Læsetid: 4 min.

Holmen - Brande og Panthalassa

16. februar 1998

Internationale orkestre under Jens Winther, Marilyn Mazur og Ray Anderson - Og Miles Davis' elektriske musik ommøbleret

I juli 1996 fremførte et godt 30 m/k stort internationalt orkester under ledelse af trompetisten Jens Winther værket The Four Elements. Det foregik på Holmen, og Winther havde selv skrevet værket med henvisning til de fire kunstneriske uddannelser som fremover ville have deres hjemsteder på den tidligere flådebase, teater- og filmskolen, arkitekt-skolen og det rytmiske musikkonservatorium.
Godt en måned senere mødtes et andet, 20 m/k stort internationalt orkester i Brande for under ledelse af Marilyn Mazur og basunisten Ray Anderson at spille musik komponeret til det af dets to ledere. Efter en lille europæisk turné samledes orkestret igen i januar 1997 til to dages koncerter i Copenhagen JazzHouse, hvor musikken blev optaget.
De to projekter havde intet direkte med hinanden at gøre. Kun et par af musikerne var gengangere, og musikken var blevet indøvet under meget forskellige vilkår. Fælles var det imidlertid at orkestrene var sammensat af musikere hentet fra konservatorier og andre højere uddannelsessteder der har elever i såkaldt rytmisk musik, og udvælgelsen var forestået af den daværende rektor for det rytmiske musikkonservatorium i København, Erik Moseholm.

IASJ på Holmen
Koncerten på Holmen var afslutningen på et ti-dages seminar arrangeret for IASJ (International Schools of Jazz), en sammenslutning startet i 1989 med den amerikanske
saxofonist David Liebman som kunstnerisk leder. Den slags seminarer har været holdt årligt i skiftende lande - Tyskland, Holland, Irland, Italien, Østrig, USA og Israel - og i 1996 kom turen til Danmark, som arrangerede et krydstogt i Østersøen og Den baltiske Bugt, hvor de deltagende musikere arbejdede med Jens Winthers værk.
Premieren på Holmen den 5. juli 1996 (med gentagelse i Tivolis Koncertsal dagen efter) var en ret storslået begivenhed, som blev yderligere festliggjort ved at Suzanne Brøgger selv reciterede sin tekst om de fire elementer (eller fem, for så vidt som ild, luft, vand og jord blev suppleret af ånd (spirit, ur-elementet, så at sige) der også var den første af fem satser i Winthers suite). Musikken foreligger nu på cd i Danmarks Radios eksemplariske optagelse - desværre har man ikke fundet plads til Suzanne Brøggers tekst, så den må man nøjes med at læse i tekstheftet.
Den store besætning håndteres med fortrolighed af Winther, mest overbevisende i de tunge, lidt senromantiske dele, med hvilende, ofte orgelagtige klange, gerne med farvning af de fem kvindestemmer. Op imod det sættes tre solister, David Liebman i Fire, Winther selv i Water, og den udmærkede finske pianist, Pessi Levanto i Air og Earth. En vægtig tilføjelse til Winthers i forvejen vægtige produktion: The Four Elements
(48 min.) Stunt STUCD 19802 (GDC).

BIMWO i Brande
Brande International Music Workshop Orchestra har en mere normal big band besætning, som imidlertid behandles meget forskelligt af de to ledere/komponister. Marilyn Mazur, som undtagelsesvis ikke selv spiller slagtøj eller trommer, arbejder normalt ikke med en så stor besætning, men udfolder sig med vanlig klangfantasi à la klassisk Gil Evans i sin 12 satser lange suite, A Story of Multiplicity (42 min. /dacapo DCCD 9431).
En række solister udmærker sig her, sangerinden Aviaja Lumholt specielt i nr. 3 ("Hymn", hvor hun ironisk nok ikke er anført), den islandske trompetist Veigar Margeirsson i nr. 1 ("Intro") og den finske synthesizer-spiller Kaisa Kulmala og den østrigske saxofonist Karoline Strass-mayer i nr. 8 ("Citydance II") - Strassmayer er her og andetsteds anført som alt, men spiller i så fald så det indtil forveksling lyder som sopran. Mazurs værk er gangen mere fantasirigt end Winthers, og det var med god grund nomineret til Nordisk Råds musikpris.
Den fabelagtige basunist Ray Anderson har skrevet mere gængs big band musik på sin Bimwo Swing (53 min./dacapo DCCD9432) og er selv hovedsolist, f.eks. i soloballaden "Phoebe's Dance". Igen her er Aviaja Lumholt dog en fremtrædende kraft flere steder og er medvirkende til, at også denne plade er noget særligt.

Panthalassa
En meget speciel Miles Davis-plade har set dagens lys. Dens titel er Panthalassa: The Music of Miles Davis 1969-1974 (60 min./Columbia CK 67909), og indholdet betegnes som "Reconstruction & Mix Translation by Bill Laswell". Den rummer fire kvarterlange stykker musik: 1) en ommøblering og forkortelse af optagelserne fra In a Silent Way (1969), 2) "Black Satin" og andet, delvis ukendt materiale med tilknytning til On the Corner (1972), 3) hovedparten af Rated X og Billy Preston fra Get Up With It (1974) og fra samme plade knap halvdelen af Davis' mindemusik for Duke Ellington, "He Loved Him Madly".
Musikken er ganske spændende at høre på, med nye lyttevinkler fra Las-well, der er kendt, omend ikke fra denne type musik, som en original producer, og med ny-mixninger og ajourførte digitaliseringer af de 25-30 år gamle optagelser. Hvad den dybere mening med udgivelsen er, er derimod ikke godt at vide.
Er der tale om et spin-off, et biprodukt af forarbejdet til en samlet udgave af Davis' studieoptagelser i denne periode, som skulle være på vej i Columbias genudgivelsesprogram med Davis? Er det en prøveballon for at se, hvordan en sådan behandling af materialet vil blive modtaget?

Hvor er Teo Macero?
Disse ting fortæller tekstheftet ikke noget om. Der er lange og meget lidt oplysende indlæg af Amiri Baraka (Leroi Jones) og en vis David Henderson, men intet om den anvendte musik og behandlingen af den, hverken fra Laswell eller fra Bob Belden, som har stået for arkiv-research og overføringer.
Og hvor er Teo Macero blevet af, som var en så kreativ producer af disse optagelser? Han er overhovedet ikke nævnt i forbindelse med udgivelsen. Er han simpelthen blevet koblet af det kommende projekt med genudgivelser af musik som han immervæk har en sjældent stor andel i som producer? Indtil der er kommet svar på disse unægtelig særdeles relevante spørgsmål, må man imødese den kommende samlede udgave af mate-rialet med bange anelser.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu