Læsetid: 3 min.

Den månesyge Pierrot

27. april 1998

Arnold Schönbergs Pierrot Lunaire i spændende nyopsætning på Kaleidoskop

MELODRAMA
Se, den blege vaskepige
Vasker lagner midt om natten,
Sine nøgne, hvide arme
Dypper hun i bækkens sølv

Som en matrød dråbe blod
Gløder på den syges læber,
Hviler over disse toner
Længsel efter undergang

Linierne kunne være et oplæg til en ny serie af Lars von Triers kildrende gys fra Blegedammen og omegn. Men det er det ikke. Det er uddrag fra Girauds tekst til Schönbergs Pierrot Lunaire, som spilles på Kaleidoskop i København.
Opsætningen er skabt af et ungt team, som præsenterer en forestilling, der tilføjer en ny og spændende tolkning til det historiske materiale.
Når vi om føje tid træder ind i et nyt århundrede, kan vi se tilbage på de musikalske tårne fra de forgangne 100 år. Schönbergs Pierrot Lunaire fra 1912 er ét af dem.
De musikalske fraser i værket er blevet arketyper, som har haft afgørende betydning for efterfølgende komponisters musik. Man har måttet tage stilling til Pierrot Lunaire, hvorfor det er naturligt, at denne musik klinger videre i den moderne musik, helt frem til vore dage.
I dette værk bruger Schönberg talesang. Det betyder at solisten skal tale i en bestemt stil og tonefald, men også på udvalgte steder synge rigtige toner. Komponisten er i dette værk ved at frigøre sig fra tonaliteten. Vi hører det også i musikken fra denne periode, f.eks. i de fem orkesterstykker op. 16 og i de seks små klaverstykker op. 19.

De glammende hunde
Pierrot Lunaire er tonesat for kvindestemme og et lille ensemble. I den aktuelle opsætning har Martin Tulinius og Mikkel Harder Munck-Hansen iscenesat musikken og tilføjet et 'visuelt design'. Skuespilleren indgår i et fascinerende spil med kvinden, der synges af mezzosopranen Helene Gjerris.
Denne danske sanger har i sin korte karriere ladet sig indforskrive i nok så mange projekter. Hun synger i Radiokammerkoret, hun har ageret syngende Barbidukke på Den Anden Opera, nu indgår hun i et erotisk spil med en mandefigur, der ikke er helt så uskyldsren, som den Pierrot, vi kender fra pantomimen.
Selve forestillingens setup spiller på de dunkle kræfter i menneskesjælen: Begær, freud'ske glammende hunde og underbevidsthedens dødsfest.
Bruddene med traditionen i værket spejler tidsånden før Første Verdenskrig, hvor sansning er lig med sensation. Det betyder at katastrofen ses som jeg'ets udfrielse i en undergang, hvis sansede oplevelse er langt vigtigere for personen end overlevelsen.
Helene Gjerris tilføjer forestillingen denne depraverede stemning, hun er Nattens Dronning i en ny betydning, hun er farlig og forførende. Og så synger hun rigtig godt. Gjerris er vokset op som korsanger, men hun er trådt ud af den anonyme rolle og bliver bedre for hver ny forestilling. Fra at være altsangerinde står hun nu frem som mezzosopran med et imponerende stemmeomfang.

Musikalsk opbakning
Kaleidoskop er et lille teater. Publikum sidder næsten på nakken af musikerne. Det giver musikken en tæthed og et nærvær, som ikke opleves i en koncertsal. Når varen tilmed leveres så godt, som musikerne fra Athelas Sinfonietta Copenhagen gør det, så bliver sansningen af totalteatret intenst og medrivende.
Pianisten Anne Marie Fjord Abildskov er ikke nogen altædende klaverløve, som bokser sig igennem hvad som helst. Til gengæld er hun en lydhør musiker, der tilbyder et bevægende indfølt spil, fyldt med nuancer og raffinementer.
Violinisten Anne Søe Iwan gør alting så rigtigt. Det ser legende ud, når hun udfører de svære ting på instrumentet. Respekten forstærkes ved tanken om det arbejdspensum, der ligger bag præstationen.
Sådan kunne man gå igennem det lille ensemble, musiker for musiker. Måske det lille ensemble kan gøre det endnu bedre, når de har spillet musikken sammen nogle gange. Allerede ved premieren holdt dirigenten glimrende i de musikalske tråde.

*Schönbergs 'Pierrot Lunaire'. På Kaleidoskop, Nørrebrogade 37. Spiller frem til 9. maj.
Iscenesættelse og visuelt design: Martin Tulinius og Mikkel Harder Munck-Hansen. Mezzo: Helene Gjerris. Indtaling af digte: Waage Sandø. Musikere fra Athelas Sinfonietta Copenhagen dirigeret af Thomas Søndergård.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her