Læsetid: 3 min.

Bokser i Belfast

13. marts 1998

Daniel Day-Lewis og Emily Watson forgylder lidt for skrivebords-konstrueret historie om boksning og Irlands-konflikter

NY FILM
Blandt de efterhånden ikke så få film, som er blevet lavet om Irlands-konflikten, markerer The Boxer sig som den, der klarest peger på en forhandlingsløsning som den eneste menneskeværdige udgang på de blodige stridigheder.
Det er i hvert fald en film, der utvetydigt maner til fred og fordragelighed i en tragisk borgerkrig, som ikke kan få nogen sejrherre ved hjælp af voldelige midler. Terrorismen ses som hjerteskærende tilbageslag i den forsoningsproces, katolikker og protestanter nødvendigvis må igennem. Ingen kan bombe sig til en løsning.
Men The Boxer er ikke, som den nylige Nothing Personal (også vist af Grand), en rendyrket politisk film. Den har ikke for ingenting den snart sjældent sete Daniel Day-Lewis i titelrollen som bokseren, der slippes fri fra fængslet i Belfast efter 14 år bag tremmer - en karismatisk skikkelse, hvis udvikling i sig selv påkalder interesse. Og i øvrigt inspireret af eks-verdensmesteren McGuigan, der inden optagelserne oplærte Day-Lewis i boksekunsten.

Træt af terror
Det bliver både til en kærlighedshistorie og et generationsdrama oven i de glødende politiske stridigheder.
Og samtidig har filmen travlt med at konfrontere fortid og nutid. Hvor mange moderne film lider af historiens magerhed, fyldes der vel rigeligt på her, så man har svært ved at komme ud i alle hjørner af de mange temaer.
Men hovedskikkelsen er altså bokseren Danny Flynn, som i sine teenageår var medlem af IRA og fik en særlig hård dom, fordi han dækkede over sine kammerater. Men nu er han færdig med terrorvirksomhed og griber kun ind, da han får chance for at smide ubrugt bombeammunition i vandet.

Urustet kærlighed
Han stræber mod en karriere som professionel bokser, disciplineret og målbevidst, men han har svært ved at holde sig fra sin ungdomskæreste Maggie (Emily Watson), hvis mand sidder fængslet. En sådan kontakt er ellers streng verboten, for man skylder selvfølgelig sine fængslede kampfæller ikke at gøre kur til 'enkerne'.
Den aldrig helt visnede kærlighed blomstrer op igen, men Danny har svært ved at holde sig neutral. I IRA's hårde kerne betragtes han som en forræder. Og forsøgene på at gøre boksekampene til fredsmanifestioner med lige dele katolsk og protestantisk publikum saboteres med mere bombeterror.
Danny må en tur omkring London og en nedværdigende bokseoplevelse (englænderne er ikke just den irske instruktør Jim Sheridans bedste kop te), før han kan vende tilbage til Belfast og det endelige opgør med IRA' ekstremister.

Mesterfotografering
Man opsluges af filmen, for stoffet er i sig selv spændende, men man tilfredsstilles egentlig ikke. For manuskriptet spreder sig for tyndt ud over for mange personer, hvis karakter og baggrund kun kan strejfes. For eksempel forgrener de første trediedel sig ud i en række sideløbende konflikter, som har svært ved at sætte skub i historien.
Alligevel holdes man til ilden, for Jim Sheridan, der huskes for I faderens navn, synes at kende Belfast-miljøet i alle afkroge. Og mesterfotografen Chris Menges' rå, mættede billeder gengiver fremragende atmosfæren i en by i borgerkrigstilstand, så man føler de regnvåde, trøsteløse gader og huse helt ind på kroppen.
Og svigter manuskriptet, både i kompositionen og i de ofte bastante replikker, så er der sitrende nerve og nærvær i spillet. Daniel Day-Lewis' bokser har til overmål den påkrævede magnetisme og ulmende lidenskab - og så har han ikke forgæves brugt tre år til at lære sig at bokse: han virker voldsomt overbevisende i ringen.
Han og Emily Watson fra Breaking the Waves, der her skaber en klog, fin kvindeskikkelse, udgør et romantisk par, som kunne have fortjent flere scener - i stedet vil filmen vidt omkring, og til sidst hamres det pacifistiske budskab hjem i lidt for kulørte melodrama-sekvenser.
The Boxer er en tiltalende film, der kan en del, men den gaber over for meget. Hverken som politisk drama, som kærlighedsfilm eller som boksehistorie går den rent igennem.

*The Boxer. Instruktion: Jim Sheridan. Manus.: Jim Sheridan og Terry George. Irsk-engelsk. (Grand, Palads)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu