Læsetid: 2 min.

Stedet, byen, landskabet, verden

11. februar 1998

Der er al grund til at give sig god tid på Samtidsmuseets udstilling 'Byen'

UDSTILLING
Barndomsbyen husket i frø-perspektiv, den antikke by, befolket i fantasien, den fremmede hovedstad, kortlagt fra flyet og erobret ved hjælp af metro og monumenter - indfaldsvinklerne er mangelunde og individuelle - og arrangementerne i anledning af Roskilde bys 1000 år er ligeså.
Samtidsmuseet har således valgt syv kunstnere og samlet dem under den aktuelle titel, Byen. Resultatet er en udstilling med et par fremragende indslag.
Man modtages af en video med Eva Kochs indiske menneskemylder, et klaustrofobisk gadebillede med forvirrende glimt af øjenkontakt. Dens modsætning er Erik Torp Øckenholts fotografier af tomme lejligheder med vinduer mod tomme gader. Billederne er indsat som kulisser i små kasser med indlagt 'dagslys'. Alt er helt normalt, men tiden er standset, og kun tingene er tilbage. En tredje slags by-oplevelse er at hente i Jesper Christiansens malerier, hvor ordene Statue, Kiosk og Folder flettes ind mellem mange små ord og minimalistiske motiver. Det er et stærkt struktureret maleri af impulsive associationer.
At det til gengæld er vanskeligt at trylle nye oplevelser ud af plastindpakkede facader, demonstreres af Torben Thesanders fotografier, selvom de får et par sentenser med på vejen af Ulrikka S. Gernes.
Udstillingens fascinerende højdepunkter er Jan Kofod Winthers luftfotografier fra Toscana og Ane Mette Ruges video "Høren sagen".

Enkelt og raffineret
Winther er økonom og siden 1974 ejer af et lille fly. Han flyver selv, og alene, og fotograferer med håndholdt kamera gennem et åbent vindue. Han foretrækker det lodret projicerede udsnit af landskab og byer og helst, når solen står helt nede ved randen af horisonten, så skyggerne får mere substans end tingen selv. Set fra oven bliver oliventræet til et sølvgråt ornament, mens den mørke silhouet tegner dets højde og form på den okkerfarvede jord - og ligeså med rådhustårnet i Siena. Spor efter mennesker og dyr er labyrintiske mønstre, som han med sin teknik giver en forbløffende stoflighed. Det er en både enkel og yderst raffineret kunst ligesom Ane Mette Ruges video.
Videoen er fotograferet fra en fast position og temaet er, at der uden for et hus ligger en gammel madras, som af vinden igen og igen smækkes op mod et stoleben. Ikke andet. Men efter 10 minuter og uden kommentarer køres filmen baglæns. Det vil sige, at madrassen fra at have kastet sig mod stolebenet nu synes at tøve og må nærmest skubbes bort. Vold bliver til ømhed. Vi overværer en kærlighedshistorie. Så lidt bliver til så meget, når det gøres med talent.
Der er kort sagt god grund til at gå i Byen og give sig tid.

*Byen. Museet for Samtids-kunst, Palæet i Roskilde. Ti.-fre. 11-17, lør.-søn. 12-16, t. 29. 3.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her