Læsetid: 3 min.

Westh afviser bompenge

3. januar 1998

Oslo-modellen kan ikke overføres til København, siger trafikministeren

Bompenge efter norsk model løser ikke de københavnske trafikproblemer, siger trafikminister Bjørn Westh i sine svar på nogle spørgsmål fra Enhedslisten, som har stillet forslag i Folketinget om betalingsringe både i København og Århus.
Dels er der mange flere indfaldsveje til København end til Oslo, hvor 19 betalingsstationer er nok til at man ikke kan køre ind i byen på lovlig vis uden at betale. Dels viser erfaringen fra Oslo at trafikken kun er reduceret med 5-10 procent. Og det er kun en lille del af nedgangen der omfatter myldretidstrafikken.
Desuden er betalingssystemet i Oslo allerede teknisk forældet, siger Bjørn Westh.

Man ved for lidt
Enhedslistens trafikordfører, Jette Gottlieb, er ikke tilfreds med svarene. "Der er ikke nogen grund til at bagatellisere en nedgang på 5-10 procent," siger hun. Og hun mener at nedgangen kan blive væsentligt større, hvis man tilrettelægger ordningen rigtigt og finder frem til den rigtige pris. I Oslo var det hovedformålet at skaffe penge. Afgiften er kun 12 kroner.
Også Transportrådet vurderede i en rapport i september 97 at den samlede trafik vil blive begrænset ca. 5-10 procent. Men modelberegningerne viste at trafikken på visse hård belastede strækninger, som f eks. H. C. Andersens Boulevard og Lyngbyvejen kunne reduceres med op til 20-25 procent.
"Selvfølgelig skal man anvende den nyeste teknik," siger Jette Gottlieb. Men selve konceptet mener hun ikke, at man kan argumentere imod ved at bruge erfaringerne fra Oslo. Hun er overrasket over de høje tal i trafikministerens svar: På hverdagsdøgn passerer 297.000 biler kommunegræsen på vej mod centrum. Og dere er 233.000 bilture inden for Københavns ydre kommunegrænse. 46.000 biler kører over søsnittet ind mod byens centrum hver morgen.
Svarene viser også, at man ved alt for lidt om den luftforurening, bilerne er årsag til, siger Jette Gottlieb. For eksempel vil hun have undersøgt, hvad det voksende benzinforbrug betyder for bly- og svovl-forureningen - og have målinger af forureningen i en halv meters højde af hensyn til de børn, der færdes i byen. I dag måler man i tre meters højde.

Forstoppelse overalt
De fleste storbyer i verden er mere ramt af bilforstoppelse end København. Ifølge det britiske blad The Economist er mere end 20 lande i færd med at installere systemer der automatisk opkræver betaling for at køre på vejene.
Typisk sker det ved, at en elektronisk dims i forruden bliver registreret, når bilen kører under en portal med mikrobølge- og videoudstyr.
Efter planen bliver Singapore i år den første by, der indfører Road Pricing, hvor prisen for at køre på vejene på bestemte tidspunkter automatisk bliver trukket på et elektronisk "smart card", et kreditkort i bilen.
Det system gør det muligt at tilpasse afgiften efter den faktiske miljøbelastning.
De fire hollandske storbyer Amsterdam, Rotterdam, Haag og Utrecht får elektroniske betalingsringe i år 2001. 120 portaler over indfaldsvejene vil automatisk registrere bilerne når de kører ind i byerne. Hvis man ikke har den elektroniske dims, bliver bilens nummer registreret af et videokamera - og man får regningen tilsendt.
Mange motorveje rundt om i verden har allerede betalingssystemer, som efterhånden automatiseres. Men erfaringerne overalt i verden er, at betalingsordningerne - eller ordninger der belønner samkørsel - ikke i sig selv er tilstrækkelige til at holde den stigende trafik i ave. Bilisterne tilpasser sig til det nye prisniveau - men modstanden mod motorveje tager til.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her