Læsetid: 3 min.

Future 3 - lyden af næsten ingenting

18. april 1998

Danske Future 3 kaldte sig fremtiden, og nu er den her: På trioens anden CD giver de os deres mest forædlede version af stilhed, og hvor er der mange vitaminer i den oplevelse

NY CD
"Hvad jeg kunne tænke mig at lave til den musik. Det ved jeg sør'me ikke," svarede vennen, mens Future 3's bløde og ekstremt uhektiske klangtunger svang sig ud af højttalerne. Senere kom der dog et forslag, der var ligeså rammende, som det var underligt:
"Jo, jeg tror godt jeg kunne tænke mig at forbløde til den."
Umiddelbart lyder det som en rimeligt flabet karakteristik af en gruppe, der i højere grad end de fleste har fået publikum og især anmeldere til at juble vildt. Adskillige af sidstnævnte var endda lige ved at tage elektronisk musik alvorligt... Nu har de ikke noget valg længere.

Stilhed i Bru(g)sen
Future 3 debuterede i 1995 med We Are The Future. Og titlen var ikke spor overdrevet. De tre har gjort meget for at ændre ambient-musikkens ærgerlige ry.
Scenen beskyldes ofte for at være rygradsløse lydsmørerier, der egentlig hører hjemme i supermarkedernes højttalere.
Skulle nogen så driste sig til at smide Future 3 på spillen i Brugsen, vil det formentlig give bagslag: "Nej, jeg bryder mig i virkeligheden overhovedet ikke om den skjorte, men jeg er vild med den musik, I spillede, da jeg købte den..."
Der er langt fra lydtapet til lydkunst, men et lydtapet kan godt rumme en ekstra dimension midt i al sin underspillethed.
Dimensionen hedder i Future 3's tilfælde stilhed. Stilhed, der støder ind i Anders Remmer, Jesper Skaaning og Thomas Knak. Vi hører deres mest forædlede version af stilhed, lyden af næsten ingenting, og hvor er der meget mad i den oplevelse.
Komponisten John Cage gav en gang en koncert, hvor publikum skulle lytte til musik, han læste op fra nodepapiret. Der var ikke en lyd i koncertsalen, og publikum rasede - de gad ikke gøre sig den umage at høre et stykke musik, der kun fandtes inde i hovedet på musikeren.
Future 3 tager det næste skridt efter Cage. Vel giver de en smule efter for vores dovenskab, men hej, ellers var der jo ingen plade. I Remmer, Skaaning og Knaks kompositioner er der en ro, som ikke dæmper sindet, selvom den bader sjælen i lyse og venlige toner, der langsomt udvides og bygges op til en helhed.
Det beroliger ikke. Musikken er kun musikken: de smukt sammenvævede toner, de hysteriske og alligevel underdrejede, underspillede rytmer danner et maleri, som forsvinder ud af bevidstheden, når man drejer hovedet. Der er ikke noget at fortolke, men der er.
Future 3 efterlader maksimal plads til lytteren, det er op til en selv at administrere klangfladerne og transformere dem til det, man i Vesten kalder musik. For der er en hemmelighed gemt dybt under tonedynerne: Med Future 3 i højttalerne er vi allesammen discjockeys, allesammen remixere. Vi må selv gøre værket færdigt. Og det arbejde bærer lønnen i sig selv.
Derfor er det med en vis taknemmelighed, man lytter til en plade som Future 3's Stay with. Og alt det kan man tilskrive et frugtbart samarbejde mellem folk, der kan selv, men er bedre sammen: Anders Remmer, gymnasielærer, technoorakel tidligere rockmusiker og manden bag navne som Dub Tractor, Jet og Sølvpil, Thomas Knak er radiovært, discjockey og aktiv som Opiate og halvdelen af James Bong. Jesper Skaaning er postbud og komponerer under navnet Acustic.
Der er en fremtid for dansk elektronisk musik, så længe den drives frem af folk, der hellere vil udvikle, drømme og gå bag om, end tilfredsstille musikbranchens krav om ny, 'original' musik, der lyder som noget, man hørte i går.
Future 3 er en sti væk fra det hypede, det overstyrede og det mediefokuserede bullshit, der i dag kalder sig musikbranchen. Et stræde væk fra hyggesygen og en motorvej uden om personfikseringen. Trioen live er skikkelser, koncentrerede troldmænd med mystiske maskiner, der tager al deres opmærksomhed. Producerer lyd, der opsluger vores.
Måske var det alligevel ikke så flabet af min ven at ville forbløde til Future 3, liggende i et luksusbadekar i højloftede, stukhvælvede værelser, hvor klangene først kan stige sagte til vejrs- og siden tone så tøvende ud, som et første og sidste kærtegn...

*Future 3: Stay With... Danmark 1998. Voices of Wonder Records

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu