Læsetid: 2 min.

Blinde passagerer sat af i Marokko

14. februar 1998

M/S Vitas odyssé med tre blinde passagerer om bord har kostet 15-20.000 dollar, anslår skibets forsikringsselskab

Onsdag eftermiddag klokken 15.58 GMT sluttede to blinde passagerers odyssé om bord på fragtskibet M/S Vita, da de gik i land i Tanger i Marokko, hvor de blev fulgt fra borde af lokale myndighedsrepræsentanter.
De to mænd havde på det tidspunkt tilbragt mere end to måneder om bord på skibet, hvor de havde været, siden det 6. december sejlede fra havnebyen Sfax i Tunesien med de to mænd og en tredje blind passager skjult i en last af olivenkerneaffald.
Grunden til de blinde passagerers lange ophold på skibet er, at danske myndigheder i december handlede i strid med en resolution fra FN's søfartsorganisation IMO, da politiet undlod at foretage en undersøgelse af de tre mænd og deres forhold.
Rederiet, kaptajnen og skibets forsikringsselskab Ocean P&I Services Ldt. i England har siden midten af december været optaget af at sikre, at de blinde passagerer kom i land. Første anløbshavn efter opdagelsen af de tre mænd den 13. december var København, hvor skibets mægler af politiet blot blev orienteret om de danske regler om afvisning af uønskede udlændinge.

Med fly fra Hamburg
23. december gik skibet til Hamburg, hvorfra den ene af de tre mænd blev sendt med fly til Casablanca, fordi han var i besiddelse af et marokkansk pas. Men da M/S Vita kort før nytår forlod Hamburg, var to af de tre blinde passagerer igen bragt om bord på skibet, der via forskellige vesteuropæiske havne bevægede sig tilbage til Middelhavet.
Undervejs blev det klart, at også de to sidste blinde passagerer formentlig var marokkanere. Derefter gik rederiet og forsikringsselskabet i gang med forhandlinger med de marokkanske myndigheder, og da der viste sig en åbning, afveg Vita fra sin planlagte rejserute og lagde ekstraordinært til kaj i Tanger for at sætte de to mænd af:
"Da skibet havde lagt til i Tanger, så det ud til, at der kunne opstå problemer, men vores lokale mand havde gode forbindelser, og det var så det," siger Martin Lee fra Ocean P&I Services, der anslår, at det i alt har kostet 15-20.000 dollar at have de tre blinde passagerer om bord på Vita.
"Det er et betragteligt beløb, der er blevet spildt, siden sagen startede," siger Martin Lee.
Politikredsene i Danmark har endnu ikke modtaget de bebudede retningslinjer for, hvordan de skal håndtere blinde passagerer på besøgende skibe, oplyser politimester Hans-Viggo Jensen, Rigspolitichefens afdeling E. Heller ikke den resolution, som International Maritime Organization vedtog i november 1997 er oversat og udsendt til politikredsene.
Folketingsmedlem Søren Søndergaard (EL) venter stadig på svar på spørgsmål, som han 29. december stillede erhvervsminister Jan Trøjborg (S) i Vita-sagen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her