Dinosaurer på fuglebrættet

22. juni 1998

I morgen præsenteres hidtil hemmeligholdte dinosaurfund, der skulle bekræfte teorierne om dino-saurerne som fuglenes ophav. Men skeptikerne lader sig næppe overbevise

DINO-FUND
Lige siden den engelske biolog Thomas Huxley i 1868 fremkom med sin teori om et tæt led mellem fugle og dinosaurer, har ideén udgjort en vanskelig problemstilling for udviklingshistorikere: Lykkedes det dinosaurerne at undgå udslettelsens grumme kniv ved skridt for skridt at ændre sig til de fugle, vi kender fra i dag?
I løbet af de sidste årtier har palæontologer indsamlet bunkevis af bevismateriale, som støtter teorien om fugles dinosauriske oprindelse. Og da Sinosauropteryx, den såkaldte fjerklædte dinosaur, blev afdækket i Kinas vestlige Liaoning provins for få år siden, betragtede mange sagen for afgjort.
Et lille, men højtråbende mindretal var dog stadigt ikke overbevist, og de hævdede i stedet, at både fugle såvel som dinosaurer nedstammede fra en fælles krybdyrs-forfader.
Striden om stamtræet vil uden tvivl blusse op igen, når seks imponerende fossile knoglestykker i morgen bliver præsenteret på en pressekonference afholdt af National Geographic og det videnskabelige tidsskrift Nature. Et par af fossilerne er så unikke, at National Geographic har forbudt offentliggørelse af billeder af dem og indskærpet total tavshedspligt fra de involverede videnskabsmænds side.
Ifølge professor Ji Quiang fra museet i Peking repræsenterer fossilerne fire forskellige trin i udviklingen fra dinosaur til fugl. Ji er så overbevist om denne forbindelse, at han har påtrykt sit visit-kort "fugle er levende fjerklædte dinosaurer" og understreger sin pointe med en illustration af en forhistorisk udseende fugl, som danser rundt med en blå dinosaur.
To eksemplarer af Sinosauropteryx, et eksemplar af næbfuglen Confusiusornis, smukt preserveret med intakt fjerdragt, og et eksemplar af Protarchaeopteryx samt to eksemplarer af Caudiopteryx, fugle-dinosauren som ikke tidligere er blevet offentligt omtalt, men som beskrives i denne måneds nummer af National Geographic, vil gøre turen til Washington D.C.
"Det er en stor begivenhed inden for udviklingslæren," erklærer Ken Aulenback, en tekniker fra det canadiske Royal Tyrell Museum, som har undersøgt og lavet af-støbninger af fossilerne. "Dinosaurerne er ikke uddøde, de lever stadig."

Fjer eller skal?
Da billeder af Sinosauropteryx begyndte at cirkulere blandt palæontologer i 1996, satte de gang i en overophedet debat om, hvorvidt de skægstublignende fibre langs dens ryg var rudimentære fjer eller en form for skal. Ingen nævnte dog, at det kræver en god portion fantasi at betragte dem som fjer.
Med opdagelsen af Protarchaeopteryx, en kødædende fugle-dinosaur med savtakkede tænder og store vinger, som ikke kan flyve, samt Caudiopteryx med kortere og mere spinkle vinger plus en fremtrædende hale og utakkede tænder, skal modstanderne af dinosaur-fugleteorien fremføre nogle meget overbevisende modargumenter, eftersom begge dyr har, hvad vi betragter som fjer på både vinger og hale samt fælles-træk fra både dinosaurer og fugle. Der er ingen tvivl om, at Caudiopteryx er en dino-saur, hævder en af de palæontologer, som har studeret fossilet.

Ren fantasi
Debatten synes at sætte lige så meget fokus på videnskabens socialpsykologi og faktuelle politik som på fuglenes herkomst.
Fortalere for forbindelsen mellem fugle og dinosaurer er fortrinsvis palæontologer, mens modstanderne primært er ornitologer.
"Det er ren fantasi. De har et så brændende ønske om, at dinosaurerne stadig eksisterer, at de bilder sig ind, at de kan studere dem på baghavens fuglebræt," udtalte Alan Feduccia, ornitolog fra University of Carolina sidste år til bladet Audubon, mens han i et andet interview erklærer:
"Efter min mening vil dinosaur-fugleteorien være det 20. århundredes største fejltagelse for palæontologien."
Et af ornitologernes hovedargumenter er, at fremkomsten af de små theropode dinosaurer skete for sent til, at de kan være ophav til fuglene, og endvidere at det ikke er muligt, at fuglenes komplekse lunger kan være udviklet fra theropodernes lunger.
Til gengæld peger palæontologerne på den mængde af anatomiske beviser, som underbygger deres teori.

*Oversat af Runa Trosborg