Læsetid: 3 min.

Helt rundt på gulvet

17. juni 1998

Den unge billedhugger Peter Nansen Scherfig undrer sig med barnets nyfigenhed. Som betragter bliver man aldeles svimmel

Udstilling
Polymorfoser betyder mange former, en slags multidimensionalitet. Begrebet er ikke tilfældigt valgt som udstillingstitel til Peter Nansen Scherfigs nye leg med former og dimensioner i Overgaden, hvor han på en overbevisende måde stimulerer publikums hjerne og sanser ved at stille spørgsmål til vores perception af fænomenverdenen. I de store rum finder en gennemspilning af perspektiver, efterbilleder, spejlbilleder, skygger, traumaer og selvbilleder sted. Det kan lyde tungt, men Nansen Scherfig arbejder med en legende nysgerrighed, der smitter.
Udstillingen er en undersøgelse af den splittelse, vi oplever i vores perception af fænomenverdenen og af os selv som en del af denne. Begrebsmæssigt kan vi nemt blive enige om, hvordan verden hænger sammen, og at 'måner nu har den farve, måner skal have', men når vi i enrum skal efterprøve sansebilledernes holdbarhed, kan vi komme i tvivl om deres bestandighed - og 'naturlighed'.
Hvem kender ikke den gåsehudsfremkaldende følelse af, at verden er et gøglebillede, og at vi selv kun er skygger af en 'større' eller anden form. Eller døden som den store smeltedigel, der omdanner det levende væv til stenens ubevægelighed. Bestandigt står den der og viser "et uanstændigt grinende tandsæt", som Rifbjerg skriver. Eller paradokset at møde noget stort eller uendeligt lille. Nansen Scherfig har påtaget sig intet mindre end at indkredse denne følelse af svimmelhed i mødet med omverdenen. Han føler sig med egne ord stadig helt rundt på gulvet ved tanken om, at vi lige netop har fået den kropslige dimensionalitet, som det er tilfældet.

Ting der kaster skygge
"Spejlbilledet og skyggen er givne muligheder for at forstå os selv som 'det andet'. I og med at vi kaster skygge er vi lige som alle andre ting, en ting der kaster skygge," siger kunstneren og noterer sig Platons vigtige beretning om menneskene i hulen, der vender ryggen til hulens indgang og kun ser skyggerne af virkeligheden, projiceret ind på hulens bagvæg, hvorved de tror, at skyggerne er de egentlige skikkelser.
I det forreste rum hænger fine tegninger af blomster fra Botanisk Have. Disse tegninger har kunstneren tegnet af og projiceret op på væggen som et skyggebillede. De mimer på sæt og vis en lang tradition for blomstermalerier. Blomstermalerier er repræsentationer, væggene indeholder deres skygger. På gulvet ligger en billedskulptur med de selv samme blomster i farver, mens også dette 'gulvbillede' projiceres på væggen. Een lang fødekæde af billeder og efterbilleder, ekkoer af noget set, der bliver til noget set. En skygge på hulens inderside.

Manden med onde øjne
I de øvrige rum arbejder Nansen Scherfig sig igennem sit barndomstraume. Han rekonstruerer sit børneværelse i stiliseret form og fremstiller en skrækindjagende mand, der viste sig for ham med en lyskrans omkring sig. Manden var et efterbillede af en liggende mand med onde øjne og med fødderne forrest fra Søndags B.T., som forfulgte ham som dreng. Mandens overdimensionerede fødder har Nansen Scherfig genskabt i en diabolsk, tegneserielignende skulptur. Min treårige søn konstaterer tydeligt imponeret, at disse "fødder er meget større end fars". Næppe nogen grobund for et nyt traume.
På væggene lader kunstneren sig selv fremstille i tre hovedløse selvportrætter. Man ser ikke sit eget hoved, når man til eksempel er i bad. Men hvordan ser man rent faktisk ud fra oven? spørger kunstneren.
På de øvrige vægge har han ladet sit ansigt forvride til ukendelighed. Det er som at besøge spejlkabinettet i Tivoli, blot er 'spejlbillederne' her flytbare og tredimensionale. Det er en underholdende rejse udi paradokset, man p.t. kan foretage i Overgaden.

*Peter Nansen Scherfig: Polymorfoser, Overgaden, Overgaden neden Vandet 17, Kbh. Ti.-sø. 12-18. Til 21. juni.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu