Læsetid: 6 min.

Hjerte og smerte

20. marts 1998

To danske og to svenske billedbøger demonstrerer hvor god den gode billedbårne fortælling er når den er bedst

BILLEDBØGER
Det går rigtig godt for den danske billedbog i disse år. Salget til private er stigende og der synes at være en lind strøm af nye illustratortalenter, der byder ind med spændende og anderledes billedbøger.
I flæng kan nævnes Anne Pedersen, Mette Kirstine Bak, Cato Thau-Jensen, Helle Vibeke Jensen og Tine Modeweg Hansen. Fælles for de nævnte er at de alle dyrker et mere eksperimenterende og grænsesøgende formsprog samt at de fleste af dem har en håndværksmæssig uddannelse i illustration fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding.
Men godt håndværk gør det ikke alene. Som en af 80'ernes banebrydende illustratorer Lilian Brøgger, der underviser på Kunsthåndværkerskolen, formulerer det i den nyligt udkomne Årbog for børnelitteratur 1998: "For få forfattere kan kunsten at skrive en god billedbogstekst. De skriver så mange sprogbilleder, at der ikke levnes mange illustrationsmuligheder tilbage uddannelse for forfattere til billedbøger".
Men de lykkelige tilfælde, hvor tekst og illustration er i en både med- og modspillende balance med hinanden dukker dog op på markedet. Jeg skal i det følgende komme nærmere ind på fire aktuelle udgivelser, der alle er meget overbevisende eksempler på smukt afbalancerede og fortællestærke billedbøger, der oven i købet har potentialet til langtidsholdbarhed i sig.

Lys og mørke
Svenske Thomas og Anna-Clara Tidholm har i mange år været i front, når det gælder billedbøger der tør søge ud i det yderste grænseland mellem fantastik og realisme. Deres Rejsen til Ugri-La-Brek (1988) om to børns søgen efter deres døde morfar står med sin sært oplevelsesåbnende afdækning af de to børns konfrontation med døden for undertegnede som en af det årtis allerbedste skandinaviske billedbøger.
Makkerparrets seneste udgivelse, Lanas land, har samme dobbeltbundne grundtone af noget både dystert og alligevel åbnende over sig i dens komplekse dialektiske møde mellem mørke og lyse kræfter.
Fortællingen indrammes af to bevægelser: en henimod og en væk fra (og på vej mod noget nyt?). Pigen Lana ses indledningsvis i et nøgent gråtonet billede ro henimod sit land "på den anden side af det åbne hav".
I det sparsomt bevoksede landskab, der er tegnet med en klar sort blyantsstreg og en stærkt nedtonet men yderst ekspressiv brug af ganske få kontrastfarver, går Lana rundt og tilser de meget forskelligartede dyr.
Et særligt forhold har Lana til grisen Ogg, som hun mader og passer. Men der findes også kræfter, der ikke er underlagt Lanas kontrol. Regnen ophører, det livgivende græs visner, og grisen Ogg vokser sig "stor som et betonlokomotiv" og antager størrelse og form som en amfibielignende King Kong.

En finurlig fabel
Til Lanas store fortrydelse tramper Ogg nu rundt og ødelægger hendes land. Rystende må Lana konfronteres med Ogg og lokke den gennem den solsvedne ørken ud til havet. Og mens Lana ror mod et andet land, provokeres Ogg til at springe i havet, som ved dette kæmpeplask stænker vand op i himlen, så der endelig igen kommer skyer og regn. Dyrene genoptager deres vante liv, men Lana er der ikke mere.
Forholdet mellem tekst og billede er hele vejen igennem i stram balance i denne forunderlige historie, hvis fascinationskraft ikke mindst ligger i det usagte, det antydede og det underspillede. Er det en undergangsfantasi, en omvendt paradismyte eller en finurlig moderne fabel om civilisationens vekslen mellem opbygning og destruktion, liv og død? Billederne åbner tekstens rum med sine store (h)vide næsten nøgne landskabsflader, hvor uhyggen og en underdrejet humor spiller op mod hinanden i en blanding af naivistisk enkelthed og filosofisk dybde.
Entydige svar gives ikke. Læseren må selv på arbejde som medfortolker.

Chagallsk poesi
Med Ulf Starcks Englen og den blå hest indtagende og poetisk illustreret af Anna Höglund, bliver vi hængende i de noget anderledes skabelsesberetninger men nu i et anderledes muntert ja næsten befriende respektløst toneleje.
Bogen har tre hovedpersoner: Gud (der fremstilles som en blanding af en senil-dement olding og et mildt men forurettet barn), Englen (et længselsfuldt hankønsvæsen) og Hesten (som er blå og hunkøn). Hesten skabes modvilligt af Gud på begæring af Engleri, som har drømt om den.
De tre leger, rider og gætter gåder, men Gud er jaloux, da han godt kan mærke at Hesten og Englen elsker hinanden. Under "sit tæppe af røde aftenskyer" drømmer Gud derfor Hesten væk og Englen må vandre gennem Fortvivlelsens Skov før han når Paradiset og genfinder sin elskede. Sammen vender de tilbage til Gud, som i mellemtiden har haft en uhyggelig drøm om at være alene.
Med sproglig opfindsomhed og med en underfundig chagallsk poesi som bindemiddel væves tekst og billede, og Anna Höglunds små pastelvarme illustrationer med enkle virkemidler lyser op med maksimal styrke og hjertevarme.

En mærkelig ølse
Men vi kan også herhjemme. Og det er svenskfødte Mats Letens seneste opus En mærkelig mand et godt vidnesbyrd om. Bogen blev kåret som vinderprojekt i en børnebogskonkurrence udskrevet af Indenrigsminiseriet i forbindelse med Det europæiske år mod racisme 1997 og den former sig med sit bagvendetrick som en fin og tankevækkende parafrase over den klassiske modstilling mellem normalitet og afvigelse.
I et enkelt formsprog med store billedflader, stærke farver og personer med månerunde barneansigter fortæller Leten med en fint tøjlet melankolsk undertone historien om den lyserøde tilflytter, der går forlæns og siger "goddag" når han møder en af de lokale lysegrønne og ved pølsevognen beder om "en pølse". Og kun bliver mødt af fjendtlig undren i et samfund, hvor normen hedder at man går baglæns, siger "farvel" når man mødes og beder om "en ølse" ved ølsevognen.
Ensom og forladt må den Lyserøde "mærkelige" mand vende tilbage til sin egen by, hvor han en dag møder en trist lysegrøn mand, til hvem han siger: "Farvel, farvel. Må jeg byde på en ølse". Og da den Lysegrønne mand glad svarer: "Nej tak", er forbindelsen etableret. På denne billedmæssigt smukt forløsende måde mødes de to modsætninger og først der etableres forudsætningen for den søde musik, der kan ske følger efter. Historien kommer i land uden antydningen af en løftet belærende pegefinger.

Osteduftende eventyr
Et sidste eksempel på en billedbog, der også handler om brydningen mellem hjerte og smerte er Louis Jensens og Hanne Kvists Hendes Kongelige Højhed Museprinsessen. Det er et dugfrisk og osteduftende moderne eventyr om Museprinsessen, der en morgen vågner og opdager at der er et "billede af guld inden i hendes hjerte". Hun bliver så ulykkeligt forelsket, at hun nægter at indtage selv de ypperste delikatesser blandt de Kgl. Osteretter.
Med guldbilledet og et hemmeligt navn i hjertet rejser prinsessen nu verden rundt, men hverken hos Havkongen (og hans tre sønner: Prins Stillehav, Prins Atlanterhav og Prins Indiske Ocean) eller hos de tilsvarende konger over Luft, ild og Jord lykkes det at finde den hjertenskære, selv om duften af hans sved og hud hele tiden synes tæt på.
Først på hjemturen udstøder Museprinsessen "et lille men meget fornemt og Kgl. Museskrig", da hun opdager at den udkårne er rorsmanden, som har sejlet hende jorden rundt og bare været der hele tiden.
Med et særdeles ordrigt og drønende veloplagt sprog føres dette originalt orkestrerede og finurligt udtænkte eventyr helt til dørs af Louis Jensen, som her lægger nye alen til sit originale fortælletalent. Og han sekunderes lige så flyvsk inspireret af Hanne Kvists svævende og dansende illustrationer, som i fine gyldne akvareller både får ost, musekærlighed og de spøjse kongesønner til at vibrere af letfodet anarkistisk charme.

*Anna-Clara Tidholm (ill.) og Thomas Tidholm (tekst): Lanas land. På dansk ved Bibi og Thomas Winding. 36 s.. 148 kr. Carlsen.
*Anna Höglund (ill.) og Ulf Starck: Englen og den blå hest. På dansk ved Nils Hartmann. 48 s. 168 kr. Gyldendal.
*Mats Leten (ill. og tekst): En mærkelig mand. 32 s. 98 kr. Høst & Søn.
*Hanne Kvist (ill.) og Louis Jensen (tekst): Hendes Kgl. Højhed Museprinsessen. 32 s. 168 kr. Gyldendal.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu