Læsetid: 3 min.

Undfangelse i cyber space

22. april 1998

Filmværkstedets festival Digitale Dage viser Lynn Hershmans første spillefilm, 'Conceiving Ada', et teknologisk avanceret portræt af computersprogets pionér, Ada Byron King

FILMFESTIVAL
Den amerikanske kunstner Lynn Hershmans første spillefilm, Conceiving Ada, forener et feministisk budskab med et teknologisk og fortællemæssigt innovativt projekt til et overraskende helstøbt resultat.
Filmen, der er blevet vist både på Sundance og Berlin festivalerne, fremstår som et højteknologisk doku-drama om Lord Byrons datter, Ada Byron King, grevinde af Lovelace, en af victoriatidens helt usædvanlige kvindeskikkelser.
Ada Byron King (1817-52) var en markant matematisk begavelse, og hun er i de senere år blevet anerkendt som en pionér inden for den digitale revolution.
Hun udviklede det første 'computersprog', hun var med til at udtænke en computerlignende maskine (som dog ikke blev bygget før langt senere), og hun forudsagde muligheden for at skabe kunstigt liv.

Nutidigt modstykke
Samtidig kæmpede Ada Byron King for at overvinde modstanden fra omgivelserne, der havde svært ved at acceptere hendes 'upassende' videnskabelige ambitioner, et problem, der ikke blev mindre af Kings lidenskab for hestevæddeløb og hang til at involvere sig med stribevis af elskere.
Hershman fortæller historien om Ada Byron King (spillet af Tilda Swinton) gennem en nutidig kvinde, Emma, et moderne modstykke til Adas dilemma mellem karriere og kvindelighed. Emma forsker i genetisk hukommelse og kunstigt liv, og som et kuriosum guides hun gennem sine eksperimenter af mentoren Sims, en cyber-udgave af Timothy Leary. Alt ser lovende ud, indtil en graviditet kommer i vejen for forskningen.
Emma har udviklet en metode til - via virtuelle budbringere - at fremkalde scener fra Adas liv på computerskærmen, og da Emmas eget forhold begynder at vakle, kaster hun sig i desperation ud i risikofyldte eksperimenter, som gør det muligt for hende at kommunikere direkte med Ada.

Kvindeligt rum
Filmens primære substans er dialogen mellem Emma og Ada på tværs af århundrederne, et projekt, som dels danner afsæt for iscenesættelser af scener fra Adas liv, dels peger på paralleller mellem kvinders situation i 1800-tallet og på kanten til det 21. århundrede. Samtidig synes Hershman med Conceiving Ada at ville 'generobre' computervidenskaben og cyber space som et kvindeligt rum ud fra den betragtning, at området er så tæt forbundet med at skabe liv.
Typisk for Hershmans ikke videre subtile tone er en dialog, hvor Emmy og hendes kæreste diskuterer Frankensteins monster (virkelighedens Ada var veninde med Mary Shelley). Kæresten siger, at monstret var doktor Frankensteins skabning, hvortil Emmy svarer, at Mary Shelley skabte dem begge.
I det hele taget iscenesætter Hershman kønnenes kamp på en måde, så mændene gang på gang reduceres til overflødige kludedukker.
Lynn Hershman, født i 1941, bor og arbejder i San Francisco. Hun har ved flere lejligheder været introduceret i Danmark. I 1991 udstillede hun sin interaktive videodisc, Deep Contact, på Video Galleriet i København, efterfølgende producerede hun langvideoen Shooting Script - A Transatlantic Lovestory sammen med de danske videomagere Ulrik Al Brask og Knud Vesterskov, og en række af hendes væsentlige videoværker som Elektronisk Dagbog, Longshot og Seeing is Believing indgår i Statens Filmcentrals distribution.

Dobbeltliv
Hershman placerede sig i 70'erne centralt på den feministiske del af Californiens avantgarde-scene med sine kontroversielle sted-specifikke værker, ikke mindst Roberta Breitmore, der involverede, at hun fra 1975 til 78 levede et dobbeltliv som henholdsvis kunstneren Hershman og den vampede low life-kvinde Breitmore.
Siden midten af 70'erne har Hershman instrueret mere end et halvt hundrede film og videoer, og Conceiving Ada ligger i logisk forlængelse af produktionen. Teknisk og fortællemæssigt hæver den nye film - produceret for ZDF/Arte - sig imidlertid langt over de tidligere værker, og selv om budskabet og den politiske korrekthed virker noget tyngende for fortællingens flow, har filmen meget at byde på, ikke mindst hvad angår den konsekvente brug af elektroniske kulisser.

*Conceiving Ada. Instr.: Lynn Hershman Leeson. USA. 1997. 85 min. Filmhuset, København, 24. april, kl. 16.00

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her