Læsetid: 4 min.

I revolutionens larm

7. marts 1998

Magnifik opsætning på Folkoperan i Stockholm af Daniel Börtz' medrivende drama om kærligheds-forholdet mellem en fransk dronning og en svensk greve

OPERA
"Vi nærmer os krigens og revolutionens århundrede. Jeg anser det for at være umuligt, at Europas store dynastier kan have langt tid tilbage."
Rousseau

Om morgenen den 16. oktober 1793 føres dronningen ud fra sin celle. Bødlens søn henter hende. De klipper hendes hår i nakken og hun føres bagbundet ud i gården. Bleg og mager er dronning Marie Antoinette, da hun bliver ført op til skafottet. Hun blev 39 år gammel.
Den svenske komponist Daniel Börtz genfortæller historien om den franske revolution, men det historiske sujet er set gennem de begivenheder, der udspiller sig omkring to elskende: Marie Antoinette og den svenske greve Axel von Fersen.
Von Fersen blev præsenteret ved det franske hof i 1778, hvor han mødte Marie Antoinette, som da var kronprinsesse. Det udviklede sig til et venskab og kærlighedsforhold mellem de to, som varede indtil døden skilte dem.

Efter os syndfloden
"Allerede på Hornsgatan begyndte det at hagle med sten. Vinduet knustes i von Fersens vogn, der blev stoppet. Rigsmarskallen blev hevet ud - Fersen blev væltet rundt af pøblen, han blev slæbt ind i et hus og ud igen. På Riddarhustorget blev Sveriges rigsmarskal, generalløjtnant i hæren, slået og trampet ihjel."
historikeren Herman Lindqvist.

Begivenhederne i operaen udspiller sig i Versailles og Stockholm, men værket udvikler ikke en lineær logik. Frihedskrigen i Amerika inddrages, der klippes filmisk så de historiske lag skifter, og undertiden foregår de endda parallelt.
Musikalsk og dramaturgisk er det noget af en opgave at realisere en så ambitiøs opgave. Det lykkelige er, at de er sluppet knippelgodt fra det på
Folkoperan.
Börtz' opera tager altså udgangspunkt i historiske skikkelser, som til gengæld tilbyder komponisten en episk og dramatisk handling. Ganske som vi har set det med Hans Gefors' succesforestilling Dron-ning Christina og de mange opsætninger i København i musical-genren, der kaster nyt lys over tidligere tiders helte- og skurkeskikkelser.
Man ved at historien ender med oprør og henrettelse, værket bærer visheden om død og menneskelig tragedie i sig som en uro i det musikalske. Vi ved at det måtte ende sådan, ganske som Voltaire og Rousseau og med dem mange andre havde forudset. Allerede Ludvig den XV's elskerinde, Madame de Pompadour, skal have sagt: "Efter os syndfloden."

Århundrederne i tale
Der måtte komme en revolution, som kunne bane vejen for en fri presse, frie valg og en deklaration om menneskelige rettigheder, ført ind i landets forfatning. Oplysningstidens filosoffer forudsagde det, den socialt set frustrerede borgerklasse så sin chance.
Kærlighedshistorien om Marie Antoinette og von Fersen er naturligvis ikke så kendt som revolutionen, der ændrede hele Europa, men publikum er dog ikke i tvivl om, at den hede affære må ende med noget voldsomt, med død og lemlæstelse.
Vi kender med andre ord handlingen, som komponisten og iscenesætteren ikke behøver at pensle ud, de kan koncentrere sig om andre ting, f.eks. tillade en kompleksitet med flere historiske lag samtidigt.
Det sker musikalsk (men uden overtydelig genbrug af historisk materiale). Det sker i scenografien med et historisk setup (men med brug af moderne stål- og glaskonstruktioner). Og det sker i kostumerne, som er pragtfulde i deres historiske rigdom på ornamentale ideer (men med brug af moderne stoffer som f.eks. stretch).
Altså nyt og gammelt, men ikke i tilfældig sammensætning. Koblingen af de historiske lag virker ikke som postmodernistisk klapsammenmad. Virkemidlerne er holdt i stramme tøjler. Århundrederne taler sammen i kraft af en helstøbt og medrivende opsætning.

Opera som teamwork
Solister og kor er et kapitel for sig. Denne lytters forrige operaoplevelse var en opsætning af Mozarts Tryllefløjten på Metropolitan i New York, hvor solisterne sang deres underlige amerikansk-tyske, og koret sang som et hæderligt svensk amatørkor. At komme til Stockholm og opleve så store sangerpræstationer vidner om et niveau, man godt kan være bekendt at prale med.
Börtz' forrige opera Backanterne blev sendt i svensk tv. Nu må de følge op med en produktion af den nye opera. Og send den derefter ud som svensk kultureksportvare.
Kulturbyen Stockholm prioriterer musikdramatik højt. I år er der en række nyopsætninger af levende komponister som Sven-David Sandström, Jonas Forssell, Hans Gefors og Daniel Börtz.
Det er ikke længe siden
Folkoperan havde premiere på Börtz' Marie Antoinette med undertitlen Och hendes kärlek till Axel von Fersen. Stockholmerne vil se denne forestilling, teatret spiller for fulde huse. Dramaet siger såkaldt almindelige mennesker noget - kærlighedstemaet går på tværs af alle sociale barrierer i forestillingen såvel som i virkeligheden - endnu en fremragende svensk operaproduktion har set dagens lys.

Marie Antoinette, opera i to akter af Daniel Börtz. Libretto og regissør: Claes Fellbom. Dirigent: Kerstin Nerbe. Scenografi: Werner Hutterli. Kostumer: Mathias Clason. Marie Antoinette: Christina Högman. Axel von Fersen: Olle Persson. Og mange flere. Folkoperan, onsdag

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu