Læsetid: 2 min.

Smagfulde og kolde dæmoner

7. april 1998

Jean Genet i Theater 2 Productions regi bevæger sig glat og moderigtigt på en knivsæg

TEATER
Til Jean Genie har Theater 2 Production sammensat et hold af, hvad de kalder "de nye unge vilde". Det er imidlertid en forestilling, hvor vildskaben er til at overskue, og tilskueren i hvert fald ikke rammes i sjæl/hjerte/mellemgulv/underliv, måske mere i intellektet, så man får lyst til at gå hjem og læse Jean Genet - for det er ham, hans liv og forfatterskab, forestillingen drejer sig om. Ikke en dårlig effekt af en teaterforestilling, bare ikke den katharsis, den rituelle renselse, programmet annoncerer.
I Jean Genets forfatterskab, baseret på hans egne erfaringer, er personerne tyve, alfonser, bøsser og mordere i fængsler og bordeller, sproget er råt, relationerne er vold og fornedrelse, og det har i sig selv givet anledning til furore og diverse frådende udfald som i Le Figaro (1949): "Så er det nok med denne stank af afløb, denne selvopfyldende uhumskhed, disse intellektuelle latriner!"
Selvfølgelig er Genets tekster et halvt århundrede og nogle tabuers fald senere i en vis, ydre forstand forældede, men personernes eksistentielle, seksuelle magtkampe og det dybest set moralistiske hos Genet taler gennem tiden. Det drejer sig om at etablere en identitet i det ekstreme, om at være angst og ond, ondere end andre, morder - om blot i tanken, påtage sig rædslen og se dæmonerne i øjnene.
Jean Genie er blevet til i et samarbejde mellem kunstnere fra forskellige områder
(teater, poesi, musik, billedkunst), ikke for at skabe et wagnersk gesammtkunstwerk, men et multiscenisk værk, som de selv benævner det. Det er en imponerende postmoderne collage af tekst (med Genet-referencer til tjenestepiger, balkoner m.m. for de indviede), musik og kommenterende video, hvor enhver må søge sine orienteringspunkter.

En tanke
Hvad jeg selv sad og tænkte på under forestillingen, var især at jeg sad og tænkte. Tænkte på hvor flot, spektakulært og vellydende det var. Tænkte at Jean Genet og hans personers eksistentielle desperation og fordømthed omkom i smagfuld, cool stilisering og teknisk virtuositet. At Jean Genie med sin multiæstetik bevæger sig glat og moderigtigt på en knivsæg, og at teatret her ved årtusindskiftet måske skulle give sig til at trække grænser omkring sig og markere sig som genre for at leve - i stedet for at opløse dem for at overleve.

*Jean Genie. Tekst: Lars
Plumhoff. Instruktion: Trulle Jansberg. Scenografi: Martin Bigum. Musik: Jesper Binzer. Medvirkende: Runi Lewerissa, Thomas Bendixen og Klaus Tange. Theater 2 Production. Odense, Vintapperteatret, 2.-18. april. Århus, MBT-danseteater Scenen, 20. april-2. maj. København: Kaleidoskop, 12.-23. maj

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her