Læsetid: 3 min.

Bewitched, bothered and bewildered

5. februar 1998

Primalskrig, farce og møjsommelig selverkendelse i Rhea Lemans originale, om end ikke helt jævne tv-serie, der lagde befriende afstand til regerende main-stream-tendenser

TV
Mellem raserianfald, snot, latter, krøllede tæer og utallige lækre 'spisesituationer' snoede de sidste tre afsnit af Hjerteflimmer sig frem til en slags status over de omkring-fyrre-åriges eksistentielle rodebutik.
For var der én ting, de var go'e til, var det til at være stæreblinde på deres egen situation - hver for sig. Lige så villigt Claire, Helle og Sara stillede op som psykologisk sparringspartner og tude-ud-skulder for én af de andre, lige så svinebundet famlede de rundt i hver deres problemsæt. Bag dem skimtedes godtnok et skematisk skelet, et trefoldigt greb i kataloget med de kvindeskismaer, der fylder mest i tidens trendy romaner og pseudo-seriøse ugebladsartikler; men der er immervæk en grund til at barnløshed, sæddonation, dobbeltarbejde, anorexiangst, skabshomofobi, utroskab, forældretab osv. står i widescreen omkring tidens kvinder. De er ganske enkelt hverdagens mest genkommende overskrifter.
Det var så manuskriptets fortjeneste, at vi alligevel kom et lag dybere end som så. Ned til fornemmelsen af kontroltab. Af at have grebet forkert. Eller helt mistet grebet. Meget kunne siges om seriens donnaer, men tjekkede var de i hvert fald ikke, til trods for uddannelse, liberale rammer og småforkælede miljøer.

Det store dyr: familien
Lækkerlækkersommerhuse, filmplakatforet kartoffelrækkehus og nypuritansk modeatelier. Silke, kabelstrik og Jaqueline-kjoler, kalvesauté, sushi, bordeauxflasker i fremrykkende geledder og Dick Kaysøes altid forhåndenværende champagnefestånd. Alt det var mode- og miljørigtig baggrund for Det Store Dyr i problemåbenbaringen: familien. Med al dens (u)væsen, dens uregerlige relationer og væksthæmning; dens iltklokke, varmestue og sengetryghed. I den udspilledes de små perler af farce, som løftede og bar mellem rækken af mere og mere svidende konfrontationer. Sort farce - ofte med den eksplosive Ditte Gråbøl som centrum - eller sortsynet farce, eller ganske almindelig forfjamsket farce som andende-lens drinksbestillinger på d'Angleterre.
Leman har et godt øje for situationskomikkens relief, og et ikke mindre godt øre for omgangstonen, især de halvældre mødres kælne hilsener til de mindste børn, dem, der helst sku' være mortrængende i mange år endnu. Og til visse personers hårrejsende tilbøjelighed til at skubbe aben over på en andens skulder. Desværre var roen til en overbevisende skildring af et dybt og længerevarende parforhold - Henningsen og Kaysøs - ikke altid til stede, men synopsen var så også lagt an derefter.

Musikalsk ånde
Lemans (foreløbige) spring fra dansescenen til tv-mediet viste sig med Hjerteflimmer at blive den førstes tab og det andets gevinst. Timingen var gennemgående stram, kun en enkelt scene - den dilettantisk afviklede åbningsmiddag i 5. del - burde, skønt den afrundingsmæssigt var nødvendig for Kaysøs figur, have været endt i papirkurven. Billedfraseringen var rap, replikkerne rappere og spillet så ud, som om en mere rutineret instruktør havde holdt tøjlerne.
Ulla Henningsens progredierende desorientering og Ditte Gråbøls kræmmeragtige dispositioner parret med en oprivende sårbarhed var hver gang medrivende og skønt mændene i anmelderens omgangskreds ikke mener, at Hjerteflimmer ligefrem var 'a guy thing', gav dens bredde, dens visuelt underfundige myldrebilleder ved credittid og dens gennemførte musikalitet den et særpræg, som undertegnede spår et langt og mere entusiastisk efterliv. Personerne udstillede et år gennemlevet i Rodgers-sangens tilstand af bewitched, bothered & bewildered, som i forfærdende grad er fælles og genkendelig for en hel generation på trods af seriens snævre miljøforankring. Deri ligger sandsynligvis dens længstlevende kvalitet

*Manus & instr.: Rhea Leman. Ovs.: Hans Kragh-Jakobsen. TV1

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her