Læsetid: 4 min.

Film i tv

30. april 1998

*Elaine May har altid været en af Hollywoods mere fascinerende kvinder. Komiker, instruktør, forfatter og skaber af nogle af filmbyens mest berygtede fiaskoer. Men samtidig glimtvis en meget morsom komedienne og en gudbenådet, intelligent satiriker, som da hun skabte sine berømte dialoger med Mike Nichols. Nu dukker hun op i en sort komedie, der gør grin med nye diller som alternativ medicin og holistisk mysticisme. Filmen, der er fra 1990 og skrevet af hendes datter Jeannie Berlin, handler om to kvinder, som prøver at opklare mordet på en prostitueret. Den ene er Berlin, der især huskes for sin Oscarpræstation i moderens The Heartbreak Kid. Derudover medvirker så gode navne som Peter Falk, Olympia Dukakis og i en enkelt scene Melanie Griffith.
In the Spirit/ Et par skøre piger. TV3, torsdag kl. 00.35-02.15

*John Carpenter blev i 1978 banebryder for en ny slags gyser med 'Maskernes nat'. Teenagere blev seriemyrdet på gruopvækkende vis, en formular, der tages op igen i de nye populære
Scream-film. Carpenter fulgte succesen op med Tågen, der igen serverer en række udspekulerede chokeffekter, denne gang med et mere iøjnefaldende djævelsk glimt i øjet og en endnu større vægt på atmosfæren. Handlingen udspiller sig i en lille nordcalifornisk fiskerby, hvor man er i gang med at fejre 100 års byjubilæum. Lokalpatriotismen fejrer triumfer, men det viser sig, at byen er grundlagt af mordere og røvere, og at de sømænd, det gik ud over, nu vender tilbage som hævnende spøgelser, indhyllet i en selvlysende tåge. Fortællingen rummer god fornemmelse for det lille kystby-miljøs gyselige egenskaber, og Carpenter havde den gode idé at genoplive Janet Leighs slumrende karriere, samt anvende den altid seværdige John Houseman. Hans hjertes udkårne på den tid, Adrienne Barbeau, ses som 'midnatskæresten', den lokale radiostations sexede speaker.
The Fog/ Tågen. TV 1, fredag kl. 23.05-00.30

*Christopher Walken har en af de roller, der synes skræddersyet til ham, i dette sensuelle firkantsdrama fra Venedig, med manuskript af ingen ringere end Harold Pinter. Walken er den aristokratiske Robert, der gør sig gode venner med et ungt engelsk par (Rupert Everett og Natasha Richardson), som holder ferie i Venedig for anden gang og er faretruende tæt på at blive trætte af hinanden. Derfor er de ekstra åbne for stimulation af forskellige art fra denne mærkelige, hypnotiserende og stilfulde mand, som byder dem inden for i sit venetianske palads og fremkommer med de besynderligste bekendelser. Helen Mirren er hans tilsyneladende undertrykte kone og fjerde part i et lettere mystisk spil, som ledes af den tillokkende Robert. Christopher Walken har alt hvad rollen kræver - og mere til - af ormædt elegance og dunkel verdenssmerte som den gådefulde rigmand. Og den amerikanske instruktør Paul Schrader sørger for køligt kultiverede og betagende skønne Venedig-rammer om det ulmende drama. Schrader skuffede senest med Touch, men var i bedre form, da han i 1990 udsendte denne filmatisering af Ian McEwans roman.
The Comfort of Strangers/ Se Venedig og dø. TvDanmark, fredag kl. 00.20-02.05

*Michelle Pfeiffer er en karakterskuespillerinde i en glamourstjernes krop. At hun ligner en drøm af en californisk solskinsblondine hjalp i starten karrieren, men stillede sig siden i vejen for den. For eksempel kom der ikke mange tilskuere til Love Field, selv om den rummer en af hendes bedste præstioner som en jævn sydstatskvinde, der nærmest er besat af Kennedyfamilien. Mordet på Kennedy bliver det chok, der får hende til tage skæbnen i egen hånd, gøre oprør mod en tyrannisk ægtemand og rejse til Dallas for at overvære begravelsen. Afbleget og ordinær er hun en mindre heroisk udgave af Thelma og Louise, lettere nærsynet, men ledet af god vilje og et varmt hjerte. Og på vej mod Dallas bliver hun venner med den unge sorte Paul, der også er på flugt, fordi han har kidnappet sin datter fra et børnehjem. Der vokser en stærk solidaritet frem mellem hvid og sort, selv om omgivelsernes indgroede racisme ikke just befordrer venskabet. Filmen er instrueret af den dygtige Jonathan Kaplan som en road-film, der trods et lidt for eventyrligt plot leverer en lydhør skildring af hverdagsamerikanere i et 1960'-Amerika under stærk forandring, men stadig præget af bigotteri og racisme. Titlen Love Field er samtidig navnet på Dallas' lufthavn.
Love Field. TV2, lørdag kl. 21.45-23.35

*Jane Campion skabte en suveræn Guld Palme-vinder i Cannes med The Piano, en verdenssucces, som hendes næste opus, den forkrampede Portræt af en kvinde, slet ikke kunne leve op til. Men The Piano står stadig som et lille skarpslebet diamant af sanselig filmkunst, en 1800-tals-vision af tre menneskers ny-opdagelse af slumrende følelsesliv og seksualitet. Holly Hunter yder en magnetisk præstation som den stumme pianistinde Ada, der som postordrebrud ender på New Zealands brændingsbrusende kyst, ægteviv for en fantasiløs landbesidder. Men manden har en analfabetisk nabo (Harvey Keitel), der fascineres både Ada og hendes klaverspil. De to indgår en farlig pagt, der fører lige lukt til sanseberusende forelskelse og mulig tragedie. The Piano er ikke blot en visuel styrkeprøve, hvor New Zealands eksotiske natur er et udtryk for personernes lidenskaber, men også et intimt-sensuelt kammerspil, hvor et lille hul i Adas sorte strømpe forlenes med en erotisk intensitet, som langt overgår de fleste prustende samlejescener. Men i centrum står hele tiden Holly Hunters sortklædte Ada, med et brændende blik og en spinkel skikkelse, hvorfra der udgår ukuelig livsvilje.
The Piano. DR 2, søndag kl. 21.00-23.00

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her