Læsetid: 3 min.

Spøgelser er også kultur, hvad ellers?

3. marts 1998

Latter- og smilemuskler bliver generøst bearbejdet, men nogen vellykket helhed kommer der ikke ud af 'Vendelbo Brødrene' på Vendsyssel Teater

TEATER
Tænke sig hvad det ville kunne betyde, hvis man på den nedslidte slægtsgård nær turiststranden pludselig opdagede et veritabelt spøgelse. Sikke en forretning.
Dette enkle oplæg er det, det ambitiøse Vendsyssel Teaters nye husdramatiker, Bent Vinn Nielsen, har sat sig for at sætte på scenen, så at ned-rigt profitbegær, entrepre-nant turistindustri og servil lokaladministration i uhellig alliance kan udstilles komisk-satirisk. Så vendelboer kan grine over egne svagheder - og i sidste ende forsone sig med dem, i komediens høje luft.

Usikker placering
Nu er spøgelser i sig selv ikke klart komediestof, deres 'metafysiske' væsen peger snarere i retning af grotesken.
Og komedie accellererer i vore dage næsten automatisk over i farcen. Vendelbo Brødrene placerer sig da også nok så usikkert i disse tre genrers krydspunkt. Derfra kan man så nyde herligt grovtypespil af spillere med dialektens ømt underdrejede svaj på rygmarven, så salen vælter sig i genkendelsens latter.
Det er fint nok, skønt slægtsgårdens trojka - gammelmor og de to midaldrende dovendidrik-sønner - er rigeligt længe om at komme i forpligtende underhandlinger med den lokale fallit-mata-dor, til udnyttelse af ældstesønnens særlige mediumistiske evner for kommunikation med slægtens gamle genganger. Indirekthedens samtaleform tager jo sin tid.
Da kommunaldirektøren i Hwåll(!), en 'li'r køwenhawner' med uddannnelse og avancement i øjnene, kobles på, og kulturkronerne ruller lystigt til projekt Ægte Gammelliv, sønnerne er blevet målrettet efter mors pengelystne direktiver, og den lokale intimmassøse (nødtvungent) har erstattet 'isfransk' med 'vendelboputt', da ruller farcen dog nok så rask. Det vrimler herligt med plat- og grovheder, et lager stærkt nok også til en ægte satirisk groteske, ud ad alle tangenter.
Men Bent Vinn Nielsen er en forsonlig mand, det skal altså være komedie, trods temaets satire, spillets farcering og plot-inventarets (og scenografiens) grotesker. Skånselsløst må det ikke blive, heller ikke rablende vanvid, vi skal lande på fødderne og alle blive glade til sidst.

Elastisk månefjæs
Dét bliver endelig for stor en mundfuld, og slutningen taber både fart og overbevisningskraft. Det er også svært at komme ordentligt af med et én gang installeret spøgelse, få dets medium, ældstesønnen, til endelig at foretage sit ungdomsopgør, og få alle stridige egenviljer til at tone ud i kærlighedens tegn.
Jeg vil ikke sige det er skønne spildte kræfter, éns latter- og smilemuskler bliver undervejs generøst bearbejdet, men nogen vellykket helhed kommer der ikke ud af ideen. Lidt beskæringer i manuskriptets førstedel kunne sikkert harmonisere forestillingens tempo, men komikken topper for tidligt, og slutningens forsoninger kan næppe reddes ved små korrekturer.
På den anden side: med Hans Holtegaard centralt placeret i en forestilling kan det aldrig gå helt galt! Hans gummielastiske månefjæs, hans 'naive' fraseringspræcision skal man lede længe efter. Han er simpelthen storartet rørende som den mangfoldigt plagede søn med de mærkelige evner.
Kresten Andersen som den finurligt-slibrige ekspert i hurtige penge på andres bekostning er også helt på hjemmebane, og Jørgen Bing, Pia Mourier og Birgit Conradi i noget mindre taknemlige roller svigter bestemt heller ikke. Kasper Wilton har svinget sin personinstruktørpisk effektivt. Men han skulle nok have haft et skarpere dramaturgisk greb om sin forfatter. Vi kan vel håbe på en næste gang.

*Bent Vinn Nielsen: Vendelbo Brødrene - eller kød og blod i Turistlandet. Instruktion: Kasper Wilton. Scenografi: Karin Seisbøll. Medvirkende: Kresten Andersen, Birgit Conradi, Hans Holtegaard, Pia Mourier og Jørgen Bing. Vendsyssel Teater, Hjørring. Lokalturné 28.2-22.3. Vendsyssel Teater igen 24.3-4.4.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu