Læsetid: 3 min.

Fri af fortiden

8. april 1998

Fascinerende japansk film om udkants-eksistenser

NY FILM
Sidste års prisvindere i Cannes var overraskelser. Palmerne blev delt mellem Shohei Imamuras japanske film Ålen og Abbas Kiarostamis
iranske The Taste of Cherries. Imamura var med sine dengang 70 år ganske vist ikke nogen nybegynder i filmbranchen, og i 83 vandt han også palmerne for sin Balladen om Narayama, men ellers har han ikke uden for en snævrere kreds af filminteresserede gjort sig bemærket internationalt.
Det bør ikke afholde fra at se Ålen, der er en original film, som i sin historie konstant overrasker ved ikke at leve op til de forventninger man som publikum altid sidder med og bruger i sin digten videre.
I sin form er den næsten postmoderne med en tvangfri brug af alle tonelejer, som den frit skifter mellem og blander: fra realisme til slap stick med tilknyttet komisk gangsterhistorie og indblandede elementer af det fantastiske, indlagte drømmeskildringer og tætte symbolske lag. Den stilistiske mangfoldighed er holdt sammen af et kunstnerisk temperament og bidrager til at forstærke modtageligheden over for en sært skæv historie med mange uforudsigelige drejninger og en konstant indfletning af nye historieelementer. Resultatet er blevet en underholdende og anderledes film, der faktisk ligesom Balladen om Narayama bringer os tæt på et andet Japan end storbyens højteknologiske.

Brændt barn
Hovedpersonen er Takuro, en lille embedsmand, der får et anonymt tip om at hans kone er ham utro. Det ender i et jalousidrab og otte års fængsel, men alt dette er faktisk overstået næsten under forteksterne, for det filmen vil fortælle om, er Takuros liv efter løsladelsen, hvor han slår sig ned på en forfalden og næsten forladt kyststrækning. Her vil han åbne en frisørforretning og i øvrigt passe den ål, der har været hans eneste ven i fængslet, den eneste han har 'talt' med i de otte år. Han er blevet menneskesky, men finder dog et par sære allierede, der også synes at være de eneste der frekventerer hans lille biks.
Men en dag hvor han er ude for at fiske, finder han en livløs kvinde i græsset. Han aner problemerne og henter sin tilsynsværge. Hun havde forsøgt selvmord, men slår sig nu i taknemmelighed ned hos sin modvillige redningsmand, der som brændt barn skyer ilden og helst ikke vil i for tæt kontakt med det modsatte køn. Og sin fortid vil han ikke tale om - lige så lidt som hun, der også har en historie bag sit selvmordsforsøg. Den oprulles efterhånden og griber ind i deres stille liv, der viser sig at rumme mulighederne for igen at finde en form for lykke, om end en opdukket fængselsfælle konstant truer den spæde usikre balance Takuro har opnået i sit liv.

Op af mudderet
Imamura er en instruktør med sans for det særegne, der i hans skildring får en næsten taktil kvalitet af nærvær og ægthed. Vi kommer hurtig på bølgelængde med dette miljø og dets outsidere, der har valgt denne virkelighed i et gudsforladt udkantsområde. Her prøver Takuro at glemme, "men hænderne kan ikke glemme," som han siger, kan ikke glemme den bestialske dåd. Som ålen gemmer han sig i den mudrede bund, har som den rejst langt for at finde netop dette sted for sit liv. Men som den, ender han også med at påtage sig ansvaret for et barn, hvis ophav han ikke kender. Han er på vej til at finde frem til en ny balance i sit liv - og ender med at sætte ålen fri. Han er nu ved at komme op af mudderet og fri af fortiden, parat til et nyt liv - forsigtigt, følende og lidt ængstelig, men alligevel med håb.
Det er noget livgivende ved film som Ålen, film der ikke følger den slagne vej og ved næsen trækker os gennem sin historie, men giver den rum til at udfolde sig og tilskueren mulighed for at gå på opdagelse i en fantastisk virkelighed og dermed måske opdage det fantastiske i sin egen.

*Ålen. Instr.: Shohei Imamura. Japan. Premiere i dag i Grand, København, Øst for Paradis i Århus og Cafébiografen i Odense

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her