Læsetid: 3 min.

Nej-sigere beskyldes for højreflirt

23. april 1998

JuniBevægelsens nej-kampagne til afstemningen om Amsterdamtraktaten beskyldes for at gå højrefløjens ærinde - Drude Dahlerup glæder sig over reaktionen

Det er plakaten med overskriften "Velkommen til 40 millioner polakker i EU," der får folk fra ja- og nej-siden til at tage afstand fra JuniBevægelsens kampagne.
Enhedslistens Frank Aaen mener, at JuniBevægelsen har begået et fejltrin: "Lige præcis den plakat er et fejltrin fra JuniBevægelsen. Ordlyden i overskriften slår nogle toner an, som minder om fremmehad, og det bryder jeg mig ikke om," siger Aaen.
Under overskriften om de 40 millioner polakker står der med småt blandt andet, at "EU skal tage godt imod de nye ansøgerlande. ... Men desværre er Amsterdamtraktaten et dårligt grundlag for udvidelsen mod Øst."
"En velkomst til de ansøgerlande," lyder det fra JuniBevægelsen, men som alt der er skrevet med småt, så er det svært at få øje på.
"Argumentationen nedenunder overskriften er fin nok, men når man ved, at ni ud af 10 personer ikke læser det med småt, så kan man frygte, at plakaten får den samme effekt, som når Pia Kjærsgaard går på skærmen med sine synspunkter og flytter 10.000 nej-sigere over til ja-siden," siger Frank Aaen, der dog ikke tager afstand fra kampagnen som helhed.
Junibevægelsens Drude Dahlerup havde ventet reaktionen og glæder sig over den.
"Formålet med denne kampagne var netop at få en reaktion" siger Drude Dahlerup, der mener at beskyldningerne om, at JuniBevægelsen går højrefløjens ærinde er noget vrøvl: "Formålet med plakaten om polakkerne er at starte en udvidelsesdebat ikke en flygtningdebat. Og det kan folk også godt forstå, hvis de læser teksten under overskriften og ellers hører vores argumenter," siger hun.

Skjult frygtkampagne
Overskriften med de 40 millioner polakker fik i går statsminister Poul Nyrup Rasmussen og udenrigsminister Niels Helveg Petersen i Berlingske Tidende til at kalde JuniBevægelsens kampagne for "politisk ulækker" og "dybt ubehagelig."
"Det minder mig om en skjult frygtkampagne imod samarbejde med andre folkeslag. Den appellerer til en tone i EU-debatten, som ingen kan være tjent med," sagde Poul Nyrup Rasmussen.
JuniBevægelsen afvsier kritikken: "Nyrup og Helveg er kun ude på at miskreditere os, fordi de ikke vil have en ordentlig debat om Amsterdamtraktaten og de problemer, som ligger i den. Hvis vi rammer ind i nogle fordomme om fremmede, så er det ikke tilsigtet og det er heller ikke den vinkel, vi lægger for dagen, hvis man læser argumentationen under overskriften", siger informationschef Lars Kaber fra JuniBevægelsen.

Topkarakter
Men uanset om JuniBevægelsen ikke har nogen intentioner om at spille på fremmedhad og nationalisme, så er det det, de gør, mener direktøren for reklamebureauet Ted Bates.
"Når jeg læser overskriften på plakaten uden at læse afsenderen, så kunne der lige så godt stå Dansk Folkeparti. Det er det samme som at skrive, at horder af polakker vælter ind over EU's grænser," sagde Jacob Hastedt til Radioavisen i går og gav i samme åndedrag kampagnen topkarakter, fordi dens budskaber er klare og ikke til at tage fejl af.
I Folkebevægelsen mod EF-Unionen er man tilbageholdende med at kritisere
JuniBevægelsens plakat.
Ole Krarup mener, at kampagnen som helhed er fremragende" men ville nok have valgt et andet ordvalg end "Velkommen til 40 millioner polakker."
"Det er hyklerisk, når statsministeren og udenrigsministeren beskylder JuniBevægelsen for at spille på fremmehad. Jeg kan godt se forskel på Pia Kjærsgaard og Drude Dahlerup, og hvis provokationen i overskriften kan sætte gang i en debat, så er det fint," siger Ole Krarup.
"I lyset af den flydende tryksagsstrøm, som taler udenom de grundlæggende problemer ved Amsterdamtraktaten, er der brug for provokationer. Og jeg bliver ikke stødt af dem" siger Krarup.
SF's Steen Gade, der er med i den tværpolitiske komite, Nyt Europa, kan ikke se, at det gør en forskel, at JuniBevægelsen under overskriften har tilføjet det mere menneskelige afsnit.
"Det er det fremmedfjendske budskab, der springer i øjnene. Afsenderen kunne lige så godt være Dansk Folkeparti med deres uhyrlige cocktail af EU-modstand og afstandtagen fra flygtninge og indvandrere," siger Steen Gade til Ritzaus Bureau.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu