Læsetid: 2 min.

Universiteter mangler IT-visioner

24. januar 1998

Katastrofalt hvis videregående uddannelser overser behovet for fælles IT-strategi, mener studenterorganisation

De videregående uddannelser savner en overordnet IT-strategi. Hvis ikke der fra centralt hold tages hånd om problemet, risikerer studerende, der ikke som led i deres uddannelse har lært at udnytte informationsteknologi, at ende på et B-hold i forhold til arbejdsmarkedet.
Det hævder Landssammenslutningen af Moderate Studenter (LMS), som i notatet Informationsteknologi i videregående uddannelser advarer om, at det ender med massiv utilfredshed hos såvel studerende som aftagende, hvis ikke problemet løses snarest.
"Universiteterne bør sætte sig ned og udtænkte en handlingsplan, der kan iværksættes på de enkelte institutter," siger økonomistuderende og medlem af LMS Rasmus Foged, Aarhus Universitet. Foged understreger, at det ikke er poppede og smarte IT-løsninger, man ønsker:
"En IT-strategi skal være med til at opkvalificere det faglige niveau. Der er ingen tvivl om, at IT er fremtiden, ikke mindst på arbejdsmarkedet. Fremtidige kandidater og bachelorer fra de videregående uddannelser skal vide, hvad IT er og hvordan man bruger redskaberne, og de skal kunne skelne skidt fra kanel i forbindelse med opsøgning af information. Det får man ikke i tilstrækkelig grad en indkørsel i i dag."

PC-mangel
"På mit eget Universitet har man ikke nogen egentlig IT-strategi. Man har forsøgt, men det har kun været for decentralt. Vi har ca. 70 pc'er til 1.300 studerende. Jeg troede det var normalt, indtil jeg fandt ud af, at mange institutter slet ikke har pc'er, og hvis de har, er udstyret forældet," siger Foged, som nævner at LMS skrev notatet efter at have skelet til Lunds Universitet, hvor man i forbindelse med en avanceret IT-strategi bla. har indgået en aftale med teleselskabet Telia.
Aftalen giver hver studerende gratis internetopkobling (minus telefontakst) ved deres bolig, desuden stilles IT-vejledere og udstyr i vidt til rådighed på universitetet.
Ifølge LMS-notatet er hovedproblemet, at "universiteternes øverste ledelse ofte ikke ønsker og ikke kan formulere en fælles IT-strategi for hele eller dele af institutionen. Enten fordi de finder IT uinteressant, eller fordi deres manøvrerum er yderst begrænset."
Professor i informationsvidenskab Peter Bøgh Andersen, Aarhus Universitet, er enig i de studerendes kritik:
"Man kan sammenligne situationen med dengang bogtrykkerkunsten blev opfundet. Set i bakspejlet ville det være fornuftigt, hvis alle fagområder tog teknikken til sig, og det samme gælder med IT i dag. Det er klart, at folk, der ikke mestrer mediet, vil få problemer i fremtiden," siger Peter Bøgh Andersen.
"Informationsteknologien har siden 1990 udviklet sig til et nyt medium, der i høj grad erstatter tidligere medier, og den udvikling er der slet ikke taget hånd om på de videregående uddannelser."
"På Aarhus Universitet har vi startet multimedieuddannelsen, og vi prøver fysisk at lokalisere de fag, der har med IT at gøre, så de kan rykke sammen fysisk. Men det er en meget træg proces, for det er en forandring der både går på tværs af eksisterende fag og fakulteter," siger Andersen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her