Læsetid: 3 min.

Lærere forbereder oprør fra midten om folkeskolen

24. februar 1998

Ny forening oprettet i protest mod folkeskoleloven og Ole Vig Jensen. "Folkeskolens Genmæle" vil gøre oprør fra midten

"Den nye folkeskolelov skaber øget individualisering. Indholdet bliver mere og mere elevbestemt, men man giver køb på det fælles grundlag for demokratiet. I de kulturbærende fag er der meget ringe krav til, hvad der skal læres."
Sådan siger Morten May fra Vig Skole i Odsherred, der i søndags blev valgt til formand for en ny forening, Folkeskolens Genmæle.
Til Information siger han, at foreningen - der har medlemmer fra hele landet og dækker et bredt politisk spektrum af lærere - vil "skabe et alternativ til både højrefløjens genindførelse af den sorte skole og til den nye folkeskolelov. Det er et oprør fra midten."
Morten May understreger, at foreningen ikke er "et refugium for trætte overlærere, der synes, at det hele er forfærdeligt", men meningen er via blad-, kursus- og foredragsvirksomhed at skabe debat om, hvordan man kan styrke folkeskolen som formidler af et kulturelt og historiske fælleskab.
"Folkeskolen skal være den kulturelle institution i samfundet, der gør, at vi kan have et demokrati," siger han.

Individualisme
Morten May er stærkt kritisk overfor folkeskolelovens krav om, at lærerne skal lave undervisningsdifferentiering i forhold til de enkelte elever:
"Undervisningsdifferentiering handler om, at du skal undervise tværfagligt, så eleverne har lejlighed til at anvende et varieret antal erkendelses- og udtryksformer. Slagordet om eleven i centrum lyder enormt positivt, men det er en form for Baron Von Münchausen pædagogik, hvor eleverne hver eneste gang skal vende hver sten selv, og læreren må ikke have vendt nogen sten i forvejen."
"Det er fattigt, hvis vi f.eks. i historieundervisningen ikke kan blive enige om, at noget er mere værd end andet."
"Forskere inde på Danmarks Lærerhøjskole har linet en skolefremtid op, hvor hvert barn bare sidder ved computerskærmene for at finde noget på Internettet, der interesserer dem. Men det vil betyde, at Martin Luther så kommer til at konkurrere med Aqua, og reformationen kommer til at konkurrere med Michael Schumacher om børnenes interesse. Jeg ved godt, hvad der bliver valgt, men det tror jeg ikke, vi som samfund har gavn af."

Elitens skole
Morten May mener, at debatten om folkeskolen er blevet betændt og udemokratisk, fordi den er fyldt med ord, der er meget svære at forstå for almindelige mennesker. "Man lader folkeskolen hvile på nogle begreber - undervisningsdifferentiering og projektarbejde - som de primære parter, forældrene, lærerne og eleverne, ikke rigtig ved, hvad betyder. Folkeskolen er desværre holdt op med at være folkeskole. Det er blevet til elitens skole for folket."
"Eliten kigger i krystalkuglen, og mange af dem er postmodernister. De siger: Opgiv de fælles værdier, opgiv de overordnede retningslinier, opgiv nationaliteterne, opgiv det hele og nu vil man tale om kaosteori og identitetsdannelse i et multietnisk samfund. Man taler om aftaleetik mellem børn og voksne, hvor man fra tilfælde til tilfælde aftaler, hvad der er rimeligt. Meningsdannerne arbejder på at individualisere os, så vi ikke længere er et folk."
- Men virksomhederne efterspørger i stigende grad individuelle færdigheder, så er det ikke på høje tid, at folkeskolen begynder at orientere sig efter det?
"En ting er virksomhedernes interesser og betalingsbalancen, og det er klart, at man må komme det i møde. Det er slet ikke spørgsmålet. Vi skal komme eleverne i møde og udvikle deres talenter. Hvis jeg skal bestemme, så skal skolen være så flexibel som overhovedet mulig. Men man skal også huske, at skolen har nogle grundlæggende dannelsesopgaver at varetage. Problemet er, at man er ved at udhule dem. Det er en vind, der har blæst siden den Blå Betænkning fra 1960."
"Der er en utrolig frelsthed i den pædagogiske verden. Man klapper hinanden på ryggen og siger 'sikken god folkeskole vi har'. Det er en uhellig treenighed mellem Danmarks Lærerhøjskole, Undervisningsministeriet og i virkeligheden også Danmarks Lærerforening. De er bonkammerater med hinanden, og der er en ikke ringe grad af magtkoncentration. En god grundig udluftning,
f. eks. i bestyrelsen for Danmarks Lærerhøjskole, ville ikke være nogen skade til," siger Morten May. Også undervisningsministeren får kritiske ord med på vejen:
"Jeg synes, at Ole Vig Jensen er utrolig selvgod, og han er alt for glat. Se bare Tvind-sagen."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her