Læsetid: 6 min.

Nye rammer efterlyses

6. maj 1998

NUMUS Festivalen for ny musik måske ved en skillevej - Fernisering med de unge vilde på Aarhus Kunstmuseum

FESTIVAL
Grandiost mislykket er for meget sagt, men det er forbandet uheldigt, at 20 års jubilæet for Danmarks mest nyskabende festival for kompositionsmusik blev afviklet under denne for landet så alvorlige situation. NUMUS-publikummet var under de fleste koncerter reduceret til den trofaste menighed. Disse hardcore festivalister gik til gengæld ikke gik forgæves. NUMUS Festivalen havde som sædvanlig gode ting at præsentere: Nye værker, musikere og ensembler, der viser nye veje i vor egen tids musik.
NUMUS var udvidet med flere dage dette år. Jubilæet skulle markeres. Spændende ting fra århundredet blev hentet frem, helt nye ting så dagens lys. Man kunne opleve LINensemblet med gæster. Hvilket var udmærket, men dog intet at regne mod den oplevelse det var at høre Zapolski Kvartetten. Denne strygekvartet har fået en ny bratchist, som skal 'indkøres' i repertoiret og i den samlede strygerklang. Men allerede nu lyder det rigtig godt. Klangen er homogen, rundere og blødere end f.eks. Kontrakvartettens.
Zapolski Kvartetten opførte tre værker, som alle bør høre til det klassiske repertoire: Bent Sørensens strygekvartet nr. 4 Schreie und Melancholie, György Ligetis 1. strygekvartet Metamorphoses Nocturnes, og Per Nørgårds strygekvartet nr. 8, Night Descending. Ikke musik for tøsedrenge, men tværtimod musikalske monolitter, der byder musikerne nok så store udfordringer.
Kvartettens leder, 1. violinisten Alexander Zapolski, er russer. Han kan også opleves i en mere tilbagetrukket rolle i Radiosymfoniorkestret. I 'fritiden' sidder han i forgrunden og spiller job med sin egen strygekvartet. En fuldblodsmusiker er denne Alexander Zapolski, der dygtigt har samlet kolleger i den strygekvartet, der måske er landets bedste.

Svenske svin
Hvis ikke en landsdækkende arbejdskonflikt kan tømme en koncertsal, så bør det svenske ensemble Perler for Svin kunne gøre det. De skal bare spille noget af den musik, ensemblet spillede fredag i Musikhusets Lille Sal. Det meste af det, ensemblet spillede, sagde mig intet som helst, med musik af islandske Atli Heimir Sveinsson som absolut bundskraber. Tilmed er ensemblets måde at præsentere værkerne på så irriterende friskfyragtig i forsøget på at være anderledes, at priser sig lykkelig over, at man ikke havde inviteret en ledsager med.
Så var det dog befriende at opleve Jürgen Hocker give en gennemsolid indføring i Conlon Nancarrows musik. Nancarrow besluttede tidligt i sit liv, at det selvspillende klaver skulle være det musikalske medium. Han fabrikerede selv klaverrullerne efter sindrige systemer med meget komplekse temporelationer. Det tog ofte mere end et år at komponere blot fem minutters musik.
I begyndelsen af 1980'erne kom Nancarrow til Tyskland, hvor han medvirkede ved koncerter med György Ligeti, som forinden havde udråbt Nancarrow som århundredets største komponist. Verden så denne helt igennem originale musik, som nu findes tilgængelig på plademærket Wergo.
Jürgen Hocker var manden, der fandt et selvspillende Bösendorfer flygel. Han satte det i stand og fik grønt lys fra både Nancarrow og Ligeti til at turnere rundt som formidler med de selvspillende klaverer. Hocker har været i Aarhus før. Denne gang spillede også pianisterne Helene Bugallo og Amy Williams firhændigt klaver på samme koncert. De to kvinder spillede faktisk nogle af de tidlige ting, Nancarrow havde komponeret for selvspillende klaver. Musik, der engang blev betegnet som uspillelig. Faktisk foretrak denne lytter den levende fortolkning frem for den mekaniske.

Tiden i musik
Nancarrow døde den 10. august 1997. Allerede i 1993, da jeg mødte komponisten i Mexico City, var han syg og komponerede ikke længere.
I Mexico Citys smukke kulturhus Belles Artes kunne Nancarrow og vi andre tilrejsende opleve komponistens værk fra 1938, Toccata for violin og selvspillende klaver. Erwine Arditti spillede violinstemmen, det mekaniske klaver var Nancarrows eget, som til lejligheden var hentet ind i koncertsalen. De umenneskelige krav til violinisten betød i sin tid, at værket ikke blev opført. Det fik komponisten til at koncentrere sig om det mekaniske klaver, hvor der ikke var udførelsesmæssige problemer.
I forbindelse med Nancarrows musik får man en næsten fysisk oplevelse af tiden. Man kan se hulmønstrene bevæge sig på rullerne, man kan se tangenter bevæge sig i et særegent spil i forhold til hinanden. Når to selvspillende klaverer sættes over for hinanden, som det var tilfældet i Aarhus, med opførelsen af en af Nancarrows sidste såkaldte Studies, kan man opleve tiden i musikken som noget meget nærværende.
Mødet med Nancarrows musik kunne med fordel have været drøftet på et seminar af byens konservatorium og musikinstitut. Kapaciteter som Jonathan D. Kramer og Monika Fürst-Heidtmann har vist, at de har interessante ting at fortælle om tiden i musikken. I tilfældet Nancarrow ikke mindst Fürst-Heidtmann, som har kendt Nancarrow personligt. Hun er en fremragende formidler, bl.a. vist i det tyske tidsskrift Musik Texte.
For slet ikke at tale om danskeren Erik Christensen, der har udgivet en bog om emnet. Hvis jyderne vil beholde NUMUS Festivalen i Aarhus, hvilket flere tilsyneladende vil, kunne de til at begynde med lade som de var interesseret i den. Det er forstemmende at opleve, hvor få århusianske musikfolk - studerende, udøvere og lærere - der viser interesse for festivalen. Dette så meget mere besynderligt, når der er så meget godt at opleve.
En af grundene kan være, at NUMUS er alt for sent ude med programmet. Det er meget svært at planlægge kurser eller lægge beslægtede initiativer op ad NUMUS. Konservatorier og musikinstitutter kan simpelthen ikke rykke så hurtigt. For slet ikke at tale om musikinformationscenter og fagtidsskrift. Arrangørerne kan ikke forvente, at verden selv skal opdage, at der er NUMUS Festival og på ingen tid indrette sig efter den.
NUMUS Festivalens fremtid blev diskuteret på et møde, hvor mulige nye platforme blev præsenteret. Undertegnede savner en stor samtidsfestival for ny musik i Danmark, der kan præsentere større og bredere, og ikke mindst med en organisation, der kan operere mere professionelt end hidtil.
Det er for så vidt ikke nogen kritik af den eksisterende NUMUS Festival - det er faktisk imponerende hvad de få praktiske grise kan udrette med de få midler, der er til rådighed. Men det kan ikke fortsætte på denne måde.
Jeg taler om en festival med en fuldtidsansat kunstnerisk leder, og dertil knyttede ansatte, der kan samle musikinstitutioner, der hidtil har arbejdet uafhængigt af hinanden.

Billedklang
En sådan festival ville ikke have undladt at koordinere et eller andet med Aarhus Kunstmuseum, der i festivalugen havde fernisering Kirsten & Palle Diges Samling, præsenteret som Nedtælling - Farvel til 80'erne.
Informations udsendte skal slet ikke udråbe sig som kender af 80'ernes unge vilde, så når han skriver, at han havde en meget stor oplevelse ved at se værker af f.eks. Michael Kvium, Christian Lemmerz, Jacob Schokking, Peter Bonde og Berit Jensen, så skal det ikke opfattes som andet end en såkaldt almindelig læsers umiddelbare fascination af et område.
Samme amateur kunne endog nyde Mønsteds kitsch-samling på samme kunstmuseum. Og han kunne nyde Vilhelm Lundstrøms (1893-1950) kæmpemæssige oliemalerier eller 'kartoner' i bunden af vandrehallen i Scandinavian Center, arbejder, der tjente som forlæg til de vægmosaikker, der pryder Frederiksberg Svømmehal.
I den store tyske bog Vom Klang der Bilder knyttes billedkunst og musik sammen på en tankevækkende måde. En stor vedkommende NUMUS Festival ville have fanget de unge vilde i maleriet og sat dem over for eller sammen med de unge danske komponister. Kunstmuseet havde her arbejdet sammen med Musikhuset. Måske et flop, men måske alligevel ikke... Det synes jeg lige man skulle tænke over.

*NUMUS Festival 25. april-3. maj. I samarbejde med Aarhus Musikhus. Kunstnerisk leder: Karl Aage Rasmussen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu