Læsetid: 3 min.

Hvorfor, Herre? Hvorfor?

24. februar 1998

Direktør Enevold, Gladsaxe, har ansat instruktør Enevold til en opsætning af dramatiker Enevolds seneste stykke - En uafhængig instruktør ville nok have foreslået direktøren at fyre dramatikeren

TEATER
Teaterdirektør Flemming Enevold, Gladsaxe Teater, har været i den lykkelige situation, at han til opsætningen af dramatikeren Flemming Enevolds nyeste, Jeanne d'Arc, har kunnet ansætte teaterinstruktøren Flemming Enevold. Andre teater er ind imellem i den overskudssituation, at de er i stand til at hyre rådgivende mellemled, der kan fungere som stopklodser eller som mæglere i kreative spil mellem direktør, instruktør og dramatiker.
"Hvorfor, Herre? Hvorfor?" spørger Frits Helmuth hen mod slutningen med blikket stift rettet mod en lampe i loftet. En dramatiker ville - under forhandlingerne om manuskriptbestillingen - have stillet teaterdirektøren et lignende spørgsmål og derefter forhåbentlig have erklæret sig utilfreds med direktørsvaret: Fordi det jo da vist gik meget godt med Cyrano og det var jo sådan set også en slags fransk glansbilledhistorie.
En uafhængig instruktør ville have overfaldet dramatikeren og spurgt til et par elementære dramatiske begreber som: personudvikling, nuanceringer, muligheden af at indarbejde enkelte irrationelle spring, fortællersynsvinkel, dramatisk kurve, personlig ide, artistisk ambition. En uafhængig instruktør ville måske endda have indstillet til direktøren, at man fyrede forfatteren og i stedet hyrede én, der kunne skrive andet end efterligninger af højstemt prosa.

Trættende samtaler
Samtaler eller overvejelser af denne art opleves tit af de involverede som frygtelig trættende eller frustrerende. Erfaringen viser, at selv om det måske ikke altid og hver gang fremmer den kreative proces, så vil man i hvert fald kunne undgå nogle af de allermest banale fejltagelser. Hvis man ellers tager samtalen alvorligt.
Forestillingen er skrevet som en stribe billeder eller optrin, især fra retssagen mod Jeanne d'Arc i 1431 - med enkelte flashbacks til afgørende øjeblikke i årene op til sagen. Heltehistorie uden personlig tilegnelse af historien og derfor også uden den indre nødvendighed, mange mener, er den afgørende forudsætning for seriøs teaterdrift.
Instruktøren har - og han har formentlig været aldeles trofast overfor det materiale han har fået fra dramatikeren - valgt at satse på mekaniske skift mellem bulder og sentimentalitet.

Fedtet direktør
Jeanne d'Arc førte, som man vil huske - drevet af en personlig oplevelse af at have hørt Guds stemme - franskmændene frem til nogle afgørende sejre i hundredårskrigen.
Forfatter Enevolds dramatiske påstand er 1) at Jeanne d'Arc tabte krigslykken, da hun trodsede denne Guds-stemme, og 2) at hendes dommer, biskoppen af Beauvais, som på forhånd var købt og bestilt til at dømme hende, samtidig selv var motiveret til at straffe eller hævne sig på hende fordi hun besad den naive barnetro han aldrig selv havde haft.
Hvis direktøren ikke havde været så fedtet, ville han have bevilget forfatteren noget dramaturghjælp, og man ville givet kunne man fået et interessant, måske et originalt stykke dramatik ud af det. Der er, som man vil forstå, rige muligheder i stoffet til igangsættende overvejelser om spillet mellem den enkelte og institutionerne, om religiøsitet (forskellige former for) og om ideer som drivkraft for både det ene og det andet. Men det skulle ikke være.
Den eneste der kommer uskrammet ud af denne rædselsfulde, a-religiøse kitsch er skuespilleren Mette Marie Ahrenkiel, som - måske påvirket af en oplevelse af Jeanne d'Arc som ide - helt uden undskyldninger eller forbehold fremlægger en spæd intensitet, en fornemmelse af indre styrke, af bevægelighed - en renhed og troværdighed, som ellers ikke er forundt denne kunstløse manipulation.

* Jeanne d'Arc. Instruktion og manuskript: Flemming Enevold. Musik: Bo Holten. Scen.: Lars Juhl. Gladsaxe Teater

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her