Læsetid: 4 min.

Børnebogen som sandhedsvidne

19. juni 1998

Den dokumenterende roman er på vej ind på en central plads i børne- og ungdomsbogsmarkedet - spørgsmålet er om den vil tage skridtet fuldt ud eller vil nøjes med de små forskønnelser

BØRNEBØGER
En gammel hæderkronet genre som robinsonaden - fortællingen om den ensomt strandede i ødemarken - kan finde sin moderne pendant i den halvdokumentariske afdeling. I canadieren Gary Paulsens Øksen fortælles historien om, hvordan 13-årige Brian nødlander med fly i en sø i det store canadiske tomrum, efter at flyets pilot har fået et dødeligt hjerteslag. Med sig i bagagen har han kun den økse, hans mor har foræret ham i afskedsgave og 'hemmeligheden' om moderens utroskab og forældrenes forestående skilsmisse.
Øksen får afgørende betydning for hans overlevelse, mens den stadigt tilbagevendende tanke om 'hemmeligheden' glider ud i ligegyldighed for drengen såvel som for historien. Han finder ud af at klare sig, og da endelig redningen kommer efter næsten to måneder alene i vildmarken, har hans bevidsthed næsten sluppet tanken om civilisationen. Hans værdisystem er blevet radikalt forandret, så han er mere optaget af den mad, han er ved at tilberede end af konsekvenserne af at blive fundet.
I bogens efterskrift fremstilles historien som virkelighed. Om den er det, skal jeg ikke kunne sige, men det overraskende er den iver, forfatteren derigennem lægger for dagen for at verificere sin historie. Man får at vide, hvordan det gik drengen sidenhen, man hører om hans udvikling, og sågar hans forældres forliste ægteskab og hans egen tilbageholdelse af 'hemmeligheden' digtes der videre på. Ganske uden grund i øvrigt for moderens utroskab er tilsyneladende slet ingen hemmelighed, kun for drengen selv. Dokumentationslysten forsøges således uden synderlig succes indarbejdet i en psykologisk ramme. Overlevelseshistoriens fundamentale spænding og fascinationsværdi skal imidlertid ikke fraskrives den.

Sentimentale sandheder
Michael Cadnums ungdomsroman Savnet er uden dokumentarisk efterskrift, men minder i sig selv svært om moderne amerikansk dokumentar-programmer. Her fortælles historien om, hvordan storesøsteren i den i øvrigt velfungerende, velhavende middelklassefamilie pludselig en dag forsvinder. Den fortælles gennem lillebror, og sproget er hemingwaysk kort og enkelt, hvilket i starten fascinerer, men - alt som handlingen ikke skrider frem, men tværtimod står bomstille - i længden lammer læseren med kedsomhed. For der er ikke som hos Hemingway noget bag overfladen. Det er et forsøg på et portræt af en kriseramt familie med de psykiske og kommunikative følger en sådan krise har på familien.
Men emnet bevæger sig aldrig udover det strengt private og harmonisøgende. Der slås ingen skrammer i familieidyllen, og det hele ender i intet.

Forskønnelser for børn
I Dianne Bates Bare jeg kunne forsvind søges familieidyllen også bevaret på overfladen af moderen, der jævnligt gennembankes af faderen. Først da de tre mindste børn siger fra og stikker af, fordi de også får alvorligt del i bankene, tvinges hun til at vælge side.
Historien ses gennem den 13-14-årige Mias synsvinkel, og den skrider forudsigeligt men ikke særlig realistisk frem, idet moderen pludselig vinder selvtillid til at bygge en ny tilværelse op, faderen bliver et nyt menneske gennem fængeslopholdet, og familien - dog uden faderen - begynder et nyt liv ude på landet i fsunde omgivelser.
Bagest i bogen kan man finde adresser mm. på Børns Vilkår, Red Barnet og Ung på Linjen. Igen et eksempel på trangen til at bruge litteraturen som dokument. Uden litterære ambitioner, men letlæst og anvendelig i skolen. Men troværdigheden er det så som så med.
Den glemte fortid
Endelig er der Scott O'Dells lille De kaldte mig Angelika om slaveriet i Dansk Vestindien i 1700-tallet. Her dokumenterer den amerikanske forfatter et stykke danmarkshistorie vi ikke har grund til at være stolte af. Vi følger negerprinsessen Raisha og hendes slægtninge og stammefrænders svigefulde salg til de danske købmænd, formidlet af den rivaliserende nabostamme, deres overfart til Amerika og ankomst til Vestindien.
Her sælges Raisha og får navneforandring til Angelika, men hun involveres i et af de blodigste slaveoprør i vestindindiens historie. Det strækker sig i virkeligheden over flere år (her forkortet til ukendelighed), men ender med nedkæmpelse af oprøret ved franske troppers hjælp. En del af oprørerne foretrækker imidlertid at begå kollektivt selvmord, heriblandt oprørslederen, der i fiktionen er Angelikas kæreste. Selv vælger hun imidlertid livet på grund af "de små spark inde i maven", og romanens sidste ord lyder: "Vores barn bandt mig til den jord, jeg stod på, bandt mig til livet for evigt."
Taget i betragtning af de overlevende, tilfangetagne oprørere i virkelighedens verden blev radbrækket, pisket eller brændt til døde ved en festlig fransk-dansk banket efter nedkæmpelsen, er epilogens ord, der fortæller, at hun bliver ført til den franske ø Martinique og efter et år får sin frihed sammen med sin datter, mildt sagt utroværdige. Bogen er renset for de blodige og brutale detaljer, virkeligheden rummede - de fleste mennesker, man møder - hvide som sorte - er ærlige og gode fra starten, eller de ender med at blive det, og kun ude i periferien bevæger der sig disse sære størrelser rundt, der må være årsagen til hele miseren.
Den danske udgave er forsynet med et uddybende og dokumenterende efterskrift, der retter en smule op på forskønnelserne. O'Dells bog kan imidlertid ikke anbefales som "vigtigt læsestof for moderne, danske (skole)børn," som det hedder i pressemeddelelsen.
Dertil er den alt for langt fra den ubehagelige sandhed.

*Dianne Bates: Bare jeg kunne forsvinde. Oversat fra engelsk (Australien) af Lone Billum. 144 s. + 3 rådgivningsider. 178 kr. CDR-forlag,
*Scott O'Dell: De kaldte mig Angelika. Oversat fra engelsk af Mette Ryden. 131 s. + 8 s. efterskrift. 195 kr. KLIM.
*Michael Cadnum: Savnet. Oversat fra engelsk af Arne Herløv Petersen. 175 s. 198 kr. CDR-forlag.
*Gary Paulsen: Øksen. Oversat fra engelsk (Canada) af Ib Høy Hansen. 171 s. + 4 s. efterskrift. 198 kr. CDR-forlag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her