Læsetid: 3 min.

En rar stjernetyder

18. februar 1998

Han er en venlig, i bund og grund lyrisk mand, Mogens Christensen, der indtager den nye plads som Sjællands Symfoniorkesters huskomponist

PORTRÆT
For et års tid siden blev komponisten Lars Graugaard tilknyttet Odense Symfoniorkester. Nu har Sjællands Symfoniorkester, som længe har gået i samme tanker, udnævnt deres huskomponist. Valget er faldet på en lyriker - skønt noget tyder på, at etiketten ikke længere sidder så godt fast på syltetøjsglasset, som den har gjort.
Navnet er Mogens Christensen. Det får måske ikke mange til at nikke genkendende, men ikke desto mindre er der tale om en dansk komponist med vind i sejlene. Ikke så få opførelser er det blevet til i de senere år, også i udlandet, og det på trods af, at den officielle komponistdebut fra konservatoriet først fandt sted i 1993.
Den slags formaliteter skal man ikke lade sig narre af. Mogens Christensen har komponeret professionelt i over 15 år, og hans lange værkliste, dokumenteret på en stabel cd'er, viser, at komponisten for længst er blevet tør bag ørerne.
Mogens Christensens tone-sprog er klart og personligt. Han har noget, han vil fortælle os - noget, der bedst kan fortælles i toner.
Lyt engang til Christensen-kompositionen Vinterlys fra 1990. Med sit blege, intense skær og sine langstrakte skygger rammer musikken titlen midt mellem øjnene. Meget af det, den 42-årige komponist har skrevet, handler i det hele taget om lys og drøm - hvis ikke det handler om fuglesang, der ligesom lyset er en fysisk inspirationskilde, som vender tilbage i værk efter værk. Christensens musik kan opleves som digte skrevet med toner. Men som i al god lyrik går udtryksstyrken hånd i hånd med en klar bevidsthed om rytme og form. Komponisten har sin egen stemme, men den disciplinerende opvækst hos landets fremste komponister fornægter sig ikke: Per Nørgård, Karl Aage Rasmussen, Poul Ruders, Hans Abrahamsen og Ib Nørholm - lærerlisten borger for god kvalitet.

Regner med at lære
Alligevel regner Mogens Christensen med at lære meget af at skulle til at komponere mere for orkester:
"Selv Stravinsky kunne blive ved med at pudse på sin teknik, og det er indlysende, at jeg regner med at få lært nogle ting af dette her - musikalsk, selvfølgelig, men også rent praktisk. Det gælder om livet igennem at forfine sin teknik og komme af med sin ubehændighed."
På spørgsmålet, om det at arbejde med orkester vil give hans musik mere råhed og kant, svarer Mogens Christensen med en litterær sammenligning:
"Det er som at skulle til at skrive flere romaner. Der skal stadig være plads til det lyriske, men orkestermusik stiller krav om sammenhæng i lange stræk, om større drama. Det duer ikke kun at være lyrisk, for så falder koncentrationen under en vis tærskel. Så er det bedre at føre tilhøreren fra bulder og brag ind til det stilfærdige. Det giver en stærkere virkning."
Christensen skal være huskomponist hos Sjællands Symfoniorkester i tre år. Så er det slut. Tanken er, at der derefter skal udnævnes en ny. Hvor mange værker huskomponisten skal producere om året, ligger ikke fast, men aftales individuelt mellem komponist og orkester, oplyser Christensen, der dog ikke lægger skjul på, at han vil være grådig:
"Jeg vil prøve at få så meget opført som muligt. Kammermusikken har jeg imidlertid ikke tænkt mig at lægge på hylden - og så skal jeg lave en opera."

Udfordring til Holst
Christensens forventninger om at lære lever smukt op til den betænkning, Statens Musikråds orkesterudvalg afgav i 1991. Her står blandt andet: "Et nært samarbejde mellem udøvende og skabende kunstnere er ønskeligt ud fra enhver synsvinkel. Komponister og orkestre vil kunne tilføre hinanden mange positive impulser."
Den orkestertilknyttede komponist skal - foruden at deltage i orkestrets undervisning rundt omkring på skoler og musikskoler - også have indflydelse på programlægningen omkring sine egne værker. Så vi kan forhåbentlig glæde os til spændende koncerter med meningsfulde og overraskende sammenkoblinger af nye eller oversete værker. Der er meget at tage af.
Det er fredag den 27. februar kl. 19.30 i Tivolis Koncertsal, publikum første gang kan høre Sjællands Symfoniorkester spille musik af huskomponist Christensen.
Det nye værk, der skal holdes over dåben - Circulus Stellae - er tre karakterstykker over stjernetegn. Oprindeligt var disse udsnit af dyrekredsen planlagt til uropførelse sammen med Crumbs Star-Child, som Sjællænderne for nylig spillede, men af praktiske grunde måtte opførelsen skubbes. Det var den oprindelige programsætning, der gav Mogens Christensen ideen til at skrive orkestermusik om stjerner:
"Hør det for min skyld gerne som en udfordring til Gustav Holsts Planeterne," siger han smilende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu