Læsetid: 5 min.

Norden i verden

3. februar 1998

Nye projekter med nordisk kultur er under udvikling i New York. Et af de nyligt gennemførte arrangementer er FOCUS! Festivalen for ny musik

NORDISKE LYS
NEW YORK - Manhattan Abstraction er titlen på et orkesterværk af Poul Ruders. Deres udsendte tænkte på denne musikalske skyskraber, da han luntede gennem byens åndehul og mentale sikkerhedsventil: Central Park. Her er man på alle sider omgivet af glas, krom og stål. På denne dag også skinnende sol fra en skyfri himmel og isnende kulde. Det hele gendigtet i Ruders' værk - og det kan høres.
Tankeflugten stoppes brat ved mødet med Yoko Onos mindelund, Strawberry Fields, som er placeret på vestsiden af parken, tæt ved det sted, hvor
John Lennon blev skudt i 1980. Fra dette nu så fredfyldte sted kan man hurtigt komme ud i det hektiske liv i millionbyen. Hvis man forlader parken og går videre mod vest er der ikke langt til Lincoln Center.

Ny dansk musik
Det kompleks som har fået navnet Lincoln Center for the Performing Arts, rummer flere af de vigtigste musikinstitutioner på Manhattan: Metropolitan Opera House, koncertsalene Avery Fisher Hall og Alice Tully Hall, New York Philharmonic, New York City Opera, Juilliard School og Juilliard Theater. Dertil institutioner som New York Public Library for the Performing Arts, Film Society of Lincoln og New York City Ballet.
Juilliard School beskæftiger sig både med musik, dans og drama, men musikken har langt den højeste prioritet. I de seneste måneder har lærere og elever på skolen studeret nordisk musik, de har opført den og diskuteret den sammen med komponister og videnskabsmænd. Det er sket inden for rammerne af FOCUS! Fe-stivalen, som er skabt og ledet af professor Joel Sachs.
Festivalen var i år helliget ny nordisk musik. Alle værker var af nulevende komponister. Nogle af dem var endog til stede. Opført af Juilliard Schools studerende. Det kunne umiddelbart lyde som om at publikum skulle nøjes med studenter-opførelser af varierende kvalitet. Det var ingenlunde tilfældet. Meget svære partiturer som Bent Sørensens Strygekvartet Angels' Music og Per Nørgårds slagtøjsstykke Echo Zone I-III blev opført med usædvanligt teknisk og kunstnerisk overskud.
De fire piger, Rebecca Fischer, Elise Kuder, Shirley Ho og Katherine Cherbas, der opførte Sørensens værk, skabte en helt ny fortolkning, hvor folkemusikalske stemninger trådte i forgrunden i stykkets midterparti - helt igennem overbevisende og forfriskende i forhold til Arditti Kvartettens indspilning på dacapo.
De to knægte, Matthew Gold og Brian Resnick, spillede Nørgårds slagtøjsmusik. Musikerne fortalte til Deres udsendte, at de havde været nødt til at omskrive partituret for at kunne udføre musikken. Medlemmerne i den danske Safri Duo havde forud for koncerten arbejdet med de amerikanske kolleger for at opnå et optimalt resultat. Og det var knagemig ikke dårligt, hvad vi fik at høre.
Jeg nyder gerne Safri Duos indspilning af Nørgårds værk på plademærket Chandos, fordi stereovirkningen her er optimal, og man kan høre det subtile samspil, som komponisten kalder 'interlocking': Stemmer griber ind i hinanden og danner nye formationer.
De to amerikanske percussionister stod lige over for hinanden på scenen, hvilket svækkede oplevelsen af den klanglige og rytmiske spænd-stighed. Jeg forestiller mig, at musikerne med fordel kan stå adskilt med flere meter og gerne med forstærkning, for at opnå den potente ligefremhed, som man kan opleve i cd-indspilningen, hvis man skruer godt op for lyden.

Ringe i vandet
Udvalget af musik til festivalen er foretaget af Joel
Sachs, som er et fænomen. Intet mindre. Han er professor i musikhistorie på Juilliard, men er en hulens dygtig dirigent og pianist. Han rejser rundt i verden med sit Conti-nuum ensemble, han arrangerer FOCUS! Festival, han underviser og forsker. Han er fundraiser. Han er ansvarlig for koncerterne med ny musik i haveanlægget på Museum of Modern Art. Plus det løse.
Denne ny musik-freak, Joel Sachs, er blevet forelsket i nordisk musik. Hans energi, entusiasme og kompetence er imponerende. Naturligvis en rigtig god forbindelse for det danske musikliv. De nordiske musikinformationscentre havde forsynet Sachs med mate-riale til festivalen. Sachs' kontor ligner et mindre bjerglandskab bestående af noder, cd'er og litteratur om nordisk musik.
Det er interessant, når folk ude i verden selv går i gang med at gøre sig fortrolig med vores musik. Det skaber en vedvarende energi, som slet ikke opnås ved såkaldte kulturfremstød af statslig tilsnit, der pligtmæssigt gennemføres i udenlandske metropoler. Jeg taler om projekter, der er fuldfinansieret med danske midler: Festlige fyrværkerier, som er glemt dagen efter begivenhederne har fundet sted.
Denne verdens små Sachs'er skal nyde opbakning fra informationscentraler og andre kultur-giderikker, fordi disse udlændinge med deres projekter skaber kulturringe i vandet.

Norden i New York
Det, der endnu mangler i New York, er miljøet omkring den skandinaviske kunst og kultur: Et værested for nordister. Amerikanerne forventer, at det skal være en begivenhed at gå til koncert. Og det skal foregå i interessante omgivelser.
Tænk om man kunne skabe et sted, som ud over koncertsal også kunne rumme design, nordiske møbelarkitekter, grafiske formgivere, glaskunstnere. Med merchandise, cafemiljøer, osv. Sådan som de gør det på f.eks. Museum of Modern Art. Og i endnu højere grad vil gøre det efter ombygningen af museet: Japaneren Yoshio Taniguchis forslag til udvidelse, som er vedtaget, inddrager hele Dorset Hotel og to andre byhuse. Det nye byggeri skal stå færdigt om et par år. Derved kommer museet til at fylde store dele af arealet mellem 5. og 6. avenue (mellem 53. og 54. gade).
Men også andre steder tænker man visionært. The American-Scandinavian Foundation planlægger at bygge et helt nyt hus i New York, som ikke blot skal rumme de kontorer, som nu ligger på Park Avenue. Patricia Splendore fra The American-Scandinavian Foundation fortæller til Information, at der i nye hus skal være plads til alle kunstneriske udtryksformer fra de nordiske lande. Det skal være et center for bl.a. musik, litteratur, billedkunst, arkitektur, design.
Huset ventes at være færdigt år 2000, siger Patricia Splendore. Volvo er en af hovedsponsorerne ved siden af de fem nordiske landes centraladministrationer. De sidstnævnte har dog ikke alle givet tilsagn om støtte.
Endelig kan man også vente, at Det Danske Galleri i de nye omgivelser (525 vest 22. gade) vil danne rammen om mere end billedkunst. Direktør for galleriet, Miles Manning, siger til Information, at musik bør være en naturlig del af udstillingsmiljøet. Som eksempel kan nævnes, at den 4.2. synger kvartetten Vox Polish i Det Danske Galleri.
I det hele taget er dansk musik og danske musikere til at få øje på i New York. I flæng: Sangerne Eva Johansson og Gert Henning-Jensen har deres debut på Metropolitan i Mestersangerne den 6. april. Dirigenten Dorrit Matson og hendes orkester spiller Lang-gaard og Nielsen i Trinity Church den 16. april. I 1999 kulminerer det, som vi skrev om i lørdagsavisen, med den danske kultursatsning i september måned.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her