Læsetid: 2 min.

Studerende: Undervisning forringes af opsplitning

25. marts 1998

Ny fordeling mellem ministerierne kan forringe undervisningen for de studerende, når forskningen skilles fra undervisningen, siger Danske Studerendes Fællesråd

Ansvaret for universiterne skal deles mellem Undervisningsministeriet og Forskningsministeriet. Det er en del af det regeringsgrundlag, der blev fremlagt mandag.
I hovedtræk får Forskningsministeriet ansvaret for forskningen, mens undervisningsområdet skal varetages af Undervisningsministeriet.
For at sikre koordineringen mellem de to ministerier oprettes et koordineringsudvalg, der udover de to ministre, Margrethe Vestager og Jan Trøjborg, også består af statsminister Poul Nyrup Rasmussen og økonomiminister Marianne Jelved.
I Danske Studerendes Fællesråd (DSF) frygter hovedbestyrelsessekretæren Mads Engholm, at opsplitningen af undervisningen og forskningen i to ministerier vil ødelægge forudsætningerne for den forskningsbasserede undervisning.

Lugten af politik
"Med den nye splittelse bliver forskningspolitikken og uddannelsespolitiken to adskilte søjler, der er underlagt hver deres mål og politiske dagsordener. Derfor frygter vi, at sammenhængen mellem forskning og uddannelse bliver brudt. Og det vil være til stor skade for kvaliteten i universitetsuddannelserne," siger Engholm, der synes det lugter langt væk af politik.
"Der er nogle meget mystiske opdelinger, der måske er gennemtænkte, men det ligner altså mest, at man har spillet puslespil om, hvem der skulle have hvad for at have en lang nok liste til at være tilfreds. Og det vil give nogle gevaldige slagsmål."
Forskningsminister Jan Trøjborg og undervisningsminister Margrethe Vestager havde i går ikke haft mulighed for at sætte sig ind i deres nye områder. Men økonomiminister Marianne Jelved sagde efter mandagens pressemøde, at formålet med ansvarsdelingen især er at samle forskningen i ét ministerium.
"Og dermed få nemmere vilkår for at koordinere forskningsmidlerne," pointerede Marianne Jelved.
Dansk Magisterforenings formand, Per Clausen, siger i en kommentar, at regeringen har valgt den dårligste løsning ved at dele universiteterne ud på to ministerier .
"Det er meget skuffende, at universiteternes forsknings- og undervisningsdel havner i to forskellige ministerier. Adskillelsen gør koordinationen mellem forskning og undervisning endnu vanskeligere, end den er i dag," siger Per Clausen til Ritzaus Bureau.
Han mener, at regeringens beslutning om at nedsætte et udvalg med fire ministre til at koordinere samarbejdet mellem de to ministerier viser, at man er opmærksom på de problemer, der tidligere har været med koordination.
"På den baggrund er det tåbeligt, at regeringen har valgt en så halvhjertet løsning og ikke har samlet universiteterne i et ministerium," siger Per Clausen.

Opdeling overrasker
Prorektor ved Københavns Universitet, Joan Conrad, deler ikke DSF's frygt for at undervisningen forringes.
"Jeg er lidt overrasket over at man fastholder opdelingen mellem to ministerier, men jeg ser som udgangspunkt positivt på det. Forskningen skal styrkes og det bliver den med større udfoldelsesmuligheder til Forskningsministeriet."
Joan Conrad forudser dog, at opsplitningen kan give nogle bureaukratiske problemer. Men dem må man så løse hen ad vejen, siger hun.
"Spørgsmålet lige nu er, om den forskningsbasserede undervisning er truet. Men jeg kan ikke forestille mig at nogen i ministeriet eller andre vil være interesserede i at true den. Vi vil i hvert fald fastholde den forskningsbasserede undervisning som det vigtigste," siger Joan Conrad.
Rektor på Århus Universitet, Henning Lehmann, er ikke meget for at kommentere opdelingen, da han mener, at det er uklart, hvad det kommer til at betyde.
"Jeg synes det er mærkeligt at øge bureaukratiseringen med et stort koordineringsapparat, hvor også flere ministre bliver inddraget. Men det kan selvfølgelig være, at det styrker området," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her