Læsetid: 4 min.

Gys og hellig rædsel

18. marts 1998

Når virkelighedens verden griber ind i operaens verden, kan det gå grueligt galt. Vi går tæt på dramaet i dramaet

Nyrups valg med dertil hørende forskydninger i planlægning, gav mulighed for en epilog fra den klassiske klummebestyrer. Avisens nye kulturkoncept er udskudt til i morgen. Kulturredaktøren mente at den klassiske musik skulle have lov til at runde en epoke af - helt sikkert fordi han mener, at den klassiske musik er den vigtigste af alle kunstarterne.
Forskydninger er i sandhed et af ugens temaer. Sygdom blandt hovedkræfterne i Det Kgl. Teaters opsætning af Wagners Tristan og Isolde, fik først Lisbeth Balslev (Isolde) til at melde fra. På selve premieredagen i søndags mistede Stig Fogh Andersen (Tristan) stemmen. Publikum kunne derfor opleve Andersen mime partiet som Tristan, mens en lyrisk tenor med heltemod sang Tristan-partiet fra sidelinien. Publikum fik pengene tilbage.
Det er i en sådan situation, at man ikke misunder operachefen hendes job: De ondskabsfulde ler, men de fleste gode danskere vil have humor nok til at se det komisk menneskelige midt i sagens alvor. I skrivende stund er det meningen at anmelderen skal have noget om Tristan og Isolde på i avisen på lørdag. De hører nærmere.

Dronningen af Blåtårn
Opera finder vi også andre steder i det københavnske musikliv. På Dansk Komponist Forenings 4. Biennale, som løber af stabelen i den kommende tid, vil man kunne opleve ny kirkeopera, og anden liturgisk musik. Det kan De læse mere om i et interview med de kunstnerisk ansvarlige for Biennalen, som vi bringer i nærmeste fremtid.
De nyeste eksperimenter med musikdramatikken finder vi ofte i Den Anden Opera. Fra dette sted meddeler operachefen, Jesper Lützhøft, at det den 16. marts var 300 år siden at Leonore Christine døde. Det kunne man godt lige tænke lidt over, mener man på Den Anden Opera.
Helt konkret har operasangeren Edith Guillaume og skuespilleren Maria Stenz tænkt så meget over sagen, at de har besluttet sig for at lave en opera om emnet. De har fået komponisten Andy Pape og forfatteren Nina Malinovski til at skrive værket, der skal handle om Leonora Christinas 22 år lange, mareridtsagtige fængselsophold i Blåtårn. Det er Bodil Wambergs præcise bog om Leonora Christinas skæbne, der udgør det historiske materiale for de skabende kunstnere.
Den nye opera, der hedder Dronningen af Blåtårn, skal uropføres den 29. marts 1999 i Den Anden Opera. Brigitte Kolerus iscenesætter og Kaare Hansen dirigerer et 10 mand stort kammerensemble.

Den gode og den onde
Husker De endnu forestillingen Gudruns 4. sang, som blev opført i Tørdokken på Holmen i 1996? Den blev skabt af Opera Nord med scenografen Louise Beck i spidsen for det kunstneriske team.
Denne anmelder skrev om Gudruns 4. sang, at det var "en genialsk forestilling i tid og rum, hvor kunstarterne møder hinanden, hvor oldtid møder nutid, hvor forestillingsverdener støder sammen i et intenst nærvær af lidenskab, begær, forløs-ning gennem lidelse og kollektiv dødslængsel. Tematisk set ikke langt fra temaet i Wagners musikdramatiske værk Nibe-lungens Ring, der også kredser om guldets forbandelse og kærlighedens umulighed."
Den nye forestilling af Opera Nord og Louise
Bech, der har premiere i august 1999, hedder Gilles' Requiem. Dramaet baseres denne gang på historien om Gilles de Rais, en af Frankrigs mest magtfulde adelsmænd i middelalderen. Han var kendt som den ærbare og højtudnævnte hærfører, der kæmpede tappert ved
Jeanne D'Arcs side. Han holdt et mere overdådigt hof end den franske konge, og formøblede det meste af sin formue på spektakulære mysteriespil og andre teatralske optrin.
Gilles de Rais var et dybt troende menneske og oprettede for uhyre omkostninger sit eget kloster: De Helliges Uskyldige Kloster, hvortil et stort og meget berømt drengekor var tilknyttet. Men om natten i sit alkymi-laboratorium dyrkede han sort magi, sodomi og pædofili. Gilles de Rais hævdes rituelt at have myrdet mellem 200 og 400 drenge, og han blev derfor hængt og brændt i Nantes den 25. oktober 1440, 36 år gammel.
Opera Nord har fået den danske skuespiller og satiriker Peter Larsen til at spille rollen som Gilles de Rais. I forestillingen vil kunst- og stilarter blive blandet sammen: Musik, tale, sang og billeder vil smelte sammen, samtidig med at fortid og nutid blandes.
Opera Nord har fået spændende kreatører til at skabe forestillingen. Vi finder f.eks. Martin Hall (dansk kultmusiker, poet og multikunstner), Fläskkvartetten (svensk strygekvartet, der blander indisk, klassisk, funk- og rockmusik), Mads Brenøe (kontroversiel dansk forfatter), Rickard Günther (en af Sveriges største nutidige instruktører), og Juliana Hodkinson (ung dansk-engelsk komponist, der har ladet sig inspirere af japansk musik - hendes kunst kan i øvrigt opleves ved den 4. Komponistbiennale i nærmeste fremtid).
Folkene bag Opera Nord fortæller, at forestillingen skal finde sted i en bygning, der har været udsat for den totale ødelæggelse, og indeholder sale, hvis stemning er præget af vanvid og katastrofe.
Gys og hellig rædsel.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu