Læsetid: 4 min.

Film

26. marts 1998

i tv

*Jessica Lange og Armin Mueller-Stahl spiller datter og far i Costa-Gavras' spæn-dende Kærlighedens grænser fra 1990. Lange er advokaten, der en dag må forsvare sin far mod, tror hun, uberettigede anklager om forfærdelige krigsforbrydelser under Anden Verdenskrig. I starten er der ingen ende på hendes
loyalitet og tillid til faren, men efterhånden begynder tvivlen at nage hende. Spørgsmålet er så, om hun vil fortsætte sin kamp for faren. Temaet er det samme som i Costa Gavras' Forrådt fra 1988 med Debra Winger og Tom Berenger: Kan man elske et menneske, som gør forfærdelige ting? Og som i den film er der ingen lette løsninger. Den altid smukke og elegante Jessica Lange er som sædvanlig perfekt i rollen som kompetent og alligevel let usikker kvinde. Og Mueller-Stahl er perfekt som den på overfladen tilforladelige far, der langsomt og næsten umærkeligt forvandler sig til et mindre monster og således demonstrerer den politisk bevidste Costa-Gavras' pointe om, at vi i virkeligheden ved meget lidt om hinanden. Instruktørens fortjeneste er samtidig, at han formår at pakke et meget vedkommende og intenst menneskeligt drama ind i en spændingsramme, som river sin tilskuer med på samme bølge af uvished, som hovedpersonerne.
Kærlighedens grænser/ Music Box. DR1, fredag 21.30-23.30

*Armin Mueller-Stahl spiller også hovedrollen i George Sluizers roste Utz - portræt af en samler fra 1992. Sluizer, der primært er kendt for den uhyggelige thriller Spoorloos og dens amerikanske genindspilning, fortæller i Utz med udgangspunkt i en Bruce Chatwin-roman historien om en døende porcelæns-samler og antikvitetshandleren, der kommer på sporet af hans besynderlige historie. I rollen som samleren, Utz, ser vi tyske Mueller-Stahl, der velsagtens opnåede verdensberømmelse med rollen som den overbeskyttende og dominerende far i Shine. Mueller-Stahl arbejdede i Østtyskland fra 50'erne, og i begyndelsen af 80'erne rykkede han til Vesttyskland. Endelig debuterede han internationalt i 1989 med Kærlighedens grænser. Siden har den alsidige skuespiller, som kan spille alt fra venlig bedstefar til modbydelig nazist i fåreklæder, haft sin store del af forskellige og interessante roller hos bl.a. Barry Levinson og Jim Jarmusch.
Utz - portræt af en samler/ Utz. DR1, fredag 00.20-1.55

*Kevin Kline og Phoebe Cates (de er gift i virkeligheden) spiller to af hovedrollerne i Prinsesse Caraboo fra 1994, der fik på hatten af de danske anmeldere, mens Leonard Maltin overraskende roser den i sit filmleksikon. Cates spiller titelrollen som en ung mystisk pige, der ankommer til England og bliver antaget for at være en prinsesse fra et fjernt land. Kline spiller the love interest i hvad, Maltin kalder ideel familieunderholdning. Cates er da også en vældig sød pige at se på, og hun kan spille skuespil, selvom man primært kender hende fra Gremlins-filmene, hvor hun kun har et begrænset antal strenge til sin rådighed. Kline er altid en fornøjelse at se på, og hans på overfladen let elegante og flegmatiske væsen, som også tit rummer en meget klodset side, borger for muntre oplevelser. Den ukendte Michael Austin har instrueret.
Prinsesse Caraboo/ Princess Caraboo. DR1, lørdag 15.15-16.50

*Curtis Hanson, der for sin fremragende L. A. Confidential desværre kun vandt to Oscars ved årets Oscar-uddelinger, har en fortid som b-film-instruktør af billig og ind imellem effektiv action og gys. I Hånden på vuggen fra 1992 med Rebecca De Mornay møder vi the psycho-nanny from Hell i De Mornays skikkelse, som tager et job som barnepige hos et ungt par, hun mener har medvirket til at ødelægge hendes liv. Hånden på vuggen fungerer på gysergenrens egne præmisser, og De Mornay er tilpas kølig og mystisk i sin dræberrolle. Men det er ikke nogen stor film, og sammen med Hansons følgende film, River Wild, peger den ikke entydigt frem mod den sikkerhed i både stil, historieafvikling og instruktion, som Hanson lægger for dagen i
L. A. Confidential, der så absolut er et af 90'ernes filmiske hovedværker.
Hånden på vuggen/ The hand that Rocks the Cradle. DR1, lørdag 21.20-23.05

*Fernando Trueba har instrueret og Fernando Fernan Gomez og Jorge Sanz spiller hovedrollerne i den spanske Belle Epoque, der vandt en Oscar for Bedste Udenlandske Film i 1993. Som titlen antyder befinder vi os i en god periode af Spaniens omtumlede historie. Nærmere bestemt i 1931, før Franco kom til magten, og hvor landet var præget af optimisme og en tro på fremtiden. Vi følger en ung deserteret soldat, som bliver gode venner med en ældre mand og hans fire fortryllende døtre. Efter sigende en charmerende og livlig lille film fra Trueba, som tidligere bl.a. har lavet dramaet Farlig sommer.
Belle Epoque. DR2, søndag 20.55-22.40

*William Hurt, der altid er god for en interessant præstation som enten hjertevarm eller følelseskold, spiller titelrollen i Randa Haines' gribende drama The Doctor fra 1991. Hurts overlegne og menneskeligt uengagerede læge får konstateret kræft og oplever pludselig det ubehagelige lægevælde fra patientens side. Men et møde med den kræftsyge June hjælper ham til at genfinde sig selv og sin familie og lærer ham, at der er mennesker i de kroppe, han før var så fokuseret på bare at helbrede. I modsætning til den samtidige Regarding Henry, der tager nogenlunde samme problematik op, styrer Haines udenom de værste sentimentale faldgruber og leverer - takket være Hurt og Elizabeth Perkins som June - en sober og meget rørende historie om mennesker, der glemmer at være mennesker. Instruktør Haines er også kvinden bag den Oscar-belønnede Kærlighed uden ord med Hurt og den stumme Marlee Matlin i hovedrollerne.
The Doctor. DR2, mandag 20.30-22.30

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu