Læsetid: 6 min.

Man kan, hvad man vil

28. februar 1998

Den amerikanske drøm lever og kan stadig opfyldes. Det har Anders Dalgaard bevist. Han har for 150.000 kroner lavet en spillefilm i Los Angeles. Warhol mente, at vi alle skulle have 15 minutters berømmelse. Dem giver Information hermed den 32-årige instruktør

INTERVIEW
BERLIN - Da Anders Dalgaard gik på handelshøjskolen i Århus for otte år siden og hang ud på Café Englen med sin guitar, havde han ingen anelse om, at han engang ville komme til at lave film i Hollywood. Det vidste han ikke engang for to år siden, men da havde han skrevet et manuskript, og var begyndt at håbe på i det mindste at kunne sælge det. Efter at have set sig lidt om, besluttede han at gå direkte til et par skuespillere,og forsøge at overtale dem til at spille med - gratis. Det lykkedes.
"Det var ikke mig, der forførte dem. Manuskriptet solgte sig selv," svarer Dalgaard på spørgsmålet om hvordan? Han havde skrevet manuskriptet i en slags novelleform, som senere, under filmingen, blev brudt op og skåret til. Skuespillerne, deriblandt Mr. Raindeer fra Wild at Heart, Morgan Sheppard, var vilde med manuskriptet, og hele filmen blev skudt på 12 dage.
"Jeg havde et manuskript, som nok var stærkere, end jeg vidste. Havde jeg vidst det, kunne jeg måske have fået Robert de Niro og et andet budget, og så var der blevet en Reservoir Dogs 2 ud af det. Men det havde jeg ikke, og jeg er bare ovenud lykkelig over, at der overhovedet er en film, og at folk gider at se den."
Filmen, som hedder Nether World, er Dalgaards debutfilm, og er som sådan imponerende. Han har selv instrueret den og har selv siddet nat efter nat og klippet for at holde udgifterne nede. Erfaringen kom fra et arbejde som tekniker og producer af reklamefilm, og Dalgaard har tidligere instrueret en lille anti-aids-film-spot, som vandt priser flere steder i USA. Alt, hvad den unge instruktør havde lært og oplevet indtil da, syntetiserede han således i én kraftanstrengelse, hvoraf der opstod en 82-minutters spillefilm. Produktet er at se under Natfilmfestivalen i København.
Reaktionerne bliver uden tvivl mangfoldige. Anders Dalgaard har nemlig bedrevet en film, som nok er en flot debut, men hvis plot til tider er uigennemtrængeligt. Hele filmen foregår i et splitsekund imens en kugle passerer igennem en selvmorders hjerne. Manden er CIA-lejemorder, og plottet drejer sig om hans imaginære dialog med en yngre udgave af sig selv, i en bil, i en parkeringskælder inden et mord.

De store spørgsmål
I samtalen gør dem gamle mand rede for sine synder. Den største synd er at have har slået sin kone ihjel i stedet for at forlade CIA. Han forsøger at forklare den unge, at han, den gamle, dengang måtte gøre det, og at den unge dermed nu må gøre det. Historien væves med flere lag af symbolske medbetydninger, og det hele foregår i en ophævet tilstand, et øjeblik, som antager surrealistiske former. Temaerne er det onde, døden og ansvaret for liv, og filmen snubler næsten i mængden af budskaber.
"Der er mange, der ikke forstår det hele, og det er jeg ked af. Jeg tror, at jeg har været overkåd, da jeg skrev filmen, for jeg har skrevet alt ind, man overhovedet kan forestille sig af symbolik. Da jeg skrev manuskriptet, var min mor lige død, og jeg havde behov for at indfange hele livet på én gang. Der var en masse spørgsmål, der blev ved med at presse sig på, så derfor er der blevet sådan en afhandling ud af det. Jeg kunne ikke slippe det, og jeg var meget sjælesøgende i de der otte måneder, jeg sad
alene i Los Angeles og skrev. Der var ingen skyldfølelse men en erkendelse af, at livet er der, fordi døden også er der. Og så bliver man en mand, meget hurtigt."
I Nether World udforsker Dalgaard blandt andet den måde, vi ser institutionerne på. Filmens figurer skyder skylden for deres handlinger på CIA, og Dalgaard vil have, at vi skal forstå, at man må tage ansvaret for sine handlinger selv.
"Samfundet er opbygget af mennesker, og det glemmer folk. De ser det som institutioner eller kolosser. Samfundet kan i mine øjne kun ændres via mennesker, og jeg synes, at folk skal huske, at folk som Nyrup eller Clinton også er mennesker, og at de kan påvirkes. Hvis man vil ændre i det store, må man starte med sig selv. Det er et spørgsmål om at man skal tage vare på sit liv, vide, at man er ansvarlig for sig selv og det, man gør, og det kan min hovedperson ikke. Derfor går det så galt for ham."

Tag ansvar
Hovedpersonen ser tilbage på en barndom med en far, som mishandlede moren. Det er ikke selvbiografisk, skal det lige siges. Da moderen dør, tager han hjem for at slå faderen ihjel, men faderen er allerede ødelagt. Faderen overlever altså, men det gør hovedpersonens vrede også, og senere, da han er sidder fanget i jobbet hos CIA, som er uforeneligt med ægteskabet, er han for svag til at skyde sig selv. I stedet ofrer han konen.
Det er et fænomen, Sartre for eksempel beskæftigede sig med, nemlig, at hvis man ikke kan begå selvmord en masse, så må man gøre det en detail. Med Dalgaards ord hedder det: "Kill everything you love, to kill everything you feel." Det er en eksistentialistisk sværvægter.
"Filosofien er, at gør man andre fortræd, gør man sig selv fortræd. Det har han ikke fattet, han er ude af balance. Han søger efter helhed, og der er folk der gør forfærdelige ting for at opsøge helheden. Det er derfor, mafiaen eksisterer. Han skulle have valgt kærligheden, og han er tæt på, men han vælger forkert. Tag et ansvar."

Jeg er århusianer
Nether World havde Skandinavienspremiere på Stock-holm International Film Festival i november, hvor den var blevet udvalgt til én af de 18 konkurrencefilm ud af 1000 ansøgere ved siden af bl. a. Cop Land med Sylvester Stallone. Filmen blev godt modtaget, og Dalgaard er spændt på at se, hvordan danskerne ser den. Den skal ses, gerne med ovenstående forklaringer i baghovedet og med enhver vibrerende cineasts nysgerrighed over, hvordan det er lykkes Dalgaard bare at gøre det, så mange drømmer om - at lave film i Hollywood.
Den næste film skal ikke nødvendigvis produceres i USA. Anders Dalgaard kunne godt tænke sig at arbejde lidt mere i Danmark: "Uanset hvad, så er jeg århusianer og mine film er danske," pointerer han. Der er flere nye projekter på bedding, og det skal foreløbig blive til en trilogi.
"Der er nogle ting, jeg finder utroligt interessante, såsom dualitet, godt og ondt. Mennesker som lever på en livsløgn om, at de er gode og derfor undertrykker noget i sig, som i sidste ende gør dem onde eller desperate. Det handler min næste film også om. Hvad får én til at begå et mord? Hvilken klassisk smerte eller hemmelighed eller hvad er det, man ikke vil ud med? Selv har jeg ikke gjort det, men jeg vil gerne finde ud af, hvordan det almindelige menneske drives til det."
Historien om Nether World er beviset på, at det stadig er muligt at tage til USA som et ungt menneske med flyvske drømme og rent faktisk skabe noget for sig selv derovre. Very very welkommen hjem, Mr. Dalgaard.

*Nether World vises:
Torsdag den 5. marts kl. 11 i Vester Vov Vov.
Lørdag den 7. marts kl. 24 i Scala.
Søndag den 8. marts kl.22 i Palads.
Onsdag den 11. marts kl. 24 i Øst for Paradis i Århus.
Fredag den 13. marts kl. 20 paa Filmhøjskolen i Ebeltoft

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her