Læsetid: 4 min.

Dans moderne

2. februar 1998

Hip hop og techno - de rytmefikserede lydspor til 90'erne - ramte bredt under weekendens musikalske mekka

VENUE '98
At Venue '98 har været en succes, turde der ikke herske tvivl om. Et afvekslende program, som tilgodeså mange forskellige genrer, blev afviklet til fuld tilfredshed for alle parter, og de mange spillesteder over hele landet kunne melde om godt besøg, ofte fulde huse. Vi valgte at koncentrere os om techno og dansksproget rap, men kunne lige så vel have valgt alternativ rock eller metal - det var bare at gå til biddet i den forgangne weekend.
Lørdag aften i Pumpehuset i København stillede to af tidens mest spændende dansksprogede hip hop-navne op foran et medlevende publikum: Solisten Clemens og kollektivet Den Gale Pose.
At Clemens stod for én af sidste års mest vitale og udfordrende danske rapudgivelser med den spændstige albumdebut Regnskabets Time, beviste det lydhøre publikum, som rappede med i lange passager.

Hæsblæsende raps
På trods af debutalbummets konfrontationssøgende linje, var det en sympatisk og meget snakkende Clemens, som gav en række af sine hits sammen med sin trofaste DAT-båndoptager, der leverede de skrabede backingspor, som han lagde sine hæsblæsende raps henover. Numre som "En Blåtonet Gråzone", "Den Lyriske 9mm." og "Lad Os Feste" gik rent ind, mens den funky "Fanget Af Fortiden" udgjorde et svingende højdepunkt. Som ekstranummer "freestylede" - d.v.s. verbal-improviserede - Clemens, så salen gik amok.
Med avancerede og fuldfedt svingende backingspor leverede Den Gale Pose et professionelt og inciterende sæt, hvor den gode frontrapper Joker Mumle viste eksempler på sin imponerende kunnen, med en superferm DJ i ryggen, og ind i mellem suppleret af et par veldrejede korpiger. Den Gale Pose har med stor succes overført den groovende vestkyst-stil til danske forhold på sit album Mod Rov, og gruppen havde heller intet besvær med at få det til at fungere foran et publikum, som kendte sin besøgelsestid: Der blev svajet, danset, rappet og råbt til den store guldmedalje.

Møde på midten
Den elektroniske bastard som duoen Juryman V Spacer mestrer på det fremragende album Mail Order Justice er af en sjælden karakter, hvilket de beviste fredag aften på Loppen. Her var duoen - Ian Simmonds alias The Juryman og Luke Gordon alias Spacer - udvidet til en kvartet, der - pletvist forædlet med soul-fuld sangerinde - pulserede som en hel organisme bestående af samplere, synthesizere, el-orgel, elektroniske og reelle trommer samt bas og vokal. Med vægt på synkoperet rytmik - én fod i jazz/funk, én i drum'n'bass/hip hop - voksede en frodig og mørkladen hybrid udover scenekanten. Småsymfoniske strygerklange og funky figurer flød fra tangenterne, mens bandet i mere stemingsfulde øjeblikke fandt et masserende leje omkring Simmonds' snigende basgange og mørke tekstforedrag. Maskine og menneske mødtes på midten ved et af højdepunkterne på årets Venue-festival.
Mens Juryman V Spacer fremmanede en sjælfuld og organisk electronica på Loppen, var det en anderledes kropsfikseret og syntetisk musikalitet, der fandt udfoldelse i Vega. Her fortonede Simmonds' ord "It's not everything that makes you feel good, is good for you" sig i hedonistisk selvforglemmelse.

Pakhusstemning
Børsen havde tre dage forinden trukket tilladelsen til elektronisk fest i deres ærværdige lokaler tilbage, og istedet måtte de københavnske arrangører i The Agency og Mantra sænke en upoleret pakhusstemning over Vegas store sal på Vesterbro.
Hvide, skarpe lys afblegede mahogiinteriøret og fejede over mængden. Publikum, opleveren og oplevelsen var i centrum - som det sig hør og bør i techno - mens de udøvende kunstnere gemte sig i skyggerne på scenen. En forudsætning for nydelsen var den totale kropslige hengivelse til den dominerende, metronomisk præcise og elektroniske stortromme. Her var ingen plads til korslagte arme, men til gengæld - og dette var skønheden - til regelløs hengivelse, ukoreograferet selvudfoldelse. Dj's Bjørn Svin og LAB leverede sammen en subtilt legende og saftigt pumpende sammenmixning af technoplader, mens britiske Niel Landstrumms live-optræden - effektuerende lydmoduler, synthesizer og sampler - var en kende for puritansk og minimalistisk.
Der var langt mere rockkoncert over lørdag aften i Lille Vega, hvor publikums opmærksomhed var rettet mod den elektroniske kvartet Flukes to indpiskere, mere end egentlige sangere. Her var den maskinelle pulseren fra aftenen før afløst af en rockdynamisk, eksplosiv synth-rytmik. Rock'n'roll for den elektroniske generation.
En blandet skare - fra nylon til hjemmestrik - gik således amok til Flukes ikke videre originale techno tilsat breakbeats. Bevares, det var veldesignet, men også det meste af vejen substansløst, hvilket man selvfølgelig først lagde mærke til, når klicheerne hobede sig op. Da veg elegancen, den svimlende, dragende illusion, som Fluke af og til mestrer, for det hule effektmaskineri.

*Juryman V Spacer, Loppen, Bjørn Svin & Lab samt Niel Landstrumm, Store Vega, fredag
*Clemens og Den Gale Pose, Pumpehuset, Fluke, Lille Vega, lørdag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her