Læsetid: 4 min.

Hjertets lov

17. juni 1998

To slagkraftige ungdomsbøger om de menneskelige omkostninger når kærligheden sætter hjerter og tilsyneladende uforsonlige kulturer i brand

Nye bøger
Man kan ikke sige andet end at Jack og Zena placerer sig lige midt i et af de centrale punkter i den højaktuelle debat omkring revisionen af udlændingeloven. Det handler om arrangerede ægteskaber - og et sådant er tiltænkt pakistanske Zena, som lever med sin familie i en engelsk forstad. Hun er lovet bort til faderens nevø i en landsby i Pakistan, men en forelskelse i den ti år ældre Jack fører efter svare overvejelser til beslutningen om at stikke af fra familien og flygte sammen med ham.
Bogen er udformet som en dokumentarisk beretning, hvor Jack og Zena på skift fortæller om hele forløbet fra den første forelskelse og frem til det punkt, hvor de fire år senere stadig er på flugt og stadig har familiens dødstrusler hængende over hovedet. Beretningen er fortalt til journalisten John McCarthy, som de to på et tidspunkt tog kontakt med.
McCarthy, som i flere år var gidsel hos islamiske fundamentalister i Libanon, fatter dyb interesse for Jack og Zenas historie, og det er - selv om det ikke klart fremgår - formentlig ham, der har samlet og med nænsom hånd redigeret de to's beretninger og sørget for udgivelse.

Forældrenes ord er lov
Bogen starter effektfuldt med Zenas dramatiske beretning om forberedelserne til flugten. Fra det punkt trækkes trådene bagud kort op. Vi hører om Zenas familiebaggrund og hendes til et vist punkt relativt problemløse opvækst i 80'ernes England. Da storesøsteren bliver gift med faderens anden nevø, og ægteskabet udvikler sig katastrofalt, går strengheden i den muslimske leveform gradvist op for Zena. Men som hun selv formulerer det: "Vi ville aldrig drømme om bare at hæve et øjenbryn over for vores forældre eller sætte spørgsmålstegn ved deres beslutninger. Deres ord er lov".
Tilsvarende opridser Jack sin arbejderklassebaggrund med en hårdtarbejdende alenemor. Han fremstår som en begavet knægt, som efter et afbrudt skoleforløb røg i fængsel. Forelskelsen i Zena ændrer radikalt både hans og hans families liv.
Beretningen om Zenas totale udstødelse og hendes brødres nådesløse jagt på Jack og Zena er medrivende og periodevis hårrejsende læsning. Intet sted føler de to sig sikre, og deres konstante opbrud beskrives og opleves som et langt suspenseforløb med få hvilepunkter.
Læserne får samtidig et nuanceret indblik i det engelske retssystems manglende evne til at tackle Zenas og Jacks 'sag'. Her udgør de pletvise møder med behjertede mennesker kun en stakket frist, da et egentligt holdbart socialt netværk - på grund af deres status som identitsløse flygtninge i eget land - ikke lader sig etablere.

Muslimers kulturbagage
Høst & Søn har klogt valgt at lade forfatteren Naser Khader skrive et efterskrift til bogen. Han opridser kort, præcist og velovervejet hovedlinierne i det norm- og værdisæt, muslimske indvandrere har som kulturbagage mht. den kønsspecifikke børneopdragelse.
Khader opsummerer den aktuelle situation - og hermed også en del af grundlaget for Jack og Zenas historie på følgende måde: "Vi er i Danmark vidner til, at Danmarks største kulturkamp i dag foregår i indvandrernes hjem. Og generationskløften er enorm. De unge er i dag ved at blive giftemodne, og der opstår problemer hermed. Det er ikke sådan, at de partout vil være danskere, de vil være moderne. De vil bestemme over deres eget liv.
Det er en kamp mellem den traditionelle og den moderne livsform, som i øvrigt også foregår i forældrenes hjemlande."
Det er i dette dybt sammensatte flerkulturelle brændpunkt, Jack og Zena skriver sig ind med indbyggede krav om retten til et liv i overensstemmelse med hjertets lov.

Samliv med 'fejlfarver'
I kølvandet på Jack og Zena har Høst & Søn føjet den rigtig gode idé at genudgive Dortea Birkedals Sallys bizniz fra 1989. Romanen opleves ved genlæsning stadig som en overrumplende præcis og ætsende humoristisk beskrivelse af livet i en københavnsk forstad, hvor Birkedal med en skærebrænders præcision fanger samlivet mellem "fejlfarver" og arbejdsløse Hansen'er i et trøstesløst betonkompleks.
Bogens 14-årige hovedperson, det ordblinde, selvbevidste, småracistiske og skævt oprørske "forretningstalent" Sally lever - med sin evigt utætte lillebror Pisungen som ufrivillig ledsager - af at lænse bebyggelsen Hyrdindeparkens containere for salgbart affald efter dagens selvmordshop fra 17. etage.
Sally har to ambitioner: At blive jagerpilot og at fange opmærksomheden hos den evigt omflakkende og råcharmerende småkriminelle Tavs.
Hun får et grundlæggende skud for boven, da hun modvilligt fascineres af den tyrkiske tilflytter Zuhal, som ud over at være godt begavet også er et naturtalent på harmonika. Deres gryende på-trods-venskab er samtidig et farligt kultursammenstød, som sætter Sallys prestige i kammeratskabsgruppen 'Jakkerne' på en alvorlig prøve. Zuhal må - på sin side - kæmpe hårdt for at frigøre sig fra sin restriktive tyrkiske kulturbaggrund og bukker til sidst under, da hun føres bort for at blive gift. Bogens slutning er - som dens indhold generelt helt uden illusioner.
Med sproglig turbo og stilistisk tæft er Sallys bizniz et originalt og stadig aktuelt værk, der i ekspressive snapshots eksponerer et samfund hvor volden, agressionen og den underliggende higen efter kærlighed og accept er tvistet sammen i en sprængfarlig cocktail.
Med sin rå og forrevne poesi står bogen flot side om side med Jack og Zena's dokumentariske klarsyn.

*Jack og Zena - en sand historie om kærlighed og fare. Oversat af Ole Schierbeck, 242 s. 248 kr. Høst & Søn
*Dortea Birkedal: Sallys bizniz. 112 s. 148 kr. Høst & Søn

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu