*Spanske film har ofte en ydre farveglød og indre heftighed, som de nord-europæiske film mangler. For eksempel den unge Bajo Ulloas Pigen, der ikke kunne le, et fascinerende kriminaldrama om et monster af en morder, der vækkes til en anelse menneskelighed af en tilsyneladende retarderet pige. Det er en drigtigt konstrueret, visuelt strengt kontrolleret film om hidsig macho-vold og sjælelig frelse, iscenesat med et iøjnefaldende talent for spændingsskabende, urovækkende detaljer. Her er en fabulerende dristighed, som man i reglen kun finder under sydlige himmelstrøg, forbundet med en visuel lækkerhed, som godt kan virke noget paradoksal i den rå sammenhæng. Men Pigen, der ikke kunne le, der gik herhjemme i Gloria for to år siden, er en seværdig film af et af spansk films største unge talenter.
La Madre Muerta/ Pigen, der ikke kunne le. TV 2, torsdag kl. 23.20-01.15
*Paul Verhoeven, hollandsk instruktør med spektakulær Hollywood-karriere, var ikke så heldig med Las Vegas-filmen Showgirls, men som action-instruktør er han blandt de førende. Det beviste han med Robocop og for nylig med Starship Troopers, og også Sidste udkald (Total Recall) fra 1990 har en høj stjerne blandt genrens yndere. Her drejer det sig om en historie med Arnold Schwarzenegger som en Mars-rejsende i det 2100. århundrede - et offer for hjernemanipulation med meget at hævne. Filmen er blevet set som en slags grovkornet udgave af Blade Runner og henter da også inspiration fra samme science fiction-forfatter, Philip K. Dick, i dette tilfælde en novelle med titlen We Can Remember You for It Wholesale. Sharon Stone og Rachel Ticotin har de to kvindelige hovedroller.
Total Recall/ Sidste udkald. DR 1, fredag kl. 22.45-00.35
*Dirch Passer er sjovere end han har været længe, skrev Anders Bodelsen her i bladet om denne danske farce fra 1965, der fik en lidt pænere kritikermodtagelse, end Passer-film på den tid plejede. Passer er millionæren Jens, som mister hukommelsen og som et nyt og pænere menneske opdager, at han er meget upopulær som playboy-millionær. Det prøver han så at lave om på i sin 'hukommelsesløse' udgave. Manuskriptet er tyndt (som næsten altid, når Peer Guldbrandsen signerede), og instruktøren Ebbe Langberg forsøger at peppe op på det med midt-60'er-smartness, for eksempel en tilstræbt lækker ungkarle-lejlighed, der er et mareridt i datidens hæsligste indendørsdekorative stil. Axel Strøbye gi'r den hele armen og mere til som hidsig impressario, men Passer er jo Passer og kan selvfølgelig ikke dominere en film uden at være morsom.
Pigen og millionæren. DR 1, lørdag kl. 21.10-22.50
*Susan Sarandon kan ses i meget ung og yndig udgave som pigen, der med sin kæreste udsættes for grove løjer og lokkende umoral i denne højt elskede kultfilm. Og kult er ikke et tomt ord, for her er tale om årelange sessions, hvor filmens fans lever støjende og syngende med i dette campede musikalske skræk-show centreret om den liderlige transvestit Frank N Furter og et malerisk galleri af groteske bifigurer. Teaterstykket var forrygende, mens filmen kører lidt tungere i scenebundet forkrampethed og kaos. Men Tim Curry er den definitive Furter, en komisk-sensuel udfordring i sort undertøj og med et helt arsenal af bøssede rockstjerne-manerer.
The Rocky Horror Picture Show. TV 2, lørdag kl. 23.15-00.55
*Albert Finney går Anthony Hopkins i bedene i dette portræt af en følelseshæmmet super-engelsk gentleman, en af Hopkins' specialiteter. Det er kostskolelæreren Crocker-Harris, der har gjort sig grundigt upopulær med sin terpende undervisningsform. Nu er han blevet en fortidslevning på skolen, og i afskedens stund gør han sit regnebræt op og finder minus på alle poster, ikke mindst den ægteskabelige. Dog: Ikke alle hans ord er faldet i gold jord, og Crocker-Harris får mod og styrke til at gøre en værdig sortie. Filmen er en opdatering af den meget britiske Terence Rattigans en-akter The Browning Version, der i 1951 blev filmatiseret med en fremragende Michael Redgrave. Men Albert Finnys optøede pedant er fuldt ud konkurrencedygtig, en robust mand gået i frø, med et åbent ansigt, der i virkeligheden passer skidt til den påkrævede stive overlæbefacon - smertefuldt og gennemtrængt af såret stolthed som det er. Greta Scacchi er hans ondskabsfuldt frustrerede kone og Michael Gambon den opportunistiske rektor i Mike Figgis' solide instruktion.
The Browning Version/ Livets skole. TVDanmark, lørdag kl. 20.00-21.45
*Douglas Sirk var en af Rainer Werner Fassbinders mestre, og der findes dem, der mener, at den produktive tysker ikke nåede Sirk til sokkeholderne. I hvert fald er Sirks berømte 1950'erne-melodramaer fra Hollywood en speciel oplevelse: Nemlig den at se en suverænt stilsikker, sophisticated instruktør delvis omskabe trivielle ugebladshistorier til tvetydige indblik i forløjede, selvbedrageriske og livsfjendske amerikanske miljøer og holdninger. Altsammen i en blankpoleret Technicolor-stil som glasur over kagen til føljetonpublikummet, men med en udpræget bismag af halvskjult ironi og kritik. Den store læge, der så afgjort bør kendes under sin originaltitel Magnificent Obsession, er et typisk Sirk-melodrama med en absurd handling og en række variationer over begrebet blindhed: det er Jane Wyman, der har mistet synet og, tro det eller ej, unge Rock Hudson, som er den store læge, der prøver at gøre hende seende. Sirk var i øvrigt tysk af fødsel og udfoldede sig i 1930'ernes tyske film, indtil nazistyret blev ham for meget. Hans film bruges i reglen som eksempler på 'stilens' triumf over 'indholdet', især når hele Hollywoods stilkunnen bruges til at forgylde et absurd manuskript.
Magnificent Obsession/Den store læge. TV3, søndag kl. 14.50-16.45