Udover de sædvanlige forpremierer byder årets NatFilm Festival på alt fra Russ Meyer over nye, britiske film til østtyske musicals
Fra på torsdag byder NatFilm Festivalen for niende gang på film både dag og nat. Mere end 140 titler bliver det til i løbet af de 10 dage, festivalen varer i København og de fire dage, den varer vest for Storebælt.
Årets coverstjerne er Paul Newman, og festivalen lægger ryg til 11 af Newmans bedste film, med Robert Rossens Hajen fra 1961 som den første og Martin Scorseses Det handler om penge fra 1986 som den sidste - en bevidst pointe fra arrangørernes side, må man formode, idet de to film jo ligger i forlængelse af hinanden. Af Newmans værker ind i mellem bør man især lægge mærke til George Roy Hills to Newman-Redford-film, Butch Cassidy and the Sundance Kid og Sidste Stik. Det er måske nok ikke de to skuespilleres vægtigste arbejder, men de rummer en smittende energi og et gnistrende samspil mellem de to leading men.
Forpremierer
NatFilm Festivalens glansnummer er som sædvanlig de mange film, som man ellers ikke kan få lov til at se i danske biografer, men en god, stor håndfuld forpremierer bliver det da også til.
På torsdag åbnes festivalen med Gus Van Sants mulige Oscarvinder Good Will Hunting, der er en slags coming-of-age-drama med hovedrollerne besat af Matt Damon, Ben Affleck, der også står bag filmens manuskript, og Robin Williams.
Festivalens midtvejsgalla er en forpremiere på Paul Thomas Andersons Oscarnominerede Boogie Nights, om 70'ernes glade pornomiljø. i USA. Den skulle angiveligt fjerne de sidste rester af tvivl om, hvorvidt den tidligere rapstjerne Marky Mark, Mark Wahlberg, kan spille skuespil.
Afslutningsfilmen er The Boxer, Jim Sheridans tredie film sammen med Daniel Day-Lewis. Endnu engang bevæger vi os i det sønderskudte Nordirland, hvor forskellige fraktioner af IRA ikke kan enes om at overholde en våbenhvile med englænderne.
Derudover kan festivalen prale af forpremierer på Barry Levinsons hyperaktuelle politiske satire Wag the Dog, Jean-Jacques Annauds omdiskuterede Tibet-film Syv år i Tibet med Brad Pitt, Francis Ford Coppolas efter sigende vellykkede filmatisering af John Grishams The Rainmaker, og endelig Midnat i det gode og det ondes have., Clint Eastwoods ikke nær så vellykkede sydstats-drama, skal man tro hovedparten af de amerikanske anmeldere.
Endvidere er Woody Allen repræsenteret med sin seneste neurose, Deconstructing Harry, mens Michael Winterbottom endelig er klar til Danmark med sin kontroversielle krigsreporter-film Welcome to Sarajevo med bl.a. Woody Harrelson.
Filmserier
Paul Morrissey, ny engelsk film, Russ Meyer og østtyske musicals er nogle af de filmserier, som NatFilm Festivalen disker op med i år.
Udo Kier og Joe Dallessandro spiller med i de fleste af Morrisseys film, hvoraf seks bliver vist i løbet af festivalen. Med Andy Warhol som producent lavede Morrissey en række mere eller mindre vellykkede, men absolut interessante skin-flicks, han selv karakteriserede som Hollywood-produktioner tilført liberale doser sex og stofmisbrug (ifølge festivalens katalog). 3D-filmen Flesh for Frankenstein, der bliver vist i en almindelig kopi på dette års festival, lader således Baron Frankenstein bestige et operationsbord for at kopulere med sin skabning efter at have udtalt de udødelige ord, "to know death, one must fuck life in the gall blatter,"
Knap så eksplicitte, formoder jeg, er den række spille-, kort- og animationsfilm, som vises i serien Close Up: Britisk film. Det bliver muligt at se produktioner af en håndfuld yngre britiske filmskabere, som kun for et par stykkers vedkommende har været vist i Danmark før. Sally Potter, der for nogle år siden var aktuel med den smukke Orlando, vender tilbage med den delvist selvbiografiske The Tango Lesson, mens Gilles MacKinnon har omsat en Booker-pris vindende bog af Pat Barker til krigsdramaet Regeneration. MacKinnon har tidligere lavet den pudsige Small Faces, som er ude på dansk video.
Ellers byder serien bl.a. på en Edinburgh Film Festival-vinder, Under the Skin, og en Hanif Kureshi-filmatisering, My Son the Fanatic.
Brystbarn
De store brysters fortaler, Russ Meyer, der virkelig er populær for tiden, er repræsenteret på festivalen med hele fem film. Og fælles for dem alle er kvinder med enorme, for ikke at sige, gigantiske bryster. Meyer, der startede som stillfotograf for bl.a. Playboy, har aldrig lavet deciderede pornofilm, men han har altid været meget glad for at vise sine ofte aggressive og dominerende kvinder frem i al deres yndige vælde. De fem film er Mudhoney, Faster Pussycat! Kill! Kill!, Vixen, Up! og Beneath the Valley of the Ultravixens.
En anden af de mere kuriøse filmmuligheder på festivalen musicals fra det tidligere DDR. Angiveligt havde østtyskerne ind i mellem held med at forsøge sig i den letbenede og musikalske genre, hvilket man bl.a. kan forvisse sig om i kavalkadefilmen East Side Story, der åbenbart er en slags østtysk pendent til den amerikanske That's Entertainment-trilogi. Og har man ikke fået nok, kan man så kaste sig over tre musicals fra den tidligere østblok, som åbenbart stilistisk dækker over alt fra Band Wagon til Summer Holiday.
Jeg vil også lige nævne festivalens serie af amerikanske independents, der blandt sine ca. 20 film rummer et par Sundance-vindere, Morgan J. Freemans Hurricane Street og Neil Labutes In the Company of Men - og derudover dokumentaristen Erroll Morris' berømmede Fast, Cheap and Out of Control, Abel Ferraras to brutale The Funeral og The Blackout, Stanley Tuccis og Campbell Scotts charmerende Big Night og ikke mindst Victor Nunez' kritikerroste Ulee's Gold, der har skaffet Peter Fonda et velkomment comeback og en Oscarnominering oven i hatten.
Til de uafhængiges rækker hører også Joe Dantes seneste film lavet for kabel-kanalen HBO, The Second Civil War. Det er en lettere vanvittig mediesatire med politiske undertoner: En amerikansk guvernør beslutter sig for at løsrive sin stat, fordi han ikke vil huse en flyladning hjemløse, indiske børn - og det starter såvel en borgerkrig som en næsten mere sindsoprivende mediekrig. Det er en meget morsom film, der så absolut fortjener et publikum.
Jeg vil også gerne slå et slag for festivalens serie af film om og med beat-kulturens store ikoner. Beat-bølgen synes at være på sit højeste for øjeblikket, så hvorfor ikke gå i biografen og opleve dem, det hele handler om, live: Burroughs - The Movie, What Happened to Kerouac? og The Life and Times of Allen Ginsberg.
Masser af film fra Japan, Taiwan, Hong Kong og Kina er der også på programmet, ligesom en række spille-, novelle- og dokumentarfilm fra hele verden er at finde udenfor de mange særrækker.
God fornøjelse.
*NatFilm Festivalen i København 27. feb.-2 mar. Vest for Storebælt 11.-15. mar. Billetter kan bestilles og købes i de deltagende biografer. Fuldstændigt program forefindes i biograferne