Læsetid: 3 min.

Fransk køkkenvaskrealisme

12. juni 1998

I Ken Loachs ånd fortæller den franske 'Marius og Jeannette' en charmerende og politisk engageret kærlighedshistorie i et djærvt arbejderklassemiljø

NY FILM
Efter 60'ernes nybølge-overflødighedshorn og et kort, postmoderne opsving i 80'erne er der blevet langt mellem snapsene - eller skulle man sige: calva'erne - i fransk film. I stedet får vi en lind strøm af smagfulde litterære filmatiseringer og/eller overdådige historiske udstyrsstykker (gerne med Gérard Depardieu i en fremtrædende rolle), når franskmændene da ikke direkte går Hollywood i bedene og producerer amerikaniserede high-tech og big-budget film som Det femte element. Men der er heldigvis også undtagelser, og til dem hører Robert Guédiguians fine lille Marius og Jeannette om den store kærlighed mellem to jævne mennesker i havnebyen Marseilles hverdag.
Marseille vil måske give nogle associationer i retning af fiskesuppe-specialiteten bouillabaisse, mens andre vil tænke på underverden og gangstervælde, som det bl.a. skildres i French Connection II. I dag er Marseille en af de mest multietniske byer i Frankrig, og skønt kommunistpartiet traditionelt har stået stærkt på disse kanter, har Jean-Marie Le Pen og hans Front National fundet tilhængere også blandt Marseille borgere.
I Marius og Jeannette er der hverken gangstere eller bouillabaisse, men til gengæld en flok farverige repræsentanter for arbejderklassen, der bor dør om dør i noget idyllisk udseende bras. Det socialistiske engagement er udtalt hos flere af dem, og den ene stakkel iblandt dem, som i et øjebliks svaghed en gang kom til at stemme på Front National, får ikke lov at dø i synden.

Æbleformede balder
Jeannette er kassedame og Marius vagt på en nedlagt cementfabrik. De er begge ude over den første ungdom, har begge længerevarende forhold bag sig, og Jeannette har to halvstore børn, der tydeligt nok har hver sin far, for datteren er hvid og sønnen sort.
Deres første møde er ikke udpræget romantisk: hun forsøger at stjæle maling fra fabrikken, og han holder hende op med sit haglgevær. Men snart spirer kærligheden mellem den store fåmælte mand og den lille rapkæftede kvinde.
Han leverer selv malingen og hjælper hende med at sætte rønnen i stand, og inden længe kan hun lykkelig konstatere, at han også har andre fortrin i form af to kuglerunde æbleformede balder. Naboerne følger interesseret kommenterende med i Jeannettes og Marius' lykke, der næsten synes for god til at være sand. Og det viser sig da heller ikke helt problemfrit at etablere et forhold, når man hver især bærer på en tung fortidsbagage og har været alene så længe.

Marseilles Ken Loach?
Marius og Jeannette er tilegnet "tusindvis af ukendte arbejdere". Dens instruktør, Robert Guédiguian, er selv et multi-etnisk barn af Marseille, og det samme er flere af skuespillerne, som er gengangere fra Guédiguians tidligere film. Han nævner selv Ken Loach som et af sine filmiske forbilleder, og der er da også meget loach'sk engagement og utvetydigt socialistisk arbejderklassesolidaritet over Marius og Jeannette.
Som hos Loach giver den prunkløse stil plads for skuespillerne, der her får lov at folde sig ud i lige så djærv som smittende sydfransk folkelighed. Måske folkeligheden sine steder kammer over og bliver lige lovlig folkelig, som f.eks. i en animeret drukscene, hvor Marius byder sine æblebalder til for en flok beundrende værtshusgæster, men lad nu det være.
Marius og Jeannette er en gennemsympatisk film, der ikke er bange for at splejse sit politiske engagement med melodramaets og eventyrets uvirkelighed. Dét er vel ikke særlig loach'sk, men til gengæld befrier det filmen for ethvert optræk til politisk patos og bidrager til at gøre den til en af sæsonens mest charmerende biografoplevelser.

*Marius og Jeannette (Marius et Jeannette). Instruktion: Robert Guédiguian. Manus: Robert Guédiguian og Jean-Louis Milesi. Fransk. 102 min. (Grand, Gladsaxe Bio, Øst for Paradis/Århus, Café Biografen/Odense)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her