Læsetid: 4 min.

FILM I TV

16. april 1998

*Luc Besson har, hvad man end vil mene om hans films kunstneriske kvaliteter, en international succes, som mange af hans franske instruktørkolleger nok misunder ham. Senest fik han et hit med den stort anlagte Det femte element, men allerede med den voldelige spændingsfilm Nikita fra 1990, imponerede han Hollywood-producenterne så meget, at de måtte lave deres egen version af historien med Bridget Fonda i titelrollen. Men hos Besson er det den kleine, men sexet smidige Anne Parillaud, der spiller narkomanen, som efter en livstidsdom får en ny chance som hemmelig dræber-agent for en mystisk anonym magt. Det er en himmelråbende usandsynlig filmisk tegneserie lige forelsket i sin egen voldelighed og sin iskolde, vidtdrevne stilsans. Gode navne som Jeanne Moreau, Jean-Hugues Anglade, Jean Reno og Tchéky Karyo låner masker til Bessons psykologisk uinteressante personer.
Nikita. DR 1, fredag kl. 21.30-23.20

*Bernard Rose er en ambitiøs englænder, der har slået sig på storladne historiske udstyrsstykker som en Beethovenfilm med Gary Oldman og en ny version af Tolstojs Anna Karenina. Men inden da slog han sine mere beskedne folder i skrækgenren. Candyman er dog ikke uden sine ærgerrigt surrealistiske momenter, og hører til genrens mere udspekulerede, effektfulde produkter. Den hovmodige studine Helen (Virginia Madsen) gør grin med hævdvunden sort folkeovertro og fortrænger den frygt, der ligger dybt begravet i selv en så begavet, moderne kvinde. Det straffes hun for resten af filmen, mens hun (som led i et studiespeciale!) går på research i Chicagos sorte ghetto, hvor en bøh-mand ved navn Candyman tilsyneladende er ansvarlig for nogle bestialske mord. Helen har en fatal forbindelse med dette monster, der er en slags reinkarnation af et racisme-offer. - Historien bevæger sig altså ud på mytens og den vilde fantasis overdrev, men har væmmelige og blodige effekter nok for de fleste skrækfans.
Candyman. TV2, fredag kl. 00.00-01.40

*Steve Martin bærer denne genindspilning af den gamle Spencer Tracy-Elizabeth Taylor-glorificering af 'det gode liv ifølge MGM' (Pauline Kael) frelst i land. Med smittende sardonisk galgenhumor spiller han den mere og mere desperate far, der ikke blot må se svigersønnen lægge beslag på sin højt elskede datter, men også må spendere astronomiske beløb på bryllupsfesten. Steve Martin paraderer en datterfiksering, der må kunne få incest-eksperter til at rykke uroligt i sædet, men pinligheden holdes på afstand af Martins formidable slapstick-komiske snarrådighed og legebarns-charme. Meget kan man tilgive en film, der f. eks. giver ham mulighed for at gøre afprøvningen af en gammel smoking til et kropsklovnende højdepunkt. Diane Keaton ses som hans kone, og Charles Shyer har instrueret uden at stille sig i vejen for Martin.
Father of the Bride/ Brudens far. DR 1, lørdag kl. 21.05-22.45

*Kate Winslet vil for evigt have sit navn knyttet til heltinderollen i Titanic, men allerede for fire år siden kunne man beundre hende i den hypnotiserende new zealandske film, Heavenly Creatures af skrækfilmspecialisten Peter Jackson. Det er en original blanding af gyserfantasi og tidssignalement fra de tidlige 1950'erne, hvor to teenagepiger opdyrker et glødende fantasiliv med Mario Lanza, Orson Welles og James Mason som idoler. De digter sig ind i 'fjerde verden' (som vi ser illustreret) og skriver løs på en fortløbende historie om konger og prinsesser. Pigernes fatale udvikling finder sted på en baggrund af sort skole, kadaverdisciplin og manglende forældrekontakt, og da 1950'ernes puritanisme stadig tynger med sin klamme håndspålæggelse, retter pigerne deres spirende seksualitet mod hinanden. Det fører til yderligere isolation og en forkrøbling, som får endog meget voldsomme følger. - Kate Winslet spiller den smukkeste og mest begavede af de to piger, i en sær historie, der baserer sig ret tæt på en gruopvækkende case history fra de new zealandske kriminalannaler. Men det er instruktør Jackson, der er filmens stjerne med sin stilistisk højtflyvende indlevelse i to pigers fordrømte og forsømte forår.
Heavenly Creatures/ Engel, min engel. TV2, lørdag kl. 22.15-00.00

*Mike Newell fik en gigantsucces med komedien Fire bryllupper og en begravelse. Inden da havde han gjort sig noget ujævnt bemærket, bl. a. med denne sædekomedie om fire meget engelske kvinder, der for ca, 100 år siden henter ny livskraft under et ophold i en pragtfuld villa ved Middelhavet. Det er den velkendte E.M. Forsterske historie om englændernes sjælelige genfødsel i det fremmede, her temmelig folkekomedieagtigt sat op, men dog lifligt spillet af Joan Plowright som den statelige gamle dame af den stålsatte viktorianske type, der efterhånden bliver mindre stram i betrækket.
Enchanted April/ Vidunderlige april. DR 2, søndag kl. 21.00-22.40

*DR 1 er gået over til hovedsageligt at vise film, der ligner udprægede sekundavarer, uden kendte skuespiller- eller instruktørnavne. Så når der annonceres med en filmatisering fra 1996 af Jane Austens elskede romanklassiker Emma, skal man ikke tro, det drejer sig om den vittige udgave fra samme år med Gwyneth Paltrows forbløffende gennembrudspræstation. Nej, der er tale om en britisk TV-produktion, der blev udsendt parallelt med den kulørte Defoe-serie i fire dele, Moll Flanders, og har samme manuskriptforfatter, Andrew Davies. Ifølge det bredt anerkendte engelske filmtidsskrift Sight and Sound er det en filmatisering, som er "tykhovedet, charmeforladt, ludkedelig og uden forståelse for romanen." Så er det sagt.
Jane Austen's Emma/ Emma. DR 1, mandag kl. 22.00-23.40

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu