Læsetid: 2 min.

Modbevist pessimist

16. maj 1998

Man Ray, den metodiske og nonchalante kunstner, levede altid i defensiven

FOTOGRAFI
De to franske journalister, Pierre Descargues og Catherine Valogne, frekventerede, interviewede og fotograferede i 60'erne et hav af dengang ukendte, men senere meget kendte kunstnere. De var nære venner med bl.a. Richard Mortensen og Robert Jacobsen. Blandt deres 'ofre' var så forskellige personligheder som Ray Bradbury, Georges Bataille, den unge Umberto Eco og den aldrende Duchamp. De har netop udgivet en fascinerende bog, en portrætsamling af over 100 personligheder i billeder og ord. Om Man Ray, der på fotografiet - i modsætning til de selvportrætter, han havde taget i årenes løb - fremstår som træt og lidt distræt, skrives der:
"Jeg har aldrig banket på døren til Man Rays atelier i Rue Ferou, uden lige at trække vejret dybt en ekstra gang. For Man Ray var det frieste menneske, jeg nogensinde har kendt. Han skrev: "Jeg foretrækker at være en modbevist pessimist, fremfor at være en modbevist optimist."
Jeg tror egentlig, at han var en blid mand, men han levede altid i defensiven. Når jeg til enhver tid var lidt nervøs for at stå over for ham, så var det, fordi han for mig var dén kunstner, som havde skabt alt muligt: objekter, fotos og film - bedre end mange professionelle, men uden nogensinde selv at ville være professionel.
Han gik ubesværet fra det ene felt til det andet. På én gang metodisk og nonchalant. I det store atelier rakte brændeovnens skorsten op mod loftet, hvorfra der han en stor lysekrone uden lys, og en ubevægelig mobile: en afbalanceret struktur af ti bøjler, stålhager og en træbue. I et udstillingskatalog har dette værk, Obstruktion, to dateringer: 1920 og 1970. Det viser netop hans nonchalance: hvis et værk var blevet væk i årenes løb, så lavede han blot et nyt.
Engang havde eleverne på Akademiet til hans begejstring skudt med skarpt på en metronom, som balancerede et foto af et øje, og som Man Ray havde kaldt Objekt der skal ødelægges. Han fabrikerede blot en ny, og kaldte den Indestruktibelt objekt.
Han var virkelig fri. Engang malede han et realistisk billede, til sine surrealistiske kammeraters bekymring. Han svarede blot: "Jeg gjorde det bare, fordi det ikke var meningen, at jeg skulle gøre det."

*'Vu, vus, Vues', Photographie et textes de Pierre Descargues, Catherine Valogne, ed. Cercle d'Art, Paris 1998

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu