Læsetid: 4 min.

Mens vi venter på ...

16. marts 1998

Carly Bley og Steve Swallow, Gianluigi Trovesi, Jim Hall, Dino Saluzzi og flere til - samt noget om årets plade

Bortset fra et lifligt besøg af den skønne Maria Schneider, der sammen med Radioens Big Band og David Sanborn fyldte det meste af Cirkusbygningen til en Gil Evans-koncert sidst i januar - bortset fra det har det jo været småt med mere bemærkelsesværdige jazzbesøg i første del af året. Men nu hjælper det.
I aften præsenteres vi i Copenhagen JazzHouse for denne måneds dobbelte JazzVisit, parret Carla Bley og Steve Swallow. På torsdag gæster noget så sjældent som en italiensk oktet jazzhuset i Niels Hemmingsens Gade. Og om godt fjorten dage er det tid for de årlige Jazzpar-koncerter med bl.a. prisvinder-guitaristen Jim Hall.
Det er første gang JazzVisit-projektet ikke blot præsenterer en enkelt jazzgæst, men et par, og det har været særligt nærliggende, eftersom komponisten, orkesterlederen og pianisten Carla Bley i flere år har været nært forbundet med el-bassisten Steve Swallow. Ved at byde på to samtidige jazzgæster kompenserer arrangørerne også for at der, i modsætning til kulturbyåret, nu kun er råd til at have JazzVisits ca. hveranden måned.

Med Radioens Big Band
Blandt de planlagte arrangementer med Bley og Swallow er tre særligt interessante. Det ene er den oktet vi kan høre i aften, et ensemble hvis danske kapelmester er altsaxofonisten Claus Waidtløw. Han har samlet fem danske musikere til at spille sammen med Bley (klaver) og Swallow (el-bas), nemlig Jesper og Jacob Riis (trompet og basun), Bob Rockwell (tenor), Jacob Christoffersen (orgel) og Frands Rifbjerg (trommer).
Lørdag den 21. høres Swallow alene i jazzhuset med fire danskere, Kasper Tranberg (trompet), Jakob Dinesen (tenor), Ben Besiakov (klaver) og Anders Mogensen (trommer). Repertoiret her vil formentlig i væsentlig grad stamme fra Swallows seneste plade med næsten samme instrumentation: Deconstructed (54. min). XtraWATT 9 (Amigo).
Blandt Swallows medspillere på denne plade, hvor han selv har komponeret alt på grundlag af eksisterende akkordgrundlag, er tenoren Chris Potter (som jeg vender tilbage til længere fremme) og trommeslageren Adam Nussbaum. Så der er selvfølgelig gode ting, men lad os se om ikke danskerne kan være med på vognen.
Mest spændende bliver dog nok samarbejdet med Radioens Big Band, som Bley fra klaveret vil lede i egne kompositioner med Swallow som lanceret solist. Det bliver søndag den 29. marts (NB! kl. 15) og mandag den 30. marts (NB! kl. 21), igen i jazzhuset.

Italiensk oktet
Allerede på torsdag er der imidlertid italiensk besøg i jazzhuset. Det er altsaxofonisten og klarinettisten Gianluigi Trovesi der leder sin egen oktet. Trovesi besøgte os allerede sidste år sammen med harmonikaspilleren Gianni Coscia, en duo som vakte betydelig begejstring, og hvis raffinerede og rustikt charmerende musik er fastholdt på Radici (54 min.) EGEA SCA 050.
Mens Trovesis musik her har nær tilknytning til folkelig musik, viser hans første plade med oktetten (From G to G (59 min.).
Soulnote 121.231-2) hans inspirationer fra Ornette Coleman og 60'er-avantgarden, men hørt gennem egne kompositioner for oktettens uortodokse instrumentation (trompet, basun, sax/klarinet, cello, to basser, trommer, slagtøj). Denne plade er indspillet i maj 1992, og i maj 1996 er besætningen stadig den samme.
Da indspilledes oktettens anden cd (Les Hommes Armés (51 min.) Soulmate 121.311-2), igen med kompositioner af Trovesi og med hans arrangementer af de få stykker der ikke er af ham selv, nemlig Ellingtons "Mood Indigo" og "Kyrie dalla Messa L'Homme Armé" af 1400-tals komponisten Dufay, samt den folkelige melodi som Dufays messe benytter, og den ligeledes folkelige "Valeureux Liegeois". Men der er også variationer over Eric Dolphys "Miss Ann i Dance For a King", forskellige tangoer og dixieland-imitationer, cirkusmusik osv.
Denne plade viser altså Trovesi som crossover-musiker, beslægtet med Mathias Rüegg fra Vienna Art Orchestra. Alene dette gør besøget på torsdag (og på fredag i Ålborg) interessant; det er formidlet af det italienske kulturinstitut i forbindelse med deltagelse lørdag i en Euro-Jazz Festival i Stockholm. Med to undtagelser er det samme oktet som på pladerne, og det vil sige at man ud over Trovesi møder en anden af Italiens bedste jazzmusikere, trompetisten Pino Mina-fra (pladerne findes lettest ved koncerterne eller i Jazzkælderen på Gråbrødre Torv).

Jazzpar-koncerterne
Årets Jazzpar-koncerter finder sted i Værket, Randers, torsdag den 2. april og på Elværkets Intimscene, Holbæk, fredag den 3., begge steder kl. 20. Selve priskoncerten finder som sædvanlig sted på Falkoner Scenen i København søndag den 5. kl. 15.
Der bliver to afdelinger. Prisvinderen, guitaristen Jim Hall, spiller med en dansk-amerikansk gruppe, som rummer førnævnte Chris Potter (tenor), Thomas Ovesen (b) og Terry Clarke (trommer), lejlighedsvis suppleret med den danske strygekvartet, Zapolski-kvartetten.
Før det høres basunisten Erling Kroner med sin såkaldte drømmekvintet med Pernille Bévort (saxofon), Kurt Larsen (harmonika), Jesper Bodilsen (bas) og Henrik Simonsen (trommer). Hertil kommer to argentinske gæster, som Kroner har valgt: Dino Saluzzi (bandoneon) og Quique Sinesi (guitar).

Årets bedste plader
Ved en kombineret kritiker- og læserafstemning har tidsskriftet Jazz Special fundet frem til "Årets danske jazzplade 1997". Det blev Mads Vindings The Kingdom (Where Nobody Dies) med Enrico Pieranunzi og Alex Riel. Runners-up blev Alex
Riels amerikansk indspillede Unriel, Carsten Dahl-trioens Will You Make My Soup Hot & Silver, Niels-Henning Ørsted Pedersens Friends Forever med pianisten Renèe Rosnes, og Once Around the Parks Unity.
Udmærkede valg, hvis jeg skal sige det, men ikke nødvendigvis mine. Jeg ville i hvert fald have medtaget Copenhagen Art Ensembles Shape of Twelve, hvis musik sigter videre end de fem udvalgte pladers.
Valgene er truffet på grundlag af en fortegnelse over ikke mindre end 121 plader, som kan studeres i februar-marts nummeret af Jazz Special. Ti pr. måned, én hver tredie dag - der udkommer ikke for få danske jazzplader!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her