Læsetid: 2 min.

Thorkild Simonsen som varemærke

11. marts 1998

Thorkild Simonsen bliver lanceret som et varemærke af både fagbevægelse og statsminister. - Sådan har det altid været, siger Simonsen

Thorkilds vej, står der under billedet af en mildt udseende, tidligere Århus-borgmester. Annoncen er indrykket af Arbejderbevægelsens faglige, politiske sekretariat, og stiller Thorkild, altså indenrigsminister Simonsen, op imod Pia, altså partiejer Kjærsgaard.
"Med Thorkild Simonsen har Danmark fået en ny, stram og retfærdig flygtningepolitik. Vi tager kun imod personligt forfulgte, og slår hårdt ned på svindel, plat og menneskesmuglere. Fremover skal alle flygtninge lære dansk. Og de skal have et job som alle andre. Alle kommuner skal bære sin del af ansvaret. Ingen skal kunne betale sig fra ansvaret. Med Thorkilds vej fortsætter den positive udvikling, som Poul Nyrup har stået i spidsen for i de seneste fem år," står der i annoncen.
På det store partileder-duelmøde på Holmen mandag aften brugte Nyrup flere gange "Thorkild" som kodeord for sin udlændingepolitik. Og stillede Thorkild Simonsen op som personlig garant for, at det både blev stramt og humanistisk på udlændingefronten.
"Jeg ved ikke hvorfor han lige nævner mig", siger Thorkild Simonsen. "Men på topplan - og der tænker jeg ikke på mig selv - gælder det jo også om personer. Det er Uffe og Poul og Poul og Uffe hele tiden. Og det er ikke første gang at min person bliver synonym med et budskab. I skraldekonfliken var det mig, der stod som modstander til Århus Renholdningsselskab, og ikke Århus Byråd," siger Simonsen.
Der indrømmer, at han er lidt forbavset over statsministerens brug af hans navn. Thorkild Simonsen føler selv, at det er partiet Socialdemokratiet, der har et budskab, og ikke ham som person.
"Hvis man går halvandet
år tilbage, hvor regeringen strammede op overfor narkosælgende udlændinge, så havde jeg jo hverken lod eller del i dét", siger den tidligere Århusborgmester til Information.
Henrik Dahl er forskningschef hos ACNielsen/AIM. For ham virker satsningen på Thorkild Simonsen umiddelbart som en panikhandling.
"Regeringens valgkamp til nu minder lidt om Ricardos opstilling i landskampen mod Kroatien, hvor han gik på banen med 10 forsvarsspillere og Michael Laudrup på toppen, for at holde nullet. Nu er det så de sidste fem minutter af kampen, og man er bagud 1-0. Så bliver alle mand sendt fremad, for der er intet at tabe. Jeg syntes måske det er en lille smule utroværdigt, og det er mit gæt at det ikke gør det helt store indtryk på vælgerne," siger Henrik Dahl.
"Og som fodboldelsker giver sådan en opstilling ikke nogen god kamp," tilføjer Henrik Dahl.
Som forklaring på den socialdemokratiske taktik forklarer Henrik Dahl, at halvdelen af de socialdemokratiske vælgere både i livsstil og livssyn står ganske tæt på Dansk Folkepartis vælgere. Og også deler udlændingeskepsis'en.
"Problemet for partiet er, at den politik som partiet stod for med Birte Weiss som førende eksponent, lå meget langt fra halvdelen af vælgernes syn på sagen," siger Dahl.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her