Læsetid: 3 min.

Ingen grund til at hamstre

17. marts 1998

Svineproducenterne vil blive hårdt ramt af en konflikt. Men butikkerne har allerede opbygget lagre, og økonomien vil stort set være uberørt af en konflikt

Hvis det ikke lykkes for Dansk Industri og CO-industri at nå frem til et forhandlingsresultat, og en storkonflikt bryder løs, vil det ikke blot ramme de områder, der er direkte berørt af forhandlingerne. Det vil også få betydning for en hel række andre erhverv, idet transportområdet vil blive lammet af konflikten.
Jens Lorenzen, der er formand for Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA), advarer mod en storkonflikt, fordi den vil ramme landbruget hårdt. Udover akutte problemer for landmændene kan det få betydning for eksporten.
"Vi risikerer, at vores udenlandske kunder køber varer andre steder, hvis vi ikke kan levere. Slagterikonflikten i 1993, der varede i tre uger, kom til at koste meget dyrt," siger han.

Transportproblemer
En konflikt vil i første omgang ramme slagterierne hårdt, fordi svinene ikke kan blive transporteret fra landmanden. Og det giver problemer for et næsten fyldt produktionsapparat.
"Slagterierne har i forvejen en næsten fuld kalender, så produktionsmæssigt er der overhovedet ikke plads til en konflikt. Det vil give os et utroligt besvær med at få det indhentet bagefter," siger Jens Lorenzen, der peger på, at en konflikt også betyder, at svineproducenterne får pladsproblemer, når de ikke kan komme af med deres svin. Han håber, at en eventuel konflikt ikke vil vare mere end en uges tid.
"Hvis der går mere end en uge, kan vi risikere at få problemer med dyrevelfærden, fordi svinene kommer til at gå for tæt. En svineproduktion er meget nøje planlagt og er baseret på at levere svin hver eneste uge," forklarer Jens Lorenzen, der ikke kan skjule sin ærgrelse over måske at blive berørt af konflikt.
"Vi forhandlede en to-årig overenskomst hjem sidste år og derfor er vi utroligt kede af at blive ramt af en konflikt, der ikke er vores egen."

Butikker er klar
Konflikten vil også ramme dagligvarebutikkerne. Især på de friske varer. Men butikkerne har længe været bevidste om muligheden for en konflikt.
Hos FDB har man forberedt sig og har fyldt lagrene godt op med de varer, der kan holde sig. Og derfor opfordrer kommunikationschef Jens Juul Nielsen til, at kunderne tager en eventuel konflikt med ro.
"Hvis man tager det stille og roligt, vil der være nok af de holdbare produkter til den første uges tid. Men vi vil selvfølgelig blive ramt med det samme på friskvarerne - mælk, kød, frugt og grønt."
Han erkender dog, at det bliver svært at undgå hamstring:
"Indtil nu har der ikke været særlig stor opmærksomhed omkring storkonflikten, og derfor heller ikke ekstra efterspørgsel. Vi har haft tid til stille og roligt at fylde lagrene. Men man kan godt forestille sig, at der bliver handlet lidt ekstra op til weekenden, nu når medierne begynder at skrive om det."

Uberørt økonomi
Hos Den Danske Bank forventer man ikke, at en storkonflikt vil få den store indflydelse på økonomien.
"Jeg tror ikke, at der bliver vildt kaos på de finansielle markeder. Jeg har svært ved at se, at der skulle komme nogen markant reaktion," siger Per Hviid, der er afdelingsdirektør i den økonomiske afdeling i Den Danske Bank.
Han tror, at en storkonflikt højst vil medføre en lille udvidelse af rentespændet til Tyskland, mens kronekursen i forhold til D-marken vil ligge nagelfast.
"Det kan godt være, at konflikten kan få nogle få udenlandske investorer til at gå lidt ud af det danske marked på grund af en generel usikkerhed. Men det er ikke noget, der vil ændre på renteniveau'et efter konflikten. Det vil hurtigt falde tilbage til det normale."
Per Hviid vil dog ikke afvise, at overenskomstforhandlingerne kan komme til at påvirke økonomien.
"Det er ikke konflikten i sig selv, der er interessant. Det er den overenskomst, der måtte komme efterfølgende. Men en konflikt er selvfølgelig et symptom på, at parterne står langt fra hinanden.

Loyale vognmænd
Hos Danske Vognmænd er man godt klar over, at en konflikt vil ramme store dele af samfundet. Direktør Michael Svane regner med, at størstedelen af landets knap 30.000 vognmandsbiler vil holde stille. Og han er forberedt på det værste
"Vi kan holde et stykke tid, men det er da hårdt for alle, der skal holde stille. Det er klart, at jo længere konflikten varer jo større vil de økonomiske konflikter være. Men vi er jo en del af Dansk Arbejdsgiverforening, så vi er selvfølgelig et loyalt medlem," siger direktør i Danske Vognmænd, Michael Svane.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her