Læsetid: 4 min.

Anderledes festival

25. april 1998

NUMUS Festivalen, der er vækstbed for den nye og ofte meget unge danske musik, åbner i aften for tyvende gang

NUMUS
I aften kl. 19.30 åbner NUMUS Festivalen i Aarhus dørene for tyvende gang. Det sker med en symfoniorkesterkoncert i Musikhuset Aarhus, hvor der spilles musik af Niccolò Castiglioni, Claude Vivier og Carl Nielsen. Derefter går det slag i slag med spillen, lytten og snakken helt frem til den 3. maj, hvor Radiosymfoniorkestret spiller værker af György Ligeti, Carl Nielsen og festivalens kunstneriske leder, Karl Aage Rasmussen.
"Tanken om en festival for ny musik opstod i hovedet på mig i efteråret 1977, på et tidspunkt da jeg var formand for AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere). Baggrunden var en helt anden musikkulturel geografi, end den vi kender i dag. Længe før Musikhuset i Aarhus var den nyorienterende musik i alt væsentligt henvist til den lille forening AUT. Aarhus Symfoniorkester spillede yderst sjældent helt ny musik på de almindelige programmer. Alle de institutioner, som følte egentlige forpligtelser over for ny musik, var københavnske. Og det var endnu sværere end i dag at skabe opmærksomhed om ny kammermusik," fortæller Karl Aage Rasmussen til Information.
Når ingen andre vil påtage sig opgaven, må man som bekendt selv gøre det. Jyderne med blæksprutten Rasmussen i spidsen tog sagen i egen hånd. De opfattede sig selv som pionerer og kørte hele svineriet som et køkkenbordsforetagende. Hvad var de ude på dengang? Rasmussen fortæller:
"En festival kunne informere bredt og i mere sammenhængende mønstre end enkeltstående koncerter. Festivalen kunne danne et alternativ til hovedstadens centralisme, som event var den automatisk genstand for langt større mediebevågenhed, og den kunne aktivere det lokale musikliv på en ny, mere kreativ måde, fordi det brede udbud gjorde det mindre risikabelt at tage chancer."

Bedre end sit rygte
I den første programbog fra 1978 står der "Aarhus NUMUS Festival er intet mindre end historiens første festival for dansk samtidsmusik spillet af danske musikere." Slutordene er karakteristiske: "Måske har den nye musik forandret sig, mens De har været væk fra den..."
Efter den første NUMUS Festival skrev en anmelder: "Den ny musik er bedre end sit rygte". 12 koncerter blev det til første gang. Det hele - som i mange år efter - organiseret helt på privat-idealistisk basis, fra et køkkenbord og med Østbirk Brugs som nærmeste (eneste) kopimaskine.
Hvordan er situationen i 1998. Karl Aage Rasmussen fortæller:
"I dag er situationen ændret. Hovedstaden har ikke længere patent på den eksperimenterende kultur. Publikum er i dag ikke splittet i en lillebitte gruppe særligt interesserede for særlige nicher. Den ny musik spilles langt mere (og ofte bedre), og ikke mindst den nye danske musik har fået langt bedre muligheder og langt større bevågenhed. Og den ny musik er blevet et uoverskueligt bredt område, hvor det bliver stadig mere uinteressant at skelne mellem stilarter, eller at sætte etiketter på musikken."

De fremmede
"Den musikalske verden er mere pluralistisk end nogensinde. Vi går ikke ad bestemte og nedtrådte stier, men finder nye veje, ofte i mødet med andre kulturers musik. Således også på dette års NUMUS Festival, der præsenterer etnisk musik, der har beriget vores egen musikkultur."
"Nu drejer det sig om holdninger," siger Karl Aage Rasmussen. Han fortsætter:
"Enhver musik, der tør overskride sine grænser, tør afprøve nye muligheder eller skrotte lyttevaner, hører hjemme på NUMUS. I dag er problemet at få plads til det ikke-danske, det udenlandske, internationale. Eller i bred almindelighed: 'De fremmede'. En musikkultur uden selvtillid kan have godt af at opsøge sine rødder, for en tid at se indad. Men i det lange løb må den igen se udad, spejle sig i det anderledes, det fremmede. For uden de fremmede aner vi til sidst ikke, hvem vi selv er."
Jubilæumsfestivalen ser både fremad og bagud. 'De fremmede' i alle begrebets betydninger er et gennemgående tema: Verdensmusik, etnisk musik, inspiration fra fjerne kulturer, fremmede der arbejder i Danmark, osv. Og bagud: De stadig mange komponistpersonligheder udefra, som ikke passer ind i de gængse kategorier, og som derfor stadig er helt eller næsten ukendte i Danmark.
To af de fremmede komponister hedder Giacinto Scelsi og Claude Vivier. De har skabt et helt egenartet tonesprog ved netop at bruge tankegange fra fjerne kulturers musik som et nyt udgangspunkt.

NUMUS i København?
Det, der gør NUMUS Festivalen til noget særligt, er den bredde, festen har fået. Den er et vækstbed for den nye og ofte meget unge danske musik. Men det er også et sted, hvor man kan orientere sig i den internationale avantgarde.
Jyderne var først med en vilje til at se både indad og udad. Flere større udenlandske festivaler, f.eks. Ultima Festivalen i Oslo, skelede til NUMUS-konceptet, da man skulle skabe den nu så betydelige samtidsfestival i Norge.
Danmark har ikke nogen stor samtidsfestival for musik, der kan præsentere tunge projekter, som kræver betydelige ressourcer. De har det i Oslo, Bergen, Stockholm og Helsinki. Kunne man forestille sig en NUMUS Festival, der fandt sted hvert andet år i København? Dette med henblik på at udvikle dén store ny musikfestival, som vi mangler i Danmark. En festival der om nødvendigt kan trække dans, film og teater ind under sine vinger.
Festivalerne i det næste årtusinde? er overskriften på en åben diskussion under NUMUS Festivalen. Hvordan skal NUMUS og andre festivaler udvikle sig, hvor skal vi hen og på hvilken måde? Lyt med og deltag. Der er diskussioner, De kan møde musikken og kunstnerne. Musikken spilles af Lin Ensemble, Perlor för Svin, Lelo Nika Kvartet med Peter Bastian, Zapolski Kvartetten, Radiosymfoniorkestret, og mange andre.

NUMUS Festival 25. april-3. maj. I samarbejde med Musikhuset Aarhus. Tlf. 89 31 82 00. E-mail: musikhus@inet.uni-c.dk. Det samlede program inklusive noter og biografier kan studeres på webadressen: www.musikhuset-aarhus.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her