Læsetid: 3 min.

En lille brik i det store telespil

12. maj 1998

TeleDanmarks nye indehaver i Texas, SBC, har det godt med fagforeninger, men svært med forbrugerne

BOSTON - Det varede kun et halvt år. Så længe tog det, inden TeleDanmarks moderselskab skiftede navn og geografisk opholdssted fra Ameritech Corp. i Chicago til SBC Communications Inc. i San Antonio, Texas.
Og det bliver formentlig ikke sidste gang, at det i international sammenhæng lille danske teleselskab skifter indehaver. Så turbulente forhold hersker der for tiden på det globale telemarked.
For Informations læsere kommer gårsdagens ejerskifte næppe som den store overraskelse.
Dagen efter salget af TeleDanmark sidste oktober varskoede vi, at Ameritech formentlig ikke "vil overleve lang tid som selvstændigt amerikansk teleselskab."
Begrundelsen var ganske enkel: "Ameritech bliver mindre og mindre på et marked, hvor koncentrationen øges. Koncernen risikerer derfor på lang sigt at blive overtaget af en rival."

En lille brik
Regeringen og Folketing kaldte dengang salget til Ameritech for et uundgåeligt skridt, som globaliseringen påkaldte.
Fordelen, hed det, ville være tilførsel af ekstra kapital og ny teknologi.
Men fra i dag er TeleDanmark del af verdens største telekoncern SBC Communications, hvis omsætning sammen med Ameritech løber op i knap 850 milliarder kroner - næsten svarende til Danmarks bruttenationalprodukt. Det er ikke så lidt af en nedpriotering for det danske teleselskab, der bliver en mindre brik i en amerikansk gigants internationale strategi, end danskerne oprindeligt havde forestillet under Ameritechs ledelse.

Kendte ansigter går
Ikke alene det. Efter alt at dømme vil TeleDanmark inden længe miste forbindelsen til topledelsen i Ameritech, som man havde lært at kende under forhandlingerne sidste efterår og i de første seks måneder efter handelen.
Formand og koncernchef Richard Norbaert vil sammen med de fire-fem nærmeste medarbejdere ifølge forlydender i amerikansk presse forlade Ameritech med et gyldent håndtryk på 33 mio. dollar i lommen.
Indtil videre bliver Norbaert dog, hedder det i gårsdagens pressemeddelelse fra SBC, der taler meget høfligt om en fusion mellem de to selskaber og lover Norbaert og hans topchefer en plads i bestyrelsen på et senere tidspunkt, skønt det texanske selskab i virkeligheden har købt Ameritech rub og stub.
SBC's bestyrelsesformand og koncernchef Edward Whitacre Jr. har ry for at udøve absolut kontrol med sine sattelitselskaber rundt omkring i USA og sætter ikke lid til adopterede ledere fra andre teleselskaber.
"De erstattes af hans egne ledere fra Texas," skriver Wall Street Journal.
Hvad overtagelsen betyder for TeleDanmark, vil tiden vise. På kort sigt vil ejerskiftet give en følelses af ustabilitet og usikkerhed om fremtiden. På langt kan SBC vise sig at være en bedre partner end Ameritech - i det mindste for TeleDanmarks 15.000 ansatte og for Telekommunikationsforbundet.
"Vi har et langt bedre forhold til SBC end Ameritech. Jeg vil kalde det meget positivt. Sidste år talte Ed Whitacre f.eks. som den første koncernchef på vores årsforsamling og han fik stående bifald," siger Jeff Rechenbach, afdelingsleder for Communications Workers of Americas i Midtvesten.
SBC følger ikke en fagforeningsfjendsk linie, som de fleste andre virksomheder i USA's sydstater.
"I modsætning til Ameritech har SBC aldrig prøvet at tryne os. De lader os organisere medarbejdere i nye selskaber, som SBC har overtaget. Ledelsen garanterer jobsikkerhed og undgår så vidt muligt at afskedige medarbejderne. Virksomheden baserer ikke sin vækst på at underbetale medarbejderne," siger Jeff Rechenbach til Information.
I går forudsagde SBC Communications, at købet af Ameritech vil skabe synergi mellem de to regionale selskaber. "Det vil i længden spare på omkostningerne og øge omsætningen i en sådan grad, at det samlede antal medarbejdere i koncernen forventes at vokse i de næste fem år," hedder det i pressemeddelelsen.
Liberaliseringen af USA's telemarked i 1996 havde til formål at øge konkurrencen, sænke taksterne og yde bedre service. Men det omvendte er sket, og hverken SBC eller Ameritech adskiller sig fra normen. Texas-selskabet er berygtet for sin ensidige fokus på at fylde aktionærernes lommer, mens abonnenternes interesser som regel kommer i anden række.
Efter at SBC sidste år overtog det californiske teleselskab Pacific Telesis modtog delstatens ombudsmand et utal klager over dårlig service fra forbrugerorganisationer, som mente, at Pacific Telesis som et lokalt selskab ville have investeret mere i at forbedre service.
I går var oplysninger om SBC's internationale planer sparsomme. Selskabet har bl.a. interesser i det franske mobilteleselskab Cegetel. Det må derfor anses som et plus for SBC at kunne overtage Ameritechs flertalsposter i Belgacom og TeleDanmark, der kan tjene som spydspidser i en større europæisk strategi.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu