Læsetid: 3 min.

A Beautiful Død Kvinde

6. februar 1998

Peter Rønnov-Jessens nye roman former sig som en ferm, men underlig andenhånds udskrift af mandlige sex-fantasier

Roman
"Jeg vil ikke gå ind i det her halvt. Jeg vil underkaste mig en mand totalt, jeg vil tilhøre dig hundrede procent. Jeg vil ikke være én du bare har en gang imellem. Det er alt eller intet."
Således taler Adèle, den ene hovedfigur i Peter Rønnov-Jessens nye roman, til sin ti år ældre elsker, bogens navnløse fortæller. Hun er hospitalslaborant og kaldes af sine kolleger Blondie. Han er læge, gift med en to år ældre sygeplejerske, Susanne. Med hende har han to børn og et parcelhus, men følelsesmæssigt er forholdet dødt. Der er, tænker han, ikke andet tilbage end "vanemæssig, temmelig tyndslidt hengivenhed, rutinen, billånet, kassekreditten, prioriteterne, pantebrevene, pligten." Skyldfølelse og skam har uddrevet lysten og lidenskaben.

Egen torturkælder
Adèle derimod er til underkastelse og dominans af stadig mere raffineret verbal og fysisk art. Hun vil være hans lille luder, hans ydmyge slavetøs. Hun vil bides i brystet og bindes med remme til sin store franske jernseng. Og hu-hej, hvor det går, efter at de er flyttet sammen, med pinebænk og gabestok og taljeværk i loftet, med håndjern, pisk og hængelås for kussen.
"Jeg elsker det!" erklærer Adèle. "Jeg elsker dig!" forsikrer fortælleren. Spørgsmålet bliver, hvem der er ærligst. Ganske vist vil hun være hans; men ret beset dyrker hun kun sin egen selvdestruktive lyst. Og ganske vist får han gennem hende realiseret sin og mange mænds Store Våde Drøm; men faktisk vækker hun kun hans interesse som denne fantasis offervillige instrument. Deres længsler peger forbi hinanden, og da han efter kort tid igen giver sig i kast med karrieren, styrket i sin selvtillid som tyr, går deres forhold i spin. Det huer nemlig ikke Adèle at dele ham med nogen eller noget, hverken Susanne eller lægevidenskaben.
Forfaldet fuldbyrdes på en rejse til USA, hvor Blondie skandaliserer sin herre og falder for en to meter høj macho-type i kampuniform og med diverse våben i bilen. Dermed er vi nået op til fortællingens nutid. For historien om Adèle berettes, mens lægen og laboranten kører i lejet Buick gennem Californien og Nevadas ørken. Hun som lig, han som litterær konstruktion: en såkaldt hårdkogt fortæller i traditionen fra Hemingway over Chandler til Paul Auster. Rent formelt tales i du-form, til den i varmen rådnende, stadig mere ildelugtende Adèle. A Beautiful Død Kvinde, som det hedder hos Monrad & Rislund.

Æstetisk kalkule
Man må lade Peter Rønnov-Jessen, at han skriver fermt og effektivt, både i de indlagte essayistiske gardinprædikener og i de episk-filmiske overblændinger mellem nutid og fortid. End ikke de behørigt udpenslede samleje- og torturscener kan vel frakendes litterær værdi. Når jeg alligevel spår, at jeg næppe nogen sinde kommer til at genlæse denne bog, beror det på, at alt deri forekommer så letkøbt og så nemt. Bogen er som plot og projekt en kliché stanset ud i plast, og selv om hele iscenesættelsen vidner om klar forfatterdistance til den vladimirnabokovske fortæller (forbillede: Fortvivlelse), gør dette metafiktive greb egentlig kun andenhåndspræget værre og hørmen af æstetisk kalkule så meget desto mere uappetitlig.
"Du sagde jo at min pik var aksen hvorom din verden drejede, det centrale omdrejningspunkt i dit liv," skryder med påfaldende redundans vor navnløse fortæller - og fortsætter i samme spor: "du tog den da fortsat, taknemmeligt, begærligt i alle dine åbninger." Man tager vist ikke meget fejl, hvis man gætter på, at Peter Rønnov-Jessen har skrevet sin 'amerikanske' roman med opmærksomheden stift rettet mod det store internationale marked. Dengang forfatteren var en lille dreng i det mørke Jylland, ville en bog som denne være blevet forbudt på stedet, pervers som den jo er. I dag vil den modstandsløst glide ind i utugtens muntre mainstream. Det kan vi så kalde fremskridt, men fremskridtet har sin pris. Som alt andet i denne syndige og vidunderlige verden.

*Peter Rønnov-Jessen: Adèle. Roman. 137 s. Kr. 198,00. Lindhardt og Ringhof

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu