Læsetid: 3 min.

Berliner-guldet gik til Brasilien

23. februar 1998

Hæder til Alain Resnais og Neil Jordan på Berlin-festivalens sidste dag

FILMFESTIVAL
BERLIN - Den internationale jury med Ben Kingsley som præsident har voteret og er nået til en afgørelse om konkurrenceprogrammets bedste film ved årets festival i Berlin.
Det var sket, sagde Kingsley, i en atmosfære af åbenhed, ærlighed og passion. Det kan udlægges som rygende uenighed, men uenighed var der ikke i den stopfyldte pressesal, der applauderede næsten alle tildelinger.
I de seneste dage har spekulationerne lydt på, at den overvejende europæisk-asiatiske jury hvis eneste amerikaner var Annette Insdorf, der er professor på Columbia University i New York, formentlig ikke ville give hovedprisen til en amerikansk film.

Prisregn
Det skete heller ikke. Den Gyldne Bjørn gik til Walter Salles' brasilianske film 'Central do Brasil' (omtalt tirsdag), hvis hovedrolleskuespiller Fernanda Montenegro, der spillede den brevskrivende kvinde, som påtager sig at hjælpe en dreng med at opspore sin forsvunde far, fik prisen som bedste skuespillerinde.
Samuel L. Jackson fik prisen for bedste mandlige præstation som gangster i Tarantinos 'Jackie Brown' og til Barry Levinsons amerikanske 'Wag the Dog' blev det til en Sølvbjørn.
Prisen for bedste instruktion gik til Neil Jordan for 'The Butcher Boy' (omtalt tirsdag) , hvis purunge amatørhoverolleskuespiller, Eamonn Owens, fortjent fik en særlig omtale for sin ovenud overbevisende præstation som den mere og mere gale underklasseknægt i den irske provins i 60'erne, der følger sine fantasier med grumme følger.
Særlig omtale blev der også til Slawomir Idziak for hans mesterlige stemningsskabende fotoarbejde på Michael Winterbottoms 'I Want You'.
Alain Resnais, der deltog med 'On connait le chanson' (omtalt torsdag), fik en Sølvbjørn for sit livslange bidrag til filmkunsten.

Ud over det sædvanlige
Det var ikke en kontroversiel pris, men nok en pristildeling der ligger lidt uden for, hvad juryen normalt kan uddele.
Man kan vurdere, at juryen har villet hædre Resnais, men ikke har fundet filmen vægtig nok. Og i forhold til de tidlige epokeskabende film som 'I fjor i Marienbad' og 'Hiroshima min elskede' er den nye da heller ingen sværvægter, men nok én af de mere livgivende oplevelser på en festival, hvis væsentligste film ofte var barske og sortsynede.
En Sølvbjørn blev også tildelt Matt Damon, der ikke alene spiller titelrollen i Gus Van Sants 'Good Will Hunting', men også har skrevet manuskriptet.

Barske vilkår
Pristildelelinger har altid en subjektiv side og dermed også en tilfældighed i sig - og måske en filmpolitisk brod. Som antydet i spekulationerne omkring amerikansk film mulighed for at få årets hovedpris.
Det kan amerikanerne så være ret ligeglade med, al den stund netop de amerikanske film er de eneste, der er sikret en bred international distribution.
Og mens flere og flere amerikanske selskaber etablerer deres eget selskab til at tage sig af de uafhængige amerikanske film, eller de film fra den øvrige verden man skønner har et vist potentiale, så bliver større og større dele af resten af filmproduktionen set af færre og færre. Ofte først når en eller anden tv-kanal skal have fyldt et hul i sendefladen.
Eller de lever deres liv i det hektiske festivalkredsløb, men som oftest uden mange muligheder for en egentlig premiere.
Således vil flere af filmene fra årets festival være at se i København under de kommende ugers Natfilmfestival, eller de vil dukke op til næste års Natfilm.
For de fleste vil det derefter være tavshed. Barske vilkår i en branche, hvor handlen med film synes at snævre ind til de rigtig få.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her