale Venstre fastholder at emnet skal tages op i forhandlingerne om skattesystemet efter at det nuværende forlig udløber i slutningen af 1998
"Ved at give folk så massive befordringsfradrag, belønner vi deres bilkørsel. Vi vil meget hellere fremmed den kolektive trafik, og derfor er vi parate til helt at afskaffe befordringsfradraget. Men det kan selvfølgelig ikke ske fra den ene dag til den anden," sagde den radikale ordfører Vibeke Peschardt til Jyllands-Posten tirsdag.
Før avisen kunne nå ud til abonnenterne svarede Mogens Lykketoft: "Det er ikke et forslag, der kan nyde fremme i en regering med socialdemokratisk deltagelse."
Lykketoft mener at fradraget "tilskynder til miljøvenlig adfærd" fordi det gives på grundlag af afstanden mellem hjem og arbejde uanset hvilket transportmiddel man anvender. "Gevinsten er størst hvis man kører på cykel, bruger kollektiv trafik, eller hvis flere laver samkørsel i bil," siger Mogens Lykketoft til Ritzaus Bureau.
Vibeke Peschardt føler at hendes udtalelse er blevet sat for hårdt op - eftersom både hun selv og det radikale folketingsmedlem Elisabeth Arnold samt socialdemokraterne Poul Andersen og Martin Glerup har sagt noget tilsvarende.
Men Vibeke Peschardt fastholder, at man bør ændre befordringsfradraget når den nuværende aftale om skattesystemet (som omfatter CD) udløber ved udgangen af 1998. "Det er vores erklærede miljøpolitik," siger hun, "og vi vil tage det op i de kommende skatteforhandlinger, selv om Lykketoft farer ud med en fax midt om natten".

Den store synder
"Biltrafikken stiger og stiger. Den er den store synder når det gælder udslip af CO2. Vi bliver nødt til at finde differentierede løsninger, selv om skatteminister Carsten Koch vil sige at det er alt for besværligt," siger Vibeke Peschardt. Hun mener, at man bør lave fradraget om til et tilskud til den kollektive trafik i de områder, hvor der er gode kollektive trafikmidler, så det virkelig kan betale sig miljømæssigt at få folk flyttet over i den kollektive trafik. Men der skal findes løsninger, så omlægningen ikke rammer de folk, der bor i tyndt befolkede områder uden tæt kollektiv trafik, tilføjer hun.
United Bank of Switzerland har for nylig gjort op at København er verdens dyreste storby når det gælder kollektiv trafik. Information har tidligere beregnet at en liter benzin ville koste over 18 kr. hvis den var steget lige så meget som klippekort til HT siden begyndelsen af 80'erne.
En omlægning af befordringsfradraget ville frigøre 2,7 milliarder kr. Både SF og Enhedslisten har flere gange stillet forslag om at fjerne fradraget og i stedet bruge pengene på støtte til bedre og billigere kollektiv trafik.

Uden fornuft
"De fleste af pengene går til de rige der bor i Nordsjælland og arbejder i København," siger Enhedslistens ordfører, Jette Gottlieb. "De problemer, der kan opstå med slagside for folk der i øvrigt bor langt fra deres arbejde og har dårlig dækning med kollektiv trafik, er ikke større end de kan løses med lidt god vilje," mener hun.
SF har foreslået at pengene skal gives til HT i hovedstadsområdet - og i resten af landet til amterne. De kan så fordele dem som tilskud til bedre kollektiv trafik - og kørselstilskud til dem der bor eller arbejder langt fra busser og tog.
Miljøbevægelsen NOAH's trafikgruppe mener at en omlægning af fradraget kombineret med en miljøafgift for bykørsel vil sikre bedre mobilitet for billøse, få mange til at lade bilen blive hjemme, styrke beskæftigelse i tog og busser, øge færdselssikkerheden, spare energi, nedsætte bilpresset og spare udgifter til veje og parkeringspladser.
"At give samme samfunds-støtte pr. km. uanset transportmiddel er uden fornuft. Det ville svare til, at samfundet gav energisparetilskud til alle, uanset om man isolerede boligen eller ej", hedder det i en udtalelse fra NOAH-trafik.
NOAH mener, at befordringsfradraget sammen med en lav benzinpris og for dyre tog- og busbilletter suger DSBs potentielle passagerer ind i bilerne. Således pendler 260.000 personer ifølge NOAH dagligt i bil med offentlig støtte langs med DSBs toglinier.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu