Læsetid: 4 min.

Arken fit for fight

13. marts 1998

Arken sejler med sikker kurs, måske for sikker, det ny Aarhus Kunst-museum får støtte fra majestæterne, Horsens Kunstmuseum åbner et brag af en udstilling med den kontroversielle fotokunstner Andres Serrano

Christian Gether, direktøren for Arken i Ishøj, fejrede sin 50 års fødselsdag i går, torsdag, ved en reception på Arken, og han kan passere dette første skarpe hjørne med sindsro. For nu er Arkens kurs stabiliseret. Gether har på godt et år (han tiltrådte februar 1997) fået rettet op på økonomien og fået opbygget nogle solide, bureaukratiske værktøjer at styre sit fartøj med. Museet havde i 1997 godt 100.000 besøgende, hvilket er lidt mindre end estimeret, og alligevel ender man med et plusbeløb på den dobbeltstiplede linje på små tre millioner eller 1,6 millioner mere end forventet. Det fremgår af Arkens netop udsendte årsberetning. Her i 1998, kunne man tilføje, får Arken en yderligere saltvandsindsprøjtning, i og med at man har satset på den publikumssikre COBRA-udstilling, der løber årets første fem måneder. I februar så eksempelvis 30.000 mennesker denne udstilling, heraf kommer mange givetvis fra det lokale opland. Kanske søgningen fortsætter de næste måneder, og lad os håbe det for Arken. Den uregerlige COBRA-bevægelse er virkelig blevet folkeeje i dens 50. år.

Savner det øjeåbnende
Claus Carstensen-udstillingen, der blev vist i slutningen af 1997, blev til gengæld set af så få, at det har fået det samlede publikumstal i 1997 til at svinde betragteligt ind. Ironikere har ofte dårligt fat om publikum, og det selv om den var flot, så var det så som så med det åndelige nettoudbytte på Arken i de måneder, den løb af stablen.
Til gengæld trak udstillingen Kunstmuseum Danmark sidste sommer rigtig mange publikummer til huse, og den var yderst seværdig derved, at man så mange gode, men meget lidt kendte værker af meget kendte, danske kunstnere.
Gether er en genuin museumsmand med et godt tag i politikere og bestyrelse. Han ser gerne lokale og såkaldt almindelige mennesker i sit museum. Vi håber, at han også hen ad vejen vil kreditere kunstverdenen med nogle øjeåbnende og tankeudvidende udstillinger, der kan sætte nye dagsordener i kunstens verden, nu hvor han har fået foden under eget bord rent økonomisk.
Gether udtalte til Politiken i onsdags, at det har været en hård proces at overtage Arken. Han undgår behændigt at nævne sin forgængers navn. Arkens bestyrelse har i 1997 afholdt 13 møder, og de første 12 afholdtes fra 1. januar til 28. august. Herefter begynder det at gå mere afslappet til. Københavns Amt bevilligede seks millioner kr. til at udbedre fejl og mangler i byggeriet.
Direktør Jens Erik Sørensen fra Aarhus Kunstmuseum er en flittig mand, og han har brug for al sin foretagsomhed i disse år, hvor han skal samle en hulens masse penge sammen til etableringen af hans nye Aarhus
Kunstmuseum, som arkitekterne Schmidt, Hammer & Lassen skal bygge.
En glædelig ting indtraf forleden, da Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond meldte sig som femårigt medlem af Projektstøttegruppe af Nyt Aarhus Kunstmuseum.
Det betyder ifølge mu-seumsdirektør Jens Erik Sørensen, at hele den økonomiske realisering af det nye museum har fået en ekstra opbakning, og man kan tilføje, at det nu bliver lettere for ham at søge flere midler til sit store projekt.
Foruden Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond tæller projekt-støtteguppen 50 firmaer og fonde, og der er hård brug for dem, da der skal skal samles 250 mio. kroner til at gennemføre projektet. Aarhus Kommune og Aarhus Amt står bag halvdelen af projektets samlede økonomi. Ny Carlsberg-fondet har givet tilsagn om 40 mio. kr. til indkøb af kunst på internationalt niveau til museet, og det er netop meget vigtigt, at man vil kunne se andet end dansk kunst i det nye museum.

Horsens tør
Horsens Kunstmuseum viser en udstilling med fotografier af den amerikanske kunstner Andres Serrano. Det sker i samarbejde med Groninger Museum i Holland, hvor udstillingen tidligere har været vist. Udstillingen åbner i morgen og kan ses frem til 24. maj.
Andres Serranos billeder har før været vist i Danmark. Sidste gang i Galleri Susanne Ottesen for en del år siden. Andres Serrano er en meget kontroversiel kunstner, der udfordrer tabubelagte emner som sex, død, religion og racisme. Han viser døden helt tæt på. Han kan også vise gamle, nøgne mennesker, der stadig kan hengive sig til hinanden. I det hele taget afsøger han med sin linse en række marginalområder, der får ham og os til at undre sig over livets mangfoldighed. Han siger, at han på mange måder identificerer sig med Francis Bacon.
Det mest provokerende i hans værker er, at han æstetiserer det gruopvækkende. Det fortrængte vender tilbage som noget noget ejendommeligt og smukt. En ejakulation, en mand der slikker sin egen pik, det sørgelige og gribende i et dødfødt barns lille krop. Serrano eksponerer det, vi med vores forstand er ved at brække os over at blive konfronteret med, men som vi ikke kan afvise, når han fremstiller det.
Da han i 1989 viste sine krucifikser, hvis smukke gyldne baggrundsfarve stammede fra urin, vakte de forståeligt nok furore i hans hjemland, ligesom hans værk Piss Christ vakte forargelse og beskyldninger for blasfemi, da det blev udstillet i Melbourne, Autstralien i efteråret 1997.
Kritikere har placeret Serrano mellem to stole i italiensk kultur: barokmaleren Caravaggio og reklamefotografen Benetton. En stærk cocktail, må man sige. Og beundringsværdigt, at det lille provinsmuseum i Horsens har taget initiativ til at vise udstillingen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu